וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 יתרונות בריאותיים של חשיפה לשמש

בחודשים האחרונים כולנו יצאנו החוצה הרבה פחות ממה שאנחנו רגילים, אז למרות שאוגוסט וחום אימים, חשבנו שזה זמן טוב להזכיר שלאור השמש יש גם צדדים חיוביים, כל עוד נחשפים אליו במידה

איזה מקדם הגנה הכי יעיל נגד סרטן?/סיפור בדקה

בסרטון: מקדם ההגנה שמפחית את הסיכון לסרטן ב-80%

זה התחיל מהסגר, שביצר אותנו בתוך הבית ובין הקירות, והמשיך הלאה לחום הבלתי נסבל והלחות של הקיץ הישראלי ואיכשהו הגענו לזה שבחודשים האחרונים נחשפנו לשמש הרבה הרבה פחות ממה שאנחנו רגילים בדרך כלל. חלק מכם אולי חשב שזה דווקא לטובה, משום שחשיפה לשמש הפכה בשנים האחרונות בעיקר למשהו שיש להיזהר ולהימנע ממנו, כדי למנוע את הזדקנות העור וכמובן גם סרטן העור.

אבל כדאי לזכור שלחשיפה מדודה לשמש, בכמויות מבוקרות ותוך נקיטת אמצעי הזהירות הנחוצים, יש גם יתרונות בריאותיים חשובים. הנה תזכורת לארבע השפעות חיוביות שיש לקרני השמש על הבריאות הנפשית והפיזית שלנו:

שיפור מצב הרוח

מדענים גילו שאור שמש עשוי להשפיע על תפקוד מערכת העצבים המרכזית - ובמיוחד בכל הנוגע לרמות ההורמון סרוטונין. סרוטונין הוא נוירוטרנסמיטור שמיוצר בהיפותלמוס ומסייע לתאי מוח ותאי עצב אחרים לתקשר ביניהם. יש לו תפקידים מגוונים בוויסות השינה והאכילה שלנו, אולם התפקיד המוכר ביותר שלו הוא אחריות על ייצוב מצב הרוח שלנו, תחושת ה-well being שלנו ורמת האושר הכללית.

עוד בוואלה!

האם התזונה שלכם משתקפת בשיער?

לכתבה המלאה
בחורה עם קעקועים אוכלת גלידה. ShutterStock
הסובלים מדיכאון עונתי לרוב מדווחים על שיפור בתסמינים בחודשי האביב והקיץ. אישה הולכת ברחוב ומחזיקה גביע גלידה/ShutterStock

אור שמש מסייע לגוף לשחרר סרוטונין, ולכן בתקופות שבהן אנחנו לא מרבים להיחשף אליו, כמו בחורף למשל, ההיפותלמוס מייצר פחות סרוטונין. דבר זה מעלה את הסיכוי להופעתם של תסמיני דיכאון וחרדה, שעלולים להתפתח למצבים של הפרעת מצב רוח עונתית (נקראת גם: דיכאון עונתי). הפרעה זו אופיינית לחודשי הסתיו והחורף, והסובלים ממנה לרוב מדווחים על הטבה בתסמינים בחודשי האביב והקיץ, שבהם שעות האור מתארכות.

הגברת ייצור ויטמין D בגוף

לאור השמש יש תפקיד חשוב בתהליך הייצור של ויטמין D בגוף, שלו יתרונות בריאותיים רבים. ויטמין D מסייע לגוף לספוג סידן ולעשות מינרליזציה. מינרליזציה היא תהליך שמתאר את היווצרות מבנה העצם, והפיכתה לחומר קשיח וחזק.

חשיפה לאור השמש היא הדרך העיקרית לקבל ויטמין D, אם כי חשוב להבין שאור השמש עצמו אינו מכיל את הוויטמין. קרני ה-UV שמגיעות מאור השמש גורמות לעור לייצר את הוויטמין כשהן באות איתו במגע. מחקרים הראו ששמירה על רמות נאותות של ויטמין זה בדם נמצאה קשורה בסיכונים מופחתים להתפתחות של מגוון מחלות, בהן טרשת נפוצה וגם מספר סוגים של סרטן.

שומרים על מרחק שני מטר בחוף הים בפלמה דה מיורקה. רויטרס
חשוב להבין שאור השמש עצמו אינו מכיל את הוויטמין. נופשים משתזפים בחוף הים בפלמה דה מיורקה/רויטרס

מניעת קוצר ראייה

מחקרים הצביעו על כך שילדים שמבלים יותר זמן בחשיפה לשמש נמצאים בסבירות נמוכה יותר לפתח קוצר ראייה. סקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2012 על ידי האקדמיה האמריקנית לרפואת עיניים מצאה שעבור כל שעה שילדים (עד גיל 20) בילו בחוץ, הסבירות שהם יפתחו קוצר ראייה בעתיד ירד ב-2 אחוזים.

ד"ר כריסטופר סטאר, רופא עיניים מבית הספר לרפואה של ווייל-קורנל, אמר בריאיון ל-Business Insider שילדים צריכים לבלות בין שעה לשלוש שעות בחוץ מדי יום כדי לעודד את ייצור הדופאמין בגופם. מחסור בדופאמין גורם להתארכות העין, שמובילה לקוצר ראייה. עם זאת, חשוב לדעת שחשיפה לשמש לא תוכל להפוך קוצר ראייה שכבר נוצר ואובחן אצל ילדים.

ילדה אדומה ומזיעה יושבת על הדשא ומחזיקה כדור. ShutterStock
ילדים שמשחקים בחוץ סובלים פחות מקוצר ראייה. ילדה משחקת בכדור על מדשאה/ShutterStock

שיפור איכות השינה

לאור השמש תפקיד חיוני בוויסות השעון הפנימי שלנו. המנגנון הזה, שידוע גם בשם 'השעון הצירקדי', מנתב את ההתנהגות שלנו בהתאם לשעות היום, ומכתיב את זמני ההרדמות, השינה והאכילה שלנו. אור הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שמניעים את מחוגיו של השעון הזה.

השעון הצירקדי חייב לעבור מדי יום תהליך של סנכרון עם הסביבה, כך הוא מתאים את עצמו לשעות האור המשתנות בהתאם לעונות השנה או למצב שבו אנחנו עוברים לאיזור זמן אחר (זוכרים שפעם היו טיסות?). הסינכרון הזה מתרחש בעקבות חשיפה לאור וחושך. חשיפה קבועה לאור שמש מאמנת את המוח להירדם כשמחשיך, וזה כשלעצמו מסייע לכם לישון טוב יותר בלילה.

כמה חשיפה לשמש צריך?

קשה לקבוע אמת מידה גורפת שתתאים לכל אדם באשר הוא לגבי משך זמן החשיפה לאור השמש שיאפשר ייצור כמות מספקת של ויטמין D. עבור רבים, 10-15 דקות של חשיפה לשמש ביום זה מספיק. אולם, זה יכול להשתנות בהתאם לגורמים כמו צבע עור, גובה גיאוגרפי וקרבה לקו המשווה.

ספריי מקדם הגנה. ShutterStock
אל תשכחו להשתמש במקדם הגנה. אישה משתמשת בתרסיס הגנה/ShutterStock

חשוב לדעת שעם הגיל נפגעת היכולת לייצר ויטמין D. אנשים מעל גיל 65 מייצרים רק רבע מהכמות שמיוצרת בגופם של מבוגרים צעירים. גם צבע עור משפיע על יכולת הייצור של וויטמין D, עור כהה מייצר פחות ממנו. לכן, לאנשים שנמנים על הקבוצות הללו ייתכן שכדאי לקחת ויטמין D בצורה של תוסף תזונה. חשוב לדעת שניתן במצבים קיצוניים להגיע למינון יתר של הוויטמין (על ידי נטילת תוספים), שעלול לגרום לנזקים בריאותיים.

כמובן שאין לשכוח את הסכנות שכרוכות בחשיפה לשמש, ולכן גם במשך הזמן שמומלץ להיות בו חשופים לקרניים החמימות יש לנקוט באמצעי הגנה כמו מריחת מסנן קרינה עם הגנה של 30 Spf לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully