וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך שכל הורה צריך להכיר: איך מזהים התעללות בגן ילדים?

חן כ"ץ

8.7.2021 / 10:21

גזר הדין בפרשת כרמל מעודה מספק לנו שוב תזכורת קשה לנושא ההתעללויות בגני ילדים, שלצערנו לא יורד מהפרק. איך מזהים את סימני האזהרה שמשהו לא טוב קורה בגן? מומחית מסבירה

בווידאו: דיווח מביהמ"ש המחוזי לוד לקראת גזר הדין של הגננת כרמל מעודה שהורשעה בהתעללות בילדים/צילום: יותם רונן

בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה ניכרת במקרי התעללות פיזית ונפשית של גננות וסייעות בגני ילדים בכלל ובגנים הפרטיים בפרט. מדובר בתופעה קשה ומטלטלת שבה מבוגרים מנצלים חסרי ישע מעצם היותם קורבנות "קלים", והיא מעוררת המון פחדים אצל כל הורה.

למרבה הצער, לעיתים רבות הורים לא מבחינים באותה התעללות ולא שומעים עליה מילדיהם. יש לכך מספר סיבות, בהן העובדה כי מדובר בילדים צעירים מדי מכדי להבין או להתריע. בנוסף, ילדים מטבעם אוהבים את הדמויות המטפלות והמוכרות להם. גם אם מערכת היחסים אינה בריאה, זוהי מערכת היחסים שהם מכירים עם אותן דמויות. לעיתים הם גם עלולים לפרש את אותה התעללות כעונש רגיל או שגרתי בגן הילדים, כי זה מה שהם מכירים.

לאור ריבוי המקרים המזעזעים, אספנו את המידע שיעזור לכם להבין טוב יותר מה קורה בגן של הילד שלכם. האם הוא נמצא במקום חם, מגדל ואוהב או לחילופין אם יש לכם סיבה לחשוד. אמנם נעשו בשנים האחרונות מספר ניסיונות לחוקק חוקים שמטרתם להגן על תינוקות ופעוטות, אך למרבה הצער הם לא הגיעו לכדי מימוש ואכיפה. לכן, זוהי אחריותכם להבין היכן נמצא ילדיכם, מה קורה בגן במהלך היום ומיהן הדמויות האחריות עליו.

אל תחששו לשאול שאלות, הרבה שאלות

לפני שאתן מכניסים ילד לגן חדש יש כמה שאלות שחשוב לשאול, כמו מהן ההסמכות וההכשרות של הגננות, הניסיון של הצוות והאם ניתן לראות תעודות יושר מהמשטרה. חשוב לשאול גם: האם יש בגן מצלמות? מהי הגישה החינוכית? איך הם מטפלים באתגרים כמו מכות או נשיכות בגן? האם סדר היום מובנה בגן וכמה זמן מבלים בגן ובחצר? אילו חללים יש בגן ואילו אתגרים וגירויים יש בו? נתקלתי גם בגנים לקטנטנים שכל הפעילות וסדר היום מתקיימים בחדר אחד, דבר שאינו מקובל ולא סביר באף גיל. זוהי זכותכם וחובתכם לבחור את הגן הנכון והמתאים ביותר למשפחה שלכם, גם במחיר של חיפוש אלטרנטיביות נוספות.

עוד בוואלה!

התעללויות בגני ילדים: זה הזמן בשנה שבו צריך להיזהר במיוחד

לכתבה המלאה

גם אם כבר רשמתם את ילדיכם למסגרת לשנה הבאה, חשוב לעצור ולשאול את כל השאלות שמעסיקות אתכם כי זוהי בעצם ההכרות הראשונית שלכם עם הגן, וכך גם תבינו יותר את הלך הרוח של הצוות. כמו כן, חשבו על היחסים שלכם עם הגננת, האם אתם מתחברים אליה? מרגישים שאתם באותו הראש? חיבור ביניכם לבין הצוות הוא חשוב כדי שתרגישו ביטחון להשאיר שם את ילדיכם בכל יום מחדש.

הפגנת הורים מחוץ לבית המשפט השלום בראשון לציון במהלך דיון הארכת מעצר לסייעות החשודות באלימות כלפי פעוטות בגן ילדים ברמלה 28 ביולי 2020. -, אתר רשמי
הפגנת הורים במהלך דיון הארכת מעצר לסייעות החשודות באלימות ברמלה/אתר רשמי, -

אם זה אפשרי מבחינת מגבלות קורונה, מומלץ לבלות פרק זמן בגן כדי להבין איך ניגשים לילד, האם מדברים איתו בגובה העיניים, מלמדים אותו את החוקים בגן ברוגע ובאיפוק או נוטים להתעצבן על הילד כשהוא בודק או מענישים וכועסים. אם זה לא אפשרי, אפשר לבדוק עם ההורים הוותיקים בגן את הנקודות האלה. צוות חינוכי ורגיש ידע לראות את הילד, להסביר לו בנועם ולהשקיע בלמידה ובהבנה שלו. חשוב לזכור שעל אף שהבחירה קשה, היא הבחירה שעשינו. חשוב שנסמוך על הצוות בגן עד כמה שניתן, אחרת איך הקטן שלנו יצליח להרגיש בטוח בגן ולסמוך בעצמו?

היו קשובים לילד בשעות אחר הצהריים

נסו להתבונן בילד בבית אחר הצהריים, להיות קשובים לדפוסים שלו. איך הוא חוזר הביתה מהגן? האם הוא מאוד שקט או שמח? האם נראה שהוא גדל בגן, התפתח, לומד, מכיר את השירים או יודע להחזיק עפרון או טוש בצורה שמפתיעה אתכם. האם הוא למד לאכול טוב יותר בגן או לישון טוב? האם הוא מפנים את ההרגלים ומיישם אותם גם בבית? האם אתם מרגישים את האהבה של הצוות לילד שלכם ואת החיבה כשאתם באים בבוקר או אחר הצהריים?. כל אלו יוכלו לסייע לכם להבין האם טוב לילד שלכם בגן.

הכירו את סימני האזהרה

סימני אזהרה שידליקו לנו נורה אדומה הם חוסר שליטה של הגננות, עייפות של הצוות בכל פעם שאתם מגיעים לגן, תגובות דרמטיות של הצוות או לחילופין תשובות מאוד גנריות ש"הכל היה בסדר" בלי באמת יכולת לפרט.

בבית נוכל לראות בגילאים הצעירים סימני כחולים או אדומים בגוף, ובמיוחד באזור הישבן, דימומים בעיניים, נפיחויות, שברים וחוסר תזוזה בגפיים, פציעות וסימני לפיתה ביד שקורים לאורך זמן. אצל ילדים שחווים אלימות בגן ניתן לזהות גם תגובות אלימות חוזרות ונשנות כלפי צעצועים או בובות, או להיפך דווקא תחושה של אפטיות וחוסר רצון לשחק בבית אחרי הגן. כמו כן, רגרסיות פתאומיות, פחדים פתאומיים מרעשים חזקים או מדמויות לא מוכרות שלא חולפים אחרי זמן מה.

ילד משחק בצעצועים בחדר מבולגן. ShutterStock
איך הוא משחק בבית? פעוט משחק בצעצועים/ShutterStock

בגילאים מאוחרים יותר נראה ציורים שיוכלו להראות חריגים, לדוגמא עם ידיים גדולות ומבטים עצובים או כועסים. יש דם משפטים שיכולים להדליק נורות אדומות כגון צעקות על הבובות או קללות ותגובות מאוד כועסות ולא מותאמות. נסו בהקשר הזה גם לשאול שאלות ספציפיות כגון איך הגננת כועסת? מה עושים בגן כשילד מתנהג לא יפה?

מה עושים כשעולה חשד לאלימות?

חשוב לזכור כי בגיל הרך יש לעיתים רבות רגרסיות בתזונה, בשינה ובהתנהגות, וחשוב לא לייחס כל רגרסיה להתנהלות של הצוות בגן. כמו כל רגרסיות בגילאים האלו, הן יעברו בצורה כזו או אחרת. אם אתם רואים שינויים קיצוניים שלא חוויתם קודם והם מלווים עם עוד סימני אזהרה, זה הזמן בו כדאי לשאול הורים נוספים ולנסות להבין מהצוות מה קורה בגן על מנת לקבל תשובות ברורות ולא מתחמקות. גננת טובה וחמה תרצה לחשוב יחד אתכם על איך ומה ניתן לעשות על מנת לייצר אווירה טובה ונעימה בגן עבור ילדיכם. ובכל זאת, אם יש צורך, במקרים שהחשש גובר - אל תהססו לערב אנשי מקצוע לאבחון או חשיבה משותפת, או לחילופין לערב את המשטרה.

היו קשובים לאינסטינקט שלכם, נסו להבין האם ילדיכם נהנה בגן וטוב לו. האם הוא זוכה בצוות שרוצה לפתח אותו ומשקיע בכך. גן או פעוטון לא אמור להיות בייביסיטר. גן בבסיסו אמור להיות חלל חינוכי ולימודי, בהתאם לצורך ולהתפתחות. ישנה חשיבות מכרעת ללמידה והבנה בסביבה נעימה ומקבלת. אם אתם מרגישים שזה לא קורה אל תהססו לפנות לגננת ולהבין כיצד כן ניתן לעשות זאת, כדי שאתם תרגישו בטוחים יותר וילדיכם ירגיש שהוריו דואגים לו, גם כשהם לא שם.

בסופו של יום, למרות הדיווחים המפחידים בחדשות, נסו זכור כי רוב הגננות עושות את עבודתן נאמנה. הן בחרו במקצוע הזה, וחשוב להן לעשות אותו טוב. רוב הגננות אוהבות את עבודתן ועושות אותה בתוך תחושת שליחות. לרוב, הפרופיל של גננת מתעללת עונה לפרופיל מסוים ומאוד בעייתי, אך חשוב לא להכליל את כלל הגננות ולזכור כי לא כל חשש או שינוי בהתנהגות יעיד על התעללות.

חן כ"ץ היא עובדת סוציאלית, MSW - מומחית בהורות ושינה

פורסם לראשונה ב-5 באוגוסט 2020

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully