וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מכינים ילדים לגן חדש בימי קורונה?

ד"ר מירב אייזנברג , מאמר אורח

21.8.2020 / 7:47

בעוד קצת יותר משבוע ייכנסו המון ילדים לגנים חדשים, בלי אימא ואבא שילוו אותם במהלך ימי ההסתגלות. אז בדקנו מה אפשר לעשות כדי להשלים קליטה מוצלחת בגן גם במציאות הזו?

בווידאו: פרופ' איתמר גרוטו בדיון על פי פתיחת שנת הלימודים בוועדת החינוך/צילום: ערוץ כנסת

בעוד כמה ימים המוני ילדים יתחילו ימי הסתגלות לגנים חדשים, והם יאלצו לעבור את זה במציאות חדשה שגם ההורים שלהם לא ממש מכירים. "הסתגלות" משמעה, אימוץ דפוסים התנהגותיים ושינויים המאפשרים לאדם להתאים את עצמו לדרישות סביבתו החברתית והתרבותית. בני האדם חווים הסתגלות בתחנות מעבר שונות בחייהם, ואחת התחנות הראשונות היא המעבר למסגרת גן הילדים.

הסתגלות זו בזמן שנגיף הקורונה מרחף מעלינו, מדאיגה מאוד את הורי ילדי הגן שלא יכולים ללוות את ילדיהם ולסייע להם בתהליך ההסתגלות לגן החדש, כפי שעשו עד כה. החשש הגדול הוא שהמניעה מההורים להשתתף בתהליך הלווי, תעצים עוד יותר את תחושת הזרות ואת תחושת החרדה בקרב ילדיהם.

גם עבור מנהלת הגן תהליך הסתגלות הילדים לגן החדש מאתגר במיוחד והיא נערכת לכך בהתאם. מחד, היא נערכת להכין את הילדים להסתגלות מיטבית תוך חיזוק תחושת השייכות והפחתת החרדה מהלא נודע, ומאידך, היא נערכת להכין את ההורים להסתגלות ילדיהם, תוך הפחתת תחושת הדאגה וחיזוק תחושת האמון בצוות החינוכי האחראי לו במהלך היום. האחריות של ההורים היא לא פחותה מזו של הצוות החינוכי, ולכן חשוב לשתף פעולה לטובת הסתגלותם של הילדים.

איך עושים את זה?

1. השתתפו באספת ההורים שתערוך מנהלת הגן בזום. באספה זו היא תתאר את פועלה, תציג את התפיסה החינוכית שלה ותציג את הנהלים של הגן כולל הפרידה בשער הגן ועוד. חשוב מאוד - הסבירו לילדיכם את הנהלים הנדרשים והכינו אותם למצב בו תצטרכו להיפרד בשער גן. השתתפו גם במפגש היכרות בזום של הצוות החינוכי עם ילדיכם. במפגש יוכל הילד להציג את עצמו, להכיר את הצוות החינוכי. הכרות הילדים עם קבוצת השווים ועם צוות הגן תפחית חרדה בקרב הילדים והוריהם.

עוד בוואלה!

כיתה א' בצל קורונה: כך תכינו את ילדיכם לשנת לימודים שונה

לכתבה המלאה

2. שתפו את הילדים בסרטון שישלח אליכם בקבוצת בווטצאפ שתיפתח מנהלת הגן. בסרטון תציג כל אחת מנשות הצוות את עצמה. אפשרו לילדיכם לצפות שוב ושוב בסרטון. צפייה חוזרת תיתן לילדים תחושה של מוכרות. בסרטון אחר סביר שתערוך מנהלת הגן סיור וירטואלי בגן ובחצר, תציין את המתקנים והאביזרים תוך אמירות כגון, "הנדנדות מחכות לבואכם", "הקוביות מחכות שישחקו בהן", "הגן מחכה לכם". סרטון זה ימחיש לילד את המרחב בו ישהה ויפחית חרדה.

הורים וילדים מביטים במסכים בזמן ארוחה משפחתית. ShutterStock
כן, גם זו יכולה להיות היכרות. אבא וילדיו מביטים במסכים/ShutterStock

3. אפשרו לילד לבחור חפץ האהוב עליהם שישמש "חפץ מעבר" בשבוע הראשון לקליטה בגן. החפץ הוא פריט מהסביבה המוכרת והבטוחה שיסייע לו בהסתגלות.

4. הגיעו לסביבת הגן בימים הקרובים. האירו את תשומת הלב של ילידכם לרחוב בו שוכן הגן, לשלט עם שם הגן. עלו על השביל המוביל אל הגן והתבוננו יחד על חצר הגן ומה שניתן לראות מעבר לגדר הגן. סיור מקדים זה ימנע מהילד ומההורה לראות את הגן בפעם הראשונה ב-1 בספטמבר.

5. חשבו יחד עם ילדכם על טקס פרידה קבוע בעל אופי ריגשי או קרבה גופנית, כמו חיבוק בשער, שלום מהחלון וכדומה. הקפידו על טקס הפרידה שבחרתם מדי יום. ילדים זקוקים לקביעות ולשגרה.

6. היפרדו מהילדים תוך שאתם מציינים מידי יום שתחזרו בסוף היום לאסוף אותם. ילדים בגיל הגן עלולים לחשוב שאתם נפרדים מהם ושלא תחזרו (חשש מנטישה), ועל כן הפרידה חשובה מאוד.

7. חברו את ילדכם עם ילדים השוהים שנה שנייה בגן הילדים. ילדים במסגרת החינוכית עשויים לקחת חלק פעיל במשיכת הילד שזה עתה הגיע.

8. דאגו עד כמה שניתן לאווירה טובה ונעימה בתהליך הפרידה וההשתלבות של בגן הילדים. נסו עד כמה שאפשר לנטרל מתח שכן אווירה מתוחה תזיק בתהליך ההסתגלות.

ד"ר מירב אייזנברג היא מדריכה פדגוגית, מרצה במסלול ובחוג לגיל הרך וראשת היחידה לקידום ההוראה במכללה האקדמית אחוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully