וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה על הסיפון: איך הגיעה הקורונה לספינה בלב ים?

דוגית נוסעת, מפרשיה שניים, ומלחיה נבדקו כולם. התפרצות מיסתורית ביותר הותירה חוקרים ללא תשובות: כל המלחים נבדקו ונמצאו שליליים והיו בבידוד לפני ההפלגה - אז מאין הגיע הנגיף שהדביק עשרות מהם?

עריכה: אסף דרורי

בסרטון: זוכרים את הספינה שהתחילה את הכל? פינוי הנוסעים מ"ספינת הקורונה" היפנית

תעלומה אפידמיולוגית מסעירה את ארגנטינה בימים אלה ומעוררת שאלות רבות, בעקבות התפרצות של קורונה על סיפונה של אוניה שנמצאת כבר 35 ימים בלב ים. בהתחשב בעובדה שכל המלחים עברו בדיקות קורונה ונמצאו שליליים וכן שהו בבידוד ב-14 הימים שלפני היציאה להפלגה - באמת לא ברור מהיכן הגיע הנגיף, שהדביק כבר כמה עשרות מאנשי הצוות.

על פי הדיווחים בסוכנויות החדשות המקומיות באזור פטגוניה שבדרום ארגנטינה, לפחות 57 מתוך 61 אנשי הצוות על אוניית הדיג ששמה Etchizen Maru נבדקו ונמצאו חולים מאומתים ב-Covid-19. שני אנשי צוות בלבד קיבלו תוצאה שלילית בבדיקות, ושניים נוספים עדיין ממתינים לתוצאות הבדיקה שלהם.

ההתפרצות אושרה לראשונה ביום שבת, לאחר שהתקבלו 7 תוצאות חיוביות מחולים על הסיפון. נכון לאותו מועד דיווחו רשויות הבריאות במדינה, כי האוניה נמצאת כבר 35 ימים בלב ים, ללא מגעים חיצוניים מאז שעזבה את הנמל. והפרט המוזר ביותר הוא שכל אנשי הצוות עברו בדיקות קורונה ונמצאו שליליים לפני ההפלגה וכן, שהו בבידוד ב-14 הימים שקדמו להפלגה, כאמצעי בטיחות שנועד למנוע בדיוק התפרצות שכזאת. באופן תיאורטי, צעדי המנע האלה היו אמורים לגרום לסיכויים של התפרצות כזאת להיות קלושים עד בלתי קיימים.

עוד בוואלה!

2 מעצבי שיער חלו בקורונה, 139 לקוחות לא נדבקו. זו הסיבה

לכתבה המלאה
הנמל בעיר אושואיה שבפטגוניה בדרום ארגנטינה. ShutterStock
הם עשו הכל נכון ובכל זאת זה קרה להם. הנמל באושואיה, ארגנטינה/ShutterStock

"צוות הספינה שהה בבידוד במלון בעיר אושואיה במשך 14 הימים שקדמו להפלגה, שבמהלכם אנחנו סבורים שלא היה להם מגע עם אנשים מבחוץ. לאחר מכן, הם בילו 35 ימים נוספים בלב ים", אמר בהודעה לעיתונות לאונרדו בלטורה, הממונה על מחלות מידבקות בבית החולים האזורי שבאושואיה וחבר ועדת החירום האזורית.

"לפני שהם הגיעו לכאן לבידוד, הם עברו בדיקות קורונה עוד בבואנוס איירס, בהתאם למדיניות החברה שמעסיקה אותם, וכל התוצאות היו שליליות. בנוסף לכך, בזמן שהם שהו פה בבידוד לא היו לנו מקרים של חולים פעילים באזור. ומשום כך אנחנו סבורים שהמקור של ההדבקה הוא לא באושואיה", הוסיף בלטורה.

שניים מאנשי הספינה הועברו לקבלת טיפול בבית החולים באושואיה, בעוד שאר המלחים נותרו בינתיים בבידוד על הספינה, והם מקבלים סיוע מהמחוז המקומי בהתאם לצורך.

ספינת דיג בלב ים. ShutterStock
שני אנשי צוות פונו מהספינה לבי"ח מקומי והשאר נותרו מבודדים על סיפונה. ספינת דיג בלב ים/ShutterStock

החקירה לאיתור מקור ההתפרצות נמצאת בימים אלה בעיצומה, אולם החוקרים מתמודדים עם מצב שבו אין קצות חוט ברורים מאליהם, כי לכאורה כל נהלי הבטיחות וצעדי הזהירות ננקטו ונשמרו כראוי במקרה הזה. במילים אחרות, הם עשו הכול נכון, וזה בכל זאת קרה להם.

אחת הסברות ההגיוניות היא שלפחות אחת מהבדיקות שנערכו למלחים עוד בבואנוס איירס סיפקה תשובה שלילית שגויה (false negative). ייתכן שהוא הדביק אנשי צוות נוספים, עוד בתקופת הבידוד, מבלי שאלה יציגו תסמינים בימים הראשונים. כשהתסמינים החלו להופיע, הספינה כבר היתה הרחק בלב ים. אולם, חשוב להדגיש שבשלב זה, מדובר בסברה בלבד ואין לכך הוכחות.

"מקרה שמאתגר את כל ההגדרות"

"מדובר במקרה שמאתגר את כל ההגדרות, משום שבשום מקום בספרות הרפואית ובמקרים המתועדים לא מדובר על תקופת דגירה ארוכה כל כך", אמר בלטורה. "אנחנו רק בצעדים הראשונים של החקירה, המקרה הזה דורש ניתוח בדיעבד. אנחנו מתכוונים לבדוק את התיקים הרפואיים אחורה עד לחודש מרץ כדי להעריך את כל המידע הקיים, בניסיון להבין את המצב הזה לעומק", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully