וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין קורונה לסוף שנה: איך עוזרים לילדים להתמודד עם המציאות החדשה?

5.7.2020 / 7:31

מציאות החיים שלנו השתנתה כל כך הרבה בחודשים האחרונים שזה כבר כמעט מרגיש רגיל. אבל השינויים התכופים האלה משפיעים על הילדים שלנו, מאוד. איך אפשר לעזור להם להתמודד עם זה?

בווידאו: שר החינוך גלנט מתייחס למודל פתיחת בית הספר של החופש הגדול/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בסרטון: אפילו הקייטנות נכנסו למצב קורונה

מגיפת הקורונה גורמת לחוסר וודאות ולחץ אצל כולם, ובעיקר אצל ילדים. המציאות של ילדים מאוד מבלבלת בחודשים האחרונים, גם עכשיו כשהם במסגרות חינוכיות (אם אפשר לקרוא ככה לקייטנות). תחשבו על זה: היום הם בגן - ומחר הוא יכול להיסגר לפתע בגלל חשיפה לקורונה; היום אמא בבית - מחר היא עלולה להיכנס לבידוד; היום ההורים מתכננים חופשת קיץ - ומחר הם בלחץ נוראי בגלל קיצוצים בעבודה ועסקים שנסגרים. הכל מאוד לא צפוי לכולנו, ומפחיד.

הרבה מאוד ילדים גם מצאו את עצמם בשבועות האחרונים בבית לאחר שבית הספר או הגן שלהם נסגרו בגלל קורונה, חלקם סיימו את השנה מבלי להיפרד בכלל מאנשי הצוות, וגם אילו שנפרדו עשו זאת ללא מסיבת סיום ותהליך פרידה "רגיל". רגע הם בהסגר בבית, רגע בגן, רגע בקייטנה, ואז שוב בבית. הכל מאוד לא צפוי.

השינויים האלה מטלטלים גם עבור ילדים צעירים מאוד. אפילו אם השינוי היה חיובי ברובו עבורם - יותר זמן עם ההורים בבית - זה עדיין מבלבל. וזה מבלבל עבורם יותר מכיוון שהם לא מסוגלים להבין את המצב האובייקטיבי, מבחינתם העולם סובב אותם, אבל הם בכל זאת מאוד רגישים לתגובות ההורים שלהם. כך שאם ההורים בלחץ - הם מרגישים לחץ.

עוד בוואלה!

הבן שלי נכנס לבידוד - ורק אז הבנתי כמה משבר הקורונה מנוהל גרוע

לכתבה המלאה

המציאות המטורפת הזו היא לא רק מנת חלקנו, ובכל העולם הורים מוטרדים מההשפעות הרגשיות של מגיפת הקורונה על ילדים. קלייר מקארתי, רופאת ילדים בבית החולים לילדים בבוסטון פרסמה מאמר באתר Harvard health publishing בו היא תיארה חלק מההשפעות של המציאות הזו על ילדים. "כרופאת ילדים שמעתי ממשפחות על ילדים צעירים שמתקשים לישון, שהרגלי האכילה שלהם השתנו, שבוכים או סובלים מהתפרצויות זעם ללא סיבה, או שהם פשוט קולניים ועצבניים יותר מהרגיל", היא כתבה, "חלקם תלותיים יותר, מה שעלול להיות קשה להורים העובדים מהבית".

ד"ר מקארתי מבהירה כי אין לה תרופת קסם לקושי המתמשך הזה. "זו תקופה קשה וזה הולך להישאר קשה עד שמספר מקרי הקורונה ירד משמעותית או עד שיהיה חיסון, או שניהם גם יחד" כתבה. עם זאת, לדבריה, יש כמה כלים שיעזרו לכם לעבור את התקופה הזו טוב יותר.

ילד בוכה מאחורי גדר. ShutterStock
גם הילדים שלכם עצבניים יותר לאחרונה? ילד בוכה/ShutterStock

הדבר המרכזי שצריך לעשות בתקופה של שינויים וחוסר יציבות היא לדבר על ילדים בפתיחות, בהתאם לגילם. את העצה הזו כתבנו כאן עוד בימים הראשונים של מגיפת הקורונה בישראל. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חשש וחוסר וודאות היא מידע, ואם תשוחחו עם הילדים שלכם בגובה העיניים ובצורה פתוחה, גם על דברים מלחיצים, הם ירגישו בטוחים יותר.

כאשר אתם אומרים לילדים שלכם שאי אפשר לבקר את סבתא, כשהם רואים אתכם מזיעים מתחת למסיכה או כשהגננת שלהם נכנסת לבידוד - הם צריכים מידע. רופאת הילדים ממליצה להסביר לילדים, גם צעירים, שיש "וירוס שיכול לגרום לחלק מאיתנו לחלות, ואנחנו רוצים להיות בטוחים שלא נידבק בו או נדביק מישהו אחר בלי לדעת". היא ממליצה גם להסביר לילדים שיש הרבה אנשים שעובדים מאוד קשה כדי לגרום לנגיף להיעלם ולשמור עלינו, לדבר גם על המאמצים שאתם עושים כמשפחה - מסיכות, שטיפת ידיים ושמירת מרחק ביטחון מאחרים.

מעבר לדברים שאתם אומרים לילדים, שימו לב מה אתם אומרים לילדים ולטונים שלכם, ילדים שומעים הרבה יותר ממה שנדמה לכם, ועלולים להיות מודאגים ומבולבלים מחצאי משפטים שלכם, או ממידע שהם שומעים מהטלוויזיה שפועלת בסלון.

אמא מדברת עם ילדה עצובה. ShutterStock
תמיד האופציה הכי טובה. אמא מדברת עם ילדה/ShutterStock

הכלי השני שיכול לעזור לילדים שלכם לעבור את התקופה המבולבלת הזו טוב יותר לא קשור לכישורי ההורות שלכם - אלא לשקט הנפשי שלכם. "ילדים באמת שמים לב כשהוריהם לחוצים או עצובים - ועשויים לדאוג שזו אשמתם", כתבה ד"ר מקארתי, "וכשאנחנו מתפרצים עליהם (או יותר גרוע) מכיוון שאנחנו מרגישים רע, זה הופך את הכל לקשה אפילו יותר".

אף שהיא מתמחה בטיפול בילדים שלכם, הרופאה ממליצה לכל הורה לעשות כל מה שהוא צריך כדי להרגיש טוב. "פנו זמן לדברים שאתה צריכים, ותיהנו", כתבה, "אל תנסו רק 'להתגבר' אם גם אתם מרגישים רע - בקשו עזרה". היא הוסיפה בעוד שחשוב במיוחד שכולם יידאגו לבריאותם הפיזית והרגשית בזמן מגיפת הקורונה, זה חשוב במיוחד עבור הורים - "מכיוון שאחרים סומכים עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully