וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות טובות לחיסון הניסיוני לקורונה שמפותח בבריטניה

תוצאות ראשוניות של החיסון הניסיוני שמפותח באוניברסיטת אוקספורד מראות כי הוא בטוח לשימוש וכי הוא הצליח לגרום לתגובה חיסונית ולהיווצרות נוגדנים נגד נגיף הקורונה

בווידאו: חיסון הקורונה של חברת "מודרנה" מציג תוצאות מבטיחות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

בסרטון: בשבוע שעבר הגיעו חדשות טובות גם מחזית החיסון האמריקני של חברת מודרנה

בשורות טובות מבריטניה: החיסון הניסיוני נגד נגיף הקורונה שמפותח באוניברסיטת אוקספורד מראה תוצאות ראשוניות חיוביות מאוד. 1,077 מתנדבים שקיבלו את החיסון פיתחו בעקבותיו נוגדנים ותאי T שבכוחם להילחם בנגיף שגורם למחלת Covid-19.

אמנם מדובר בתוצאות מעודדות ביותר, אך עדיין מוקדם לקבוע האם די בחיסון הזה כדי לספק לאוכלוסייה הרחבה הגנה מפני תחלואה בנגיף, ולכן הניסוי כבר ממשיך הלאה אל השלבים הבאים שעליו לעבור לפני שיאושר לשימוש. הממשלה בבריטניה כבר הביעה את אמונה בחיסון המקומי, וביצעה הזמנה מוקדמת של 100 מיליון מנות ממנו.

כיצד עובד החיסון?
פיתוחו של החיסון הבריטי, ששמו הזמני הוא ChAdOx1 nCoV-19, נעשה בתהליך מואץ ומזורז באופן חסר תקדים. הוא מבוסס על גרסה מהונדסת גנטית של נגיף שגורם להצטננות בקרב שימפנזים. במסגרת תהליך ההנדסה הגנטית הנגיף שונה כך שקודם כל לא יוכל לגרום להדבקה בבני אדם, ושנית - כך שיהפוך דומה יותר לנגיף הקורונה.

עוד בוואלה!

דירוג המסיכות: מהכי טובה להכי גרועה בהגנה מהידבקות

לכתבה המלאה
גבר מתחסן נגד שפעת. ShutterStock
כבר הוזמנו 100 מיליון מנות מהחיסון הניסיוני. גבר מתחסן/ShutterStock

המדענים שמפתחים את החיסון העבירו חלק מהחומר הגנטי של נגיף הקורונה לתוך הנגיף שעליו מבוסס החיסון, באופן ספציפי - את החלבון שאחראי על צורת הדוקרנים שמאפיינת את מעטהו החיצוני של הנגיף והיא זו שמאפשרת לו לחדור ביעילות לתאים אנושיים ולהדביק אותם. משמעות הדבר היא שהחיסון שמוחדר לגוף נראה כמו נגיף הקורונה, ומאפשר למערכת החיסונית "ללמוד" כיצד לתקוף אותו ביעילות.

נוגדנים ותאי T - מה ההבדל?
עיקר הדיון בסוגיית החיסונים נגד נגיף הקורונה עסק עד כה בנוגדנים, אך הנוגדנים אינם השחקנים היחידים במערכת החיסונית שלנו. נוגדנים הם חלבונים קטנים שמיוצרים על ידי המערכת החיסונית שלנו, הם יודעים להיצמד לפני השטח של נגיפים ולנטרל אותם.

תאי T הם סוג של תאי דם לבנים, שמסייעים בתיאום של פעולת המערכת החיסונית. הם יודעים לזהות אילו מתאי הגוף האנושי כבר נגועים בנגיף המזיק, ומשמידים אותם. כמעט כל החיסונים היעילים שנמצאים בשימוש כיום נגד מחלות שונות פועלים באופן שגורם לגוף לייצר גם נוגדנים וגם תאי T.

בדיקות קורונה בטקסס, 26 ביוני 2020. אי-פי, AP
"אנחנו במשחק של המתנה". בדיקת קורונה/AP, אי-פי

בניסוי הבריטי, רמות תאי ה-T שנמדדו אצל הנסיינים הגיעו לשיאן לאחר 14 יום ממתן החיסון, ואילו רמות הנוגדנים הגיעו לשיא לאחר 28 יום. עם זאת, תקופת המחקר אינה ארוכה מספיק כדי לקבוע למשך כמה זמן תעמוד ההגנה הזאת.

פרופ' אנדרו פולארד מאוניברסיטת אוקספורד, הנמנה על צוות הפיתוח של החיסון, אמר בראיון ל-BBC כי "אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות שהתפרסמו היום. ראינו אצל הנסיינים גם נוגדנים מנטרלים וגם תאי T. מדובר בתוצאות מבטיחות ביותר, ואנחנו סבורים שמדובר בתגובה מהסוג שיכול לספק הגנה מפני הנגיף".

פרופ' פולארד הוסיף כי "שאלת המפתח ומה שכולם רוצים לדעת זה האם החיסון עובד? האם הוא יספק הגנה... וזו שאלה של זמן. אנחנו במשחק של המתנה".

בתוצאות הראשוניות שהתפרסמו בכתב העת המדעי The Lancet נכתב כי 90 אחוזים ממי שקיבלו את החיסון פיתחו נוגדנים מנטרלים לאחר מתן מנה אחת. רק 10 מהנסיינים קיבלו מנה נוספת של החיסון, וכולם פיתחו נוגדנים. "אנחנו לא יודעים עדיין מה רמת הנוגדנים שנחוצה כדי לפתח הגנה מהנגיף, אבל אנחנו יכולים למקסם את התגובה החיסונית בעזרת מתן מנה שנייה מהחיסון", הסביר פרופ' פולארד.

אישה מקבלת זריקה ניסיונית שכוללת חיסון לנגיף הקורונה באחד מבתי החולים בסיאטל 16 במרץ 2020. AP
90 אחוזים ממי שקיבלו את החיסון פיתחו נוגדנים מנטרלים לאחר מתן מנה אחת. אישה מתחסנת/AP

תופעות לוואי
כאמור, החיסון נמצא בטוח לשימוש במסגרת השלב הראשון של הניסוי, אולם יש לו מספר תופעות לוואי שאינן נחשבות מסוכנות. 70 אחוזים ממשתתפי הניסוי סבלו מחום או כאב ראש בעקבותיו. לדברי החוקרים, ניתן לטפל בתופעות לוואי אלו בעזרת פרצטמול.

השלבים הבאים
מטרתו של השלב הראשוני של הניסוי היתה להוכיח שהחיסון בטוח לשימוש, ומטרה זו הושגה. בשלב הבא יהיה על החוקרים לבדוק האם החיסון מצליח למנוע מאנשים לחלות ב-Covid-19 או לחילופין, האם החיסון ממתן את תסמיני המחלה.

בשלב הבא של הניסוי ישתתפו 10,000 מתנדבים מבריטניה, אך החוקרים פתחו אותו גם למתנדבים ממדינות נוספות, בשל העובדה ששיעור התחלואה בבריטניה נמצא במגמת ירידה, עובדה שתקשה על החוקרים לאמוד את יעילות החיסון. 30,000 מתנדבים יגוייסו מארה"ב, ועוד 2,000 מתנדבים מדרום קוריאה, ו-5,000 מברזיל.

לאחרונה, נשמעו גם קריאות של חוקרים ומדענים להתחיל לערוך "ניסויי אתגר" לחיסונים הניסיוניים המפותחים בעולם. במסגרת ניסויים אלה מתנדבים שחוסנו נגד הנגיף נחשפים בהדבקה מכוונת לנגיף שנגדו התחסנו, על מנת לבחון את יעילותו. אולם, ישנם חששות אתיים רבים בנוגע לפרקטיקה הזאת, במיוחד משום שאין כיום תרופה או טיפול יעיל נגד covid-19.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully