וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרופה חדשה לקורונה משפרת את ההישרדות של חולים קשים

תרופה המבוססת על חלבון טבעי ששואפים ישירות לריאות הצליחה להפחית משמעותית תחלואה קשה בקרב חולי קורונה שאושפזו בבתי חולים והאיצה את החלמתם

בווידאו: חיסון הקורונה של חברת "מודרנה" מציג תוצאות מבטיחות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: חברת מודרנה מדווחת על תוצאות חיוביות בחיסון הניסיוני נגד קורונה

טיפול תרופתי חדש שניתן לחולים באמצעות משאף או מכשיר אינהלציה, עשוי להפחית דרמטית את שיעורי התמותה מקורונה בקרב חולים קשים שנמצאים בסכנת חיים. כמו כן, התרופה יכולה להקטין את מספרם של חולים קשים שזקוקים לטיפול נמרץ, ובכך גם להסיר חלק מהעומס על המחלקות. כך עולה מתוצאות ראשוניות של מחקר קליני בתרופה, שהתפרסמו השבוע בבריטניה.

בניסוי אקראי שכלל 100 חולים שאושפזו בבתי חולים עם אבחנה מאומתת של Covid-19, אלה שטופלו בעזרת משאף עם התרופה הניסיונית היו בעלי סיכון נמוך ב-79 אחוזים לפתח תסמינים קשים של קורונה, בהשוואה לחולים שקיבלו טיפול בתרופת הדמה (פלצבו). בנוסף, החולים שקיבלו את התרופה היו בעלי סיכוי טוב פי שניים להחלים החלמה מלאה, בהשוואה לחולים מקבוצת הביקורת.

התרופה הניסיונית שמכונה בשלב זה SNG001 מבוססת על חלבון בשם אינטרפרון בטא, ומהחברה המייצרת אותה נמסר כי התוצאות הראשוניות שלה עשויות לסמן "פריצת דרך משמעותית" בהתמודדות עם מגיפת הקורונה. "כולנו מאושרים מתוצאות הניסוי שהראו שהתרופה מפחיתה משמעותית את מספרם של החולים שזקוקים להנשמה או לתמיכה נשימתית", אמר ריצ'רד מרסדן, מנכ"ל חברת התרופות הבריטית סינרג'ן (Synairgen).

עוד בוואלה!

במדינות האלה היו פחות מקרי מוות מקורונה. מה שונה בהן?

לכתבה המלאה
אישה עושה אינהלציה. ShutterStock
שאיפת התרופה מייצרת תגובה חיסונית חזקה בריאות, גם אם כבר ניזוקו מהנגיף. משאף אינהלציה/ShutterStock

תוצאות הניסוי פורסמו ביום שני, והן טרם הספיקו לעבור ביקורת עמיתים. כמו כן, יש לציין כי קבוצת המדגם של הניסוי, שכללה 100 חולים בלבד, נחשבת קטנה יחסית. אולם, אם התוצאות החיוביות ישחזרו את עצמן גם בשלבי ההמשך של המחקר הקליני, התרופה עשויה לחולל מהפך באופן הטיפול בחולי הקורונה המגיעים לאישפוז בבתי החולים.

אינטרפרון בטא הוא חלבון המיוצר באופן טבעי בגופנו, והוא משמש כיום בתרופות טיפוליות עבור טרשת נפוצה. החלבון הזה מהווה חלק מההגנה הטבעית של הגוף נגד זיהומים. אחת ההשפעות של נגיף הקורונה היא שהוא מדכא את ייצורו של החלבון הזה, ובכך חומק מתגובה חיסונית שתפריע לו להמשיך ולהדביק תאים בגוף.

איש רפואה בחליפה ממוגן במהלך טיפול בחולה קורונה ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים סן רפאלה במילאנו, איטליה. 27 במרץ 2020. רויטרס
התרופה עשויה להפחית את העומסים על מחלקות הטיפול הנמרץ בבתי החולים. רופא במחלקת טיפול נמרץ קורונה/רויטרס

נטילת התרופה שמכילה את החלבון הזה באמצעות משאף ישירות לתוך הריאות נועדה כדי ליצור תגובה חיסונית חזקה לנגיף, גם בקרב חולים שהמערכת החיסונית שלהם כבר נחלשה בעקבות ההידבקות במחלה. "התוצאות מאששות את הסברה שלנו, לפיה לאינטרפרון בטא יש פוטנציאל עצום שניטל באמצעות משאף, לשקם ולשחזר את ההגנה החיסונית של הריאות", אמר פרופ' טום ווילקינסון, מומחה ברפואת ריאות באוניברסיטת סאות'המפטון, שמשתפת פעולה עם חברת סינרג'ן במחקר לפיתוח התרופה.

לדברי פרופ' ווילקינסון, הניסוי הראה שהתרופה SNG001 יעילה בהגברת ההגנה, האצת ההחלמה ומניעת הנזקים שנגרמים על ידי נגיף SARS-CoV-2 (הנגיף שגורם לקורונה).

"משנה את חוקי המשחק"

נאביד סאטאר, מרצה לרפואה מטבולית באוניברסיטת גלזגו שלא היה מעורב במחקר, אמר כי התרופה החדשה "עשויה לשנות את חוקי המשחק". לדבריו, העובדה שמדובר במחקר קטן עם קבוצת ניסוי מצומצמת יחסית מקשה על מסקנות גורפות לגבי היעילות של התרופה והשאלה האם יש אנשים שמושפעים ממנה טוב יותר מאחרים, "מחקר כזה דורש ניסוי בהיקף גדול יותר, אולם גם בהתחשב בזה מדובר בתוצאות מרגשות מאוד".

נכון להיום, ישנם מספר טיפולים תרופתיים שמשמשים לטיפול בחולי קורונה שמאושפזים בבתי החולים. בחודש שעבר פרסמו חוקרים בריטיים תוצאות של מחקר מוצלח שהצליח להפחית את סיכון התמותה של חולי קורונה בעזרת טיפול בתרופה סטרואידית זולה ומוכרת בשם דקסמתזון. בנוסף, ישנה תרופה בשם רמדסיביר, תרופה אנטי ויראלית שבמקור פותחה נגד נגיף האבולה, ונמצאה יעילה גם בטיפול בחולי קורונה קשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully