וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם עושים את זה 3 דקות ביום, אפשר לשפר את הראייה ב-20%

מחקר גילה שחשיפת העין לאור אדום למשך 3 דקות ביום מצליחה לתקן נזקי ראייה שנגרמים בגלל הגיל, ולשחזר תאים ברשתית שחדלו מלתפקד. איך זה עובד בדיוק?

ShutterStock

בסרטון: התורמת המבוגרת ביותר בעולם של קרניות עיניים - בת 107

אחד מסימני הגיל שפוגע כמעט בכולם, הוא התדרדרות בראייה. פתאום לא רואים כל כך טוב מרחוק, וכשקוראים אותיות קטנות צריך לאמץ ולכווץ את העיניים - מוכר? בדיוק על זה מדובר. מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Journals of Gerontology, מציע פיתרון אפשרי ופשוט מאוד לבעיה הזאת. לדברי החוקרים, בהייה של 3 דקות ביום באור אדום הובילה לשיפור משמעותי מאוד בראייתם של משתתפי המחקר המבוגרים.

מה הבעיה? הרשתית מכילה שני סוגים של תאים קולטי אור, קנים ומדוכים. הקנים מצויים בשולי הרשתית והם אחראים לראייה הפריפריאלית וכן, מסייעים בראייה בתנאי אור נמוכים, ואילו המדוכים אחראים על ראיית צבעים. שני התאים הללו זקוקים לאנרגיה רבה, שמגיעה מתרכובת בשם ATP (אדנוסין טריפוספט), שאותה מייצרים התאים בעצמם במיטוכונדריה שלהם.

אלא שהחל מגיל 40 לערך, יעילות התפקוד של המיטוכונדריה פוחתת, והמשמעות היא פחות אנרגיה שמסופקת לתאי הקנים והמדוכים, שמובילה בתורה לירידה באיכות הראייה שלנו.

עוד בוואלה!

1 מ-10 ישראלים חושב שזה ממש בסדר לתקוף צוותים רפואיים

לכתבה המלאה
עין בעלת ריסים ארוכים. ShutterStock
3 דקות ביום מול נורה אדומה, אפשר אפילו בעיניים עצומות. עין/ShutterStock

מה המחקר בדק? גלי אור ארוכים בטווח של 650-1,000 ננומטר - שמייצרים אור אדום עמוק - נמצאו בעבר כיעילים בשיפור התפקוד של המיטוכונדריה. זאת הסיבה שמחברי המחקר החליטו לבדוק האם שימוש באור כזה יכול לשחזר את איכות הראייה שנפגעה בקרב נבדקים בגיל מבוגר.

איך בדקו את זה? צוות החוקרים גייסו לטובת הניסוי שלהם 24 מתנדבים בגילאי 28-72, ללא היסטוריה של מחלות עיניים. ביום הראשון של הניסוי, כל המשתתפים עברו בדיקות ומבחנים שמטרתם להעריך את יעילות התפקוד של תאי הקנים והמדוכים בעיניהם. רגישותם של תאי הקנים נבדקה על ידי מבחן שבו הנבדקים התבקשו לזהות אותות אור קלושים בחשיכה, ואילו הערכת תפקודם של תאי המדוכים בוצעה בעזרת מבחן שבו הנבדקים צריכים לזהות ספרה צבעונית שמוטמעת ברקע בגוון מאוד דומה.

בשלב השני חולקו למשתתפים פנסים פשוטים וזולים שבהם הותקנה נורת LED בגוון אדום עמוק, שאורך הגל שלה הוא 670 ננו-מטר. הם התבקשו להביט לתוך האור למשך 3 דקות רצופות מדי יום, למשך תקופה של שבועיים. למעשה, החוקרים הסבירו שניתן אפילו לעשות את הפעילות הזאת בעיניים עצומות, משום שהעפעף לא מסנן אור אדום.

גבר מתקשה לקרוא עיתון. ShutterStock
החל מגיל 40 התאים ברשתית מתחילים לתפקד פחות טוב. גבר מתקשה לקרוא עיתון/ShutterStock

מה גילו? כאשר החוקרים ערכו למשתתפים בדיקות ראייה חוזרות בתום תקופת הניסוי, המשתתפים שגילם היה מעל 40 הציגו שיפור משמעותי בתפקוד תאי המדוכים. השיפור הממוצע עמד על 22 אחוזים בתפקוד תאים אלה. הבהייה באור האדום חידדה את רגישות עיניהם של המשתתפים המבוגרים לצבעים, והדבר היה מובהק במיוחד לגבי הקצה הכחול של ספקטרום הצבעים. ממצא זה מתאים לעובדה שהראייה של טווח הצבעים הספציפי הזה ידוע כמי שנפגע במיוחד מהתדרדרות של התפקוד המיטוכונדריאלי שמתרחשת עם הגיל.

החוקרים הבחינו גם בשיפור נוסף, בתפקוד תאי הקנים, אם כי כאן ההבדל היה קצת פחות מרשים. ייתכן שזה קשור לכך שתאי הקנים רגישים יותר למחסור באנרגיה שנוצר עם הגיל, ונוטים למות כשהוא מתרחש. רוב האנשים מאבדים כ-30 אחוזים מתאי הקנים שלהם עד גיל 70. בניגוד אליהם, תאי המדוכים מפסיקים לתפקד ללא אנרגיה מספקת, אך לא מתים. ונראה שהטיפול באור אדום מצליח לשחזר את תפקודם.

טכנולוגיה זולה ופשוטה לייצור

השורה התחתונה: מחבר המחקר פרופסור גלן ג'פרי אמר בהודעה לעיתונות כי המחקר "מראה שניתן לשפר באופן משמעותי את ראייתם של מטופלים מבוגרים ומזדקנים, גם לאחר שהיא כבר ניזוקה, וזאת בעזרת חשיפות קצרות לגלי אור שטוענים מחדש את המערכת האנרגטית בתאי הרשתית, ממש כמו טעינה של מצבר או סוללה". עוד נקודה חשובה בממצאים היא שמדובר בטכנולוגיה מאוד זולה ופשוטה לייצור, ומשמעות הדבר היא שייתכן שמנורות טיפוליות לשימוש ביתי יוכלו להיות זמינות לציבור הרחב בתוך זמן לא ארוך. "המכשירים שלנו עולים משהו כמו 15 דולר לייצור, כך שמדובר בטכנולוגיה מאוד נגישה לכלל הציבור", אמר פרופ' ג'פרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully