וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוהבים לנמנם מעל שעה במהלך היום? זה יכול לקצר את החיים שלכם

9.9.2020 / 0:01

מחקר חדש בדק את הרגלי השינה של מעל 300 אלף אנשים ואת הבריאות שלהם - התוצאות? בכלל לא טובות למי שאוהב לישון בצהריים. וגם: מי בסכנה גדולה יותר - נשים או גברים?

האם נמצאה הדרך הכי טובה להילחם בעייפות באמצע היום?/מערכת סיפור בדקה

אנחנו ממש מצטערים לבשר לכם ששינה בצהריים למשך יותר שעה עלולה להעלות את הסיכון שלכם למוות מוקדם ולמחלות לב. "תנומה בשעות היום נפוצה בכל העולם ונחשבת בדרך כלל כהרגל בריא", כתב ד"ר ג'ה פאן מאוניברסיטת גואנגג'ואו הסינית בהודעה לעיתונות, "הדעה הנפוצה היא כי תנומה שכזו משפרת את הביצועים ומבטלת את התוצאות השליליות של מחסור בשינה בשעות הלילה. המחקר שלנו מאתגר את הדעות הנפוצות הללו".

המחקר הוצג ביום רביעי שעבר בכנס הדיגיטלי של האגודה האירופית לקרדיולוגיה, והוא ניתח את הנתונים של יותר מ-313 אלף משתתפים מלמעלה מ-20 מחקרים, כדי לבחון את הקשר בין שנת צהריים לבין ההשלכות הבריאותיות האפשריות שלה - לאחר שמחקרים קודמים בנושא הניבו תוצאות סותרות. מבין המשתתפים במחקר, 39 אחוזים נמנמו בצהריים. המחקר מצא כי תנומות ארוכות שנמשכות יותר מ-60 דקות גרמו לסיכון גבוה ב-30 אחוזים ל"מוות מכל סיבה אפשרית" ולסיכון גדול יותר ב-34 אחוזים למחלות לב וכלי דם בהשוואה לנבדקים שנשארו ערים בצהריים.

כאשר המחקר התייחס גם למשך השינה בלילה, סיכון התמותה הגבוה נמצא רק בקרב אנשים שישנו יותר משש שעות בכל לילה. בנוסף מהמחקר עולה שנשים נמצאות בסיכון גבוה יותר ומתות ב-22 אחוזים יותר מאשר גברים שישנים מעל שעה במהלך היום.

ג'ואי ורוס מחברים ישנים יחד. Giphy
למרות שזה נעים - אולי לא כדאי לכם לשנוץ/Giphy

המחקר מצא גם כי תנומות בצהריים, ללא קשר לאורכן, היו "קשורות לסיכון מוגבר ב-19 אחוזים למוות בגיל מוקדם יחסית". ד"ר פאן אמר ש"התוצאות מצביעות על כך שתנומות קצרות יותר (במיוחד פחות מ-30 עד 45 דקות) עשויות לעומת זאת לשפר את בריאות הלב אצל אנשים שלא ישנים מספיק בלילה".

עוד באותו נושא

האם נמצאה הדרך הכי טובה להלחם בעייפות באמצע היום?

לכתבה המלאה
אודרי הפבורן מנמנמת עם חתול. Giphy
אפילו יותר מסוכן לנשים/Giphy

ברשת פוקס דווח שעל פי המלצות איגוד השינה האמריקני (ASA), "תנומת כוח" של 15 עד 30 דקות יכולה להעניק תגבור אנרגיה במהלך היום, אך "הן לא אמורות להחליף כל שנת לילה". ב-ASA מסבירים שהיתרונות של תנומה כזו כוללים שיפור ביצירתיות, במצב הרוח וב"זיכרון הפרוצדורלי" (שנקרא גם זיכרון נוהלי והוא שומר במוח את הידע הקשור בביצוע מיומנויות אשר נרכשו לאורך חייו של האדם). מומחי השינה האמריקנים אומרים שאנשים מבוגרים צריכים לנמנם בשעה קבועה בכל יום, למשך לא יותר מ-30 דקות.

פרופסור ג'רמי פירסון, שעובד במוסד הבריטי לבריאות הלב, ולא היה מעורב במחקר, אמר ל-SUN הבריטי שצריך לעשות עוד עבודת מחקר רבה כדי לבדוק האם לשינה במהלך היום יש השפעה רעה או טובה: "האם זה דבר טוב ללב שלנו לישון במהלך היום - זו שאלה שנמצאת בדיון כבר זמן רב. למרות שהמחקר מראה ששינה למשך יותר מ-60 דקות מגדילה את הסיכוי לחלות במחלות לב, צריך לבדוק למה זה קורה. במקום להתמקד בפקטור אחד, צריך לבחון את סגנון החיים שיכול להשפיע על לחץ הדם. כשעושים שעתיים וחצי של התעמלות בשבוע ושומרים על תזונה בריאה ניתן להוריד את הסיכון למחלות לב או שבץ. גם תרופות להורדת לחץ דם ושמירה על הכולסטרול גם כן יכולים להוריד את הסיכון ללב".

לעומת זאת, ד"ר פאן אומר שעל פי המחקר שלו לא ברור לגמרי כיצד משפיעה התנומה על הגוף, אך הדגיש שעל פי מחקרים קודמים עולה שתנומות ארוכות יכולות לגרום לדלקות, מה שעלול לפגוע באורך החיים ובבריאות הלב. במחקר צויין גם כי מחקרים קודמים קשרו בין תנומה בצהריים ל"לחץ דם גבוה, סוכרת ובריאות גופנית כללית ירודה". לסיכום אמר ד"ר פאן למי שלא נוהג לנמנם במהלך שעות היום ש"אין שום ראיות משכנעות שכדאי להתחיל. אם אתה בכל זאת מעוניין בסיאסטה, לפי המחקר כדאי שתישן פחות משעה".

האם אתם ישנים בצהריים?

כן. תמיד
כשיש לי זמן
כמעט ולא
לעולם לא
770 משתתפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully