וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנחנו חסינים לקורונה יותר ממה שאומרים לנו?

אחרי בדיקות הקורונה, המסיכות, שטיפת הידיים והריחוק החברתי, הגיעה תורן של הבדיקות הסרולוגיות שאמורות לתת לנו אומדן לגבי כמות החולים שנחשפו לנגיף. וכמו כל דבר בנגיף הקורונה יש הרבה יותר שאלות מתשובות באשר לאמיתותן

בדיקות קורונה בגימנסיה העברית, ירושלים, 31.5.2020/צילום: בית החולים הדסה, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בישראל החלו השבוע את בדיקות הדם הסרולוגיות שאמרות לזהות את החלק באוכלוסייה הכללית שטרם נדבק בנגיף ואת זה שפיתח נוגדנים. יש ציפייה גדולה לתוצאות הסקר, אך במקביל מחקר חדש שנערך בשבדיה מראים כי אנשים רבים עם COVID-19 קל, או א-סימפטומטי, הם בעלי חסינות כנגד נגיף הקורונה, גם אם הם לא נבדקו באופן חיובי בבדיקות הנוגדנים שנערכות עכשיו ברחבי העולם.

לטענת החוקרים, משמעות הדבר היא כי חסינות הציבור ככל הנראה גבוהה יותר ממה שמציעות הבדיקות הסרולוגיות הבוחנות את נוכחותם של נוגדנים לקורונה בדם.

"תאי T הם סוג של תאי דם לבנים המתמחים בזיהוי תאים נגועים בנגיף, ומהווים חלק חיוני במערכת החיסון", הסביר מרקוס בוגרט, עוזר פרופסור במרכז לרפואה זיהומית במכון קרולינסקה, ואחד המחברים העיקריים של המחקר. "ניתוחים מתקדמים מאפשרים לנו למפות בפירוט את תגובת תאי ה-T במהלך ואחרי זיהום COVID-19. התוצאות שלנו מעידות כי בערך פי שניים אנשים פיתחו חסינות תאי T בהשוואה לאנשים שאיתרנו אצלהם נוגדנים", אמר בוגרט.

החוקרים ביצעו ניתוחים אימונולוגיים של דגימות של למעלה מ-200 אנשים, שרבים מהם סבלו מתסמינים קלים או שהיו ללא תסמינים של COVID-19. המחקר כלל חולים בבית החולים האוניברסיטאי קרולינסקה וחולים אחרים ובני משפחתם שחזרו לשטוקהולם לאחר חופשתם באלפים במרץ. כמו כן נכללו תורמי דם בריאים שנתנו דם במהלך 2020 ו-2019 שהיוו קבוצת ביקורת.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020
(צילום - ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
האם בדיקות הדם מדייקות? בדיקות סרולוגיות שנערכו השבוע בישראל/ראובן קסטרו

החוקרים במרפאת הזיהום של בית החולים האוניברסיטאי קרולינסקה עקבו אחר בדיקות החולים ובני משפחותיהם מאז תקופת המחלה. "תצפית מעניינת אחת הייתה שלא רק אנשים עם COVID-19 מאומתים הראו חסינות לתאי T, אלא גם רבים מבני משפחתם הא-סימפטומטיים", אמרה סו אלמן, אחת מעורכות המחקר. "יתרה מזאת, בערך 30 אחוזים מתורמי הדם שנתנו דם במאי 2020 היו בעלי תאי T ספציפיים ל- COVID-19, נתון שהוא גבוה בהרבה מבדיקות נוגדנים קודמות", אמרה אלמן.

חולים עם COVID-19 קשה פיתחו לעיתים קרובות תגובה חזקה של תאי T ותגובת נוגדנים. אצל אלה הסובלים מתסמינים קלים יותר לא תמיד ניתן היה לאתר תגובת נוגדנים, אך למרות זאת רבים עדיין הראו תגובה בתאי T.

"התוצאות שלנו מצביעות על כך שחסינות הציבור בפני COVID-19 היא ככל הנראה גבוהה משמעותית ממה שהציעו בדיקות נוגדנים", אומר פרופסור האנס-גוסטף לונגגרן מהמרכז לרפואה זיהומית במכון קרולינסקה ועורך המחקר הראשי. "אם זה המקרה, אלה כמובן חדשות טובות מאוד מנקודת המבט של בריאות הציבור".

ניתוחים של תאי T מורכבים יותר מבדיקות נוגדנים ולכן נכון להיום נעשים רק במעבדות ייעודיות, כמו למשל במרכז לרפואה זיהומית במכון קרולינסקה. כעת יש לבצע מחקרים גדולים יותר ואורכיים יותר על תאי T וגם על נוגדנים כדי להבין עד כמה החסינות היא לאורך זמן וכיצד קשורים המרכיבים השונים הללו בחסינות COVID-19", אומר מרקוס בוגרט. תוצאות המחקר טרם עברו סקירת עמיתים לפני הפרסום בכתב עת מדעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully