וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים חיברו מחדש איבר מין של גבר, כמעט יממה לאחר שנכרת

צעיר סכיזופרני שניסה לשים קץ לחייו בשיאו של התקף פסיכוטי כרת לעצמו את הפין. בניתוח מורכב הצליחו הרופאים לחבר מחדש בהצלחה את האיבר הכרות ואף להשיבו לתפקוד, למרות שהיה 23 שעות ללא אספקת דם

עריכה: טל רזניק

בסרטון: רופאים בביה"ח ג'ון הופקינס בארה"ב מתכוננים לניתוח השתלת פין

כירורגים בריטיים הצליחו לחבר מחדש איבר מין של גבר, קרוב ל-24 שעות לאחר שהוא נכרת - זהו הזמן המתועד הארוך ביותר שחלף בין כריתה של פין ובין חיבורו מחדש בצורה מוצלחת. באף מקרה קודם לא שהה האיבר ללא אספקת דם למשך זמן ממושך כל כך.

במקרה, שפרטיו פורסמו בכתב העת הרפואי BMJ Case Reports, נכתב כי 6 שבועות לאחר הניתוח לא רק שהשופכה של המנותח הצעיר תיפקדה בצורה תקינה, אלא גם שבה התחושה העצבית באיבר. והודות למלאכת המחשבת שנעשתה בחיבור כלי הדם, המטופל אפילו הצליח להגיע לזקפה מלאה לאחר ההחלמה.

"ההצלחה במקרה הזה, צריכה לעודד מנתחים לנסות לחבר מחדש איברי מין, גם במקרים של איסכמיה (אובדן אספקת דם) ממושכת, במיוחד בהתחשב בסיכויי ההצלחה היחסיים ובהשלכות הפיזיות והפסיכולוגיות של אובדן איבר המין עבור המטופלים", כתבו הרופאים המנתחים, מבית החולים האוניברסיטאי בבירמינגהם.

עוד בוואלה!

הפעילויות עם הסיכון הכי גבוה והכי נמוך להידבק בקורונה

לכתבה המלאה
מנתח בחדר ניתוח. ShutterStock
ניתוח שדורש מיקרו-כירורגיה מורכבת. מנתח בחדר ניתוח/ShutterStock

ניתוחים להשתלת פין או לחיבורו מחדש הם נדירים למדי - רק כמאה מקרים כאלה תועדו בספרות הרפואית בכל הזמנים. אולם, כאשר מתרחשת קטיעה של הפין חשוב לפעול מהר, כדי להעניק לרקמות סיכויי הישרדות טובים.

מדובר בניתוחי חירום שדורשים מיקרו-כירורגיה מורכבת ועדינה ומעורבות מהירה של מומחים לאורולוגיה ולכירורגיה פלסטית. למרבה הצער, במקרים רבים הטיפול משתהה ולא ניתן מהר מספיק, משום שלא מספיק רופאים יודעים כיצד להתנהל במקרים אלו והספרות הרפואית בנושא אינה מוכרת דיה.

בספרות הרפואית ישנו תיעוד של מקרה שאירע לפני יותר מעשרים שנה, שבו איבר המין של ילד בן 4 חובר מחדש בהצלחה 18 שעות לאחר שנכרת. לרוב, לאחר יממה של הפרדה מהגוף ומאספקת הדם אחוזי ההצלחה של ניתוח כזה הם נמוכים מאוד.

אילוסטרציה: יש של חולה. ShutterStock
6 שבועות לאחר הניתוח האיבר חזר לתפקד בצורה תקינה. מטופל בבי"ח/ShutterStock

במקרה החדש, המנתחים מבירמינגהם כמעט וחצו את רף 24 השעות מהפציעה. המטופל הוא גבר בן 34 עם היסטוריה של סכיזופרניה פרנואידית, שניסה להתאבד במהלך התקף פסיכוטי. המטופל נמצא במצב קשה כ-15 שעות לאחר שפגע בעצמו והובהל מיד לבית החולים, שם עבר החייאה והועבר בדחיפות לחדר הניתוח.

הרופאים הצליחו לזהות בזריזות את כלי הדם העיקריים שעוברים בחלקו העליון של הפין ושמחו לגלות שהם נראים במצב תקין. אולם, חיבור הווריד מהפין אל הגוף דרש קצירת שתל מהווריד שבזרועו של המטופל. החיבור מחדש של כלי הדם החזיר את אספקת הדם לרקמות הפין בדקה ה-90 ממש. אולם, לתסכולם של המנתחים, הם גילו שאחד מהעצבים העיקריים של איבר המין נסוג לאחור במידה רבה, ולא ניתן היה להגיע אליו ולחברו מחדש.

גבר מחזיק את הראש. ShutterStock
בקרב הסובלים מסכיזופרניה יש שיעור גבוה של פגיעות עצמיות והטלת מום באיברי מין/ShutterStock

"זרימת דם מחודשת לאיבר הכרות הושגה 8 שעות לאחר הגיעו של המטופל לבית החולים, מה שאומר שפרק הזמן האיסכמי (שבו לא היתה אספקת דם לפין) עומד על 23 שעות", כתבו הרופאים בסיכום המקרה.

בעבר, רופאים נהגו פשוט לתפור את האיבר הכרות מבלי לחבר מחדש את כלי הדם והעצבים של הפין. אולם, פרקטיקה זו הותירה את המטופלים לרוב ללא תחושה בפין וגרמה להצטלקויות בשופכה. בימינו חל שיפור ניכר ביכולות המיקרו-כירורגיות, כך שרבים מהמטופלים מצליחים להגיע לזקפה לאחר הניתוח.

גם לטיפול המשלים לאחר הניתוח ישנה חשיבות רבה בהחלמה. זאת משום שחלק גדול יחסית מהמקרים של הטלת מום באיברי מין מיוחס לחולים שמתמודדים עם הפרעות נפשיות מתחום הסכיזופרניה. "הדיווחים הללו מצביעים על צורך במעקב לטווח ארוך, לא רק כדי להעריך את תוצאות הניתוח, אלא גם כדי לזהות את המטופלים שנמצאים בסיכון לפגוע בעצמם בצורה דומה שוב בעתיד", נכתב בניתוח מחקרי של התופעה, שהתפרסם בשנת 2013.

בדיווח על המקרה הנוכחי, ציינו הרופאים כי לאחר תקופת ההחלמה מהניתוח המטופל אכן הועבר להמשך טיפול ותמיכה בבית חולים עם התמחות פסיכיאטרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully