וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני פתיחת בתי הספר, עדיין לא ברור כמה ילדים מדבקים

עוד מחקר ועוד מחקר, ועדיין אחת השאלות הכי בוערות נותרת ללא תשובה ודאית. כעת מתווסף עוד חוסר ודאות עם דוח חדש הנוגע לסיכויי ההדבקה של ילדים בגילאי 0-19 בקורונה. אז מה התשובה הסופית?

בווידאו: שר החינוך גלנט בוועדת החינוך של הכנסת על פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר/צילום: ערוץ כנסת

מחקר שנערך על ידי חוקרים בדרום קוריאה בחודש שעבר העלה כי ילדים בגילאי 10 עד 19 מפיצים את נגיף הקורונה בתדירות גבוהה יותר מאשר מבוגרים - ממצא שפורסם באופן נרחב והשפיע על הדיון סביב הסיכונים של פתיחת בתי ספר ברחבי העולם. כעת נתונים נוספים של אותו צוות מחקר מאתגרים את המסקנה הזו, שכן לא ברור מי הדביק את מי.

כמה מבני הבית שהופיעו בדוח הראשוני וכביכול נדבקו מילדים גדולים יותר, למעשה נחשפו לנגיף במקביל לילדיהם ויתכן שכולם נדבקו על ידי אנשי קשר משתפים באותו הזמן. הגילוי אינו שולל את המסר הכללי של אותו מחקר: ילדים מתחת לגיל 10 אינם מפיצים את הנגיף באותה מידה כמו מבוגרים, אך נראה כי יכולת ההדבקה עולה עם הגיל.

מרבית המחקרים על הדבקה של ילדים עד כה היו תצפיתיים ולא עקבו ישירות אחרי ילדים נגועים בזמן שהם מפיצים את הנגיף. המחקרים המעטים שעשו זאת אינם ניתנים להשוואה ישירה - שכן השיטות שלהם, המדיניות בנושא המניעה ורמות ההעברה ביישובים - כל אלה שונים מאוד. בנוסף, מחקרים רבים קיבצו יחד ילדים בגילאים שונים, אך ילד בן 10 עשוי להיות שונה מאוד מילד בן 19 מבחינת סיכון זיהום והעברה, כמו גם בסוג ורמת הפעילות החברתית שלו, אמרו עורכי שני המחקרים.

המחקר הראשון מדרום קוריאה אמנם ניסה לתעד העברה ישירה מילדים, אך הוא קיבץ אותם בטווחים של 10 שנים. בהתחקות אחר המגעים של 29 ילדים מגיל 9 ומטה, נמצא כי הילדים היו בסבירות של כחמישים אחוזים פחות ממבוגרים להפיץ את הנגיף לאחרים, בהתאם אגב למחקרים דומים אחרים. החוקרים דיווחו על ממצא משונה בקבוצה של 124 ילדים בגילאי 10 עד 19: הם היו בסבירות גבוהה יותר מאשר מבוגרים להפיץ את נגיף הקורונה.

קבוצת הילדים הגדולים לא הייתה זהה בשני המחקרים, אך רבים הופיעו בשני הדוחות. במחקר האחרון החוקרים מצאו רק מקרה חד משמעי של העברת ילדים בקרב ילדים גדולים יותר, מילדה בת 16, שחזרה מבריטניה, לאחותה בת ה-14. את שאר 40 המגעים הנגועים של הילדים הגדולים ניתן היה להסביר על ידי חשיפה משותפת של בני המשפחה לחולה.

חיטוי בתי ספר בנוף הגליל (נצרת עילית), 2 במאי 2020. עיריית נוף הגליל, אתר רשמי
האם זה בטוח לשוב ללימודים? חיטוי כיתה/אתר רשמי, עיריית נוף הגליל

לטענת חוקרים שלא היו קשורים לדוחות הנוכחיים לא מתקיימות הרבה הדבקות מילדים. לטענתם יתכן כי הסיבה האמיתית לכך היא שמרבית המחקרים היו קטנים מכדי להבחין כראוי בין קבוצות הגיל, ומכיוון שהילדים הוחזקו בבית, הרחק מחשיפות אפשריות.

מנגד, גם אם הסיכון להעברה מילדים נמוך יותר, בדרך כלל יש להם קשר עם מספר רב של אנשים אחרים - יותר מאשר המבוגר הממוצע. כאשר בתי הספר נפתחים מחדש, החשיפות המוגברות הללו יוצרות הזדמנויות נוספות להעברת הנגיף, מה שעשוי לאזן את נטיותם הנמוכות להעברת הנגיף. כך או כך, מומחים מזהירים מפני פירוש הראיות המדעיות לכך שילדים מתחת לגיל 10 לא יכולים להפיץ את נגיף הקורונה.

לטענתם, בתי ספר יכולים לתדלק את התפשטות נגיף השפעת במידה לא פרופורציונאלית, בהשוואה למסעדות, ברים או הופעות. ילדים עשויים להוביל להתפרצויות אלה, ולכן צריך לחשוב אם יהיה זה מכון לפתוח את בתי הספר ממש לפני תקופת החורף והשפעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully