וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתעפצים בפגישות משעממות? זו הסיבה שזה קורה

אתם יושבים מול המסך בעוד פגישת זום משמימה ומרגישים שהעפעפיים שלכם נהיים כבדים ואתם עומדים להרדם. למה שיעמום גורם למוח שלנו להיכנס ל'מצב שינה' ומה אפשר לעשות כדי למנוע את זה?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון: 5 עובדות מדהימות על המוח

שוב אתם בפגישת זום אינסופית. אחד המשתתפים מדבר בלי הפסקה על משהו... אתם כבר לא ממש עוקבים אחריו, כי העפעפיים שלכם מרגישים פתאום כבדים. אתם מתאמצים להצניע פיהוק, שלא יראו אתכם. אולי זה בגלל שראיתם טלוויזיה עד שעה מאוחרת אמש ואולי זו פשוט באמת פגישה נורא משעממת. גם זה מספיק כדי לגרום למוח שלכם להתחיל להרדם, ויש לזה הסבר מדעי.

על פי מחקר שנערך באוניברסיטת טסוקובה ביפן בשנת 2017, להרדם משעמום זה לגמרי עניין אמיתי ומשהו שיכול לקרות. מסקנות המחקר, שפורסמו בכתב העת Nature Communications, מדגימות בדיוק כיצד מוח משועמם מתעייף. גרעין האקומבנס - האיזור במוח שקשור במוטיבציה ובהנאה, יכול גם לגרום לשינה. כשתנאי הסביבה שלכם אינם מספקים למוח הנאה או מוטיבציה, הוא מתחיל לשלוח אותות שמסמנים שהגיע הזמן ללכת לישון. אבל למה זה קורה?

הנוירונים של גרעין האקומבנס הם כל כך עוצמתיים, עד שכמעט לא ניתן להבדיל בינם ובין אותו שמגיעים מנוירונים שמחוללים שינה טבעית (המכונה שנת גלים איטיים), שמתאפיינת בגלים מוחיים איטיים במתח גבוה.

עוד בוואלה!

מחקר: שימוש בקנאביס בהיריון מעלה את הסיכון לאוטיזם

לכתבה המלאה
שיחת זום. ShutterStock
רק שלא יראו שאני מנסה לבלוע פיהוק. אישה מול מסך של שיחת זום רבת משתתפים/ShutterStock

החוקרים היפנים סבורים שנוירוטנסמיטור בשם אדנוסין אחראי להפעלת אפקט השינה באיזור זה במוח. הוא גורם לשינה בעזרתם של רצפטורים ספציפיים מסוג 2A2. אותם רצפטורים, מעניין לדעת, נחסמים על ידי קפאין, שהוא אחד החומרים המעוררים הפופולריים. החוקרים סבורים שאחד היישומים של מחקרם עשוי להיות זיהוי חומרים שמפעילים את הרצפטורים הללו לטובת פיתוח תרופות וטיפולים לנדודי שינה.

איך להישאר ערים כשמשעמם לכם

אז מה עושים כשנמצאים בסיטואציה משעממת כל כך עד שהמוח מתחיל להיכנס ל'מצב שינה'? קפאין הוא אחד הפיתרונות הזמינים והברורים מאליהם - קומו וקחו לכם כוס קפה. אבל גם זה לא תמיד עובד. "כשקפה לבדו אינו מספיק כדי להשאיר אתכם ערים בזמן ישיבות משמימות, אני ממליצה לקום ולהיעמד או להתהלך הלוך ושוב. ואם מישהו ישאל למה אתם עושים את זה, אתם תמיד יכולים להגיד משהו על זה שכואב לכם הגב", אומרת ד"ר פטרישה סלבר.

קפה קר. ShutterStock
קפאין בהחלט יכול לעזור פה. כוס קפה קר וקשית/ShutterStock

עוד פיתרון (ויתרון) של פגישות בזום, הוא שאתם תמיד יכולים לכבות את המצלמה שלכם לכמה דקות, שלא יראו אתכם מתעפצים או מפהקים, עד שתתעוררו קצת. אם יש לכם אפשרות, נצלו את הדקות האלה כדי לצאת מהחדר, רצוי החוצה לאוויר הפתוח, לנשום ולספוג מעט קרני שמש. "זה יגביר את רמות האורקסין בגופכם. זהו נוירופפטיד שמסייע לתחושת הערנות. אחרי כמה דקות כאלה, תרגישו רעננים יותר ותוכלו לשוב לפגישה שלכם", מציעה ד"ר סלבר.

  • עוד באותו נושא:
  • מוח
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully