וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: החזרת מחלימים מקורונה לעבודה תתרום לחסינות העדר

מודל אפידמיולוגי שערכו חוקרים בארה"ב חוזה שאם מי שחלו בקורונה, פיתחו נוגדנים והחלימו ישובו לכוח העבודה, ניתן יהיה לתפעל את המשק ובמקביל להפחית את ההדבקות ב-77 אחוזים

אנשים שחלו בקורונה והחלימו צריכים לחזור לשגרה רגילה בקרב האוכלוסייה הכללית ולשוב למקומות העבודה כדי לסייע בהאטת קצב ההדבקה - כך קובע מחקר חדש. לדברי החוקרים מהמכון הטכנולוגי בג'ורג'יה שערכו בדיקות וניתוחים של המודל האפידמיולוגי של המגיפה, יש לערוך לשם כך בדיקות סירולוגיות לאיתור נוגדנים, שיסייעו לזהות את מי שהחלימו ופיתחו עמידות חיסונית לנגיף, וכך ניתן יהיה לשפר את החסינות הכללית של האוכלוסייה ולהפחית את קצב ההדבקה ב-Covid-19.

על פי המודל שבנו החוקרים, אנשים שיימצאו שליליים בבדיקת קורונה, אך בדמם ימצאו נוגדנים לנגיף יוכלו להיות באינטראקציות הן עם אוכלוסיות סיכון והן עם נשאים או חולים בנגיף מבלי שהדבר יהווה סיכון להם, או לסביבה. וזאת, למרות שעדיין לא ברור מה רמת או משך החסינות שעומדת למי שהחלימו מהנגיף. לפי החישובים שלהם, החזרת המחלימים לשגרה של מגעים עם כלל האוכלוסייה יכולה לשפר את חסינות העדר של הציבור ולהפחית את מספר ההדבקות ב-77 אחוזים.

במסקנות המחקר, שפורסמו בכתב העת Nature, כתבו החוקר ד"ר ג'ושוע וויץ ועמיתיו כי חסינות העדר של הציבור תתחזק על ידי גידול באינטראקציות בין מחלימים מקורונה ובין אנשים שסטטוס המחלה שלהם אינו ידוע (אנשים שמעולם לא נבדקו ואין לדעת האם הם בריאים, חולים, נשאים, או החלימו).

אנשים חוזרים לשגרה בסיאול, דרום קוריאה, 9 במאי 2020. AP
בדיקות נוגדנים הופכות נפוצות יותר עכשיו במדינות כמו ארה"ב, דרום קוריאה, הולנד ועוד. חזרה לשגרה בסיאול דרום קוריאה/AP

"המטרה של אסטרטגיית חסינות העדר היא לאפשר את האינטראקציות ההכרחיות כדי לקיים את השירותים החיוניים במשק, תוך הנמכת ההסתברות להדבקות נוספות. הגישה שאנחנו מציעים יכולה לקצר בצורה משמעותית את משך המגיפה ולהקל על הנטל שהיא מטילה על החברה והכלכלה ובנוסף, היא יכולה להתקיים בסינרגיה לצד שמירה על ריחוק חברתי", כתבו החוקרים.

עד כה בארה"ב החלימו 170 אלף בני אדם מקורונה. המודל אינו מניח כעובדה שכל מי שהחלים הוא חסין לחלוטין מפני הדבקה נוספת בנגיף, אלא הוא מבוסס על סיכון מחושב שלוקח בחשבון גם את היתרונות של פתיחה מחודשת של החברה והכלכלה.

בדיקות נוגדנים מתחילות כעת להיות נפוצות יותר בארה"ב, כמו גם במדינות נוספות כמו בריטניה, דרום קוריאה, הולנד וגרמניה. עם זאת, מדובר בבדיקות חדשות יחסית ולכן עדיין לא ידוע בוודאות לכמה זמן הימצאותם של נוגדנים מספקת חסינות. מחקרים ראשוניים מצביעים על כך שלפחות מחצית מהמחלימים מקורונה חסינים מפני הנגיף למשל שבועיים לכל הפחות. לכן, ממליצים החוקרים שמי שהיו חולים מאומתים, החלימו ויש בדמם נוגדנים לנגיף הקורונה (בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת קורונה ותוצאה חיובית בבדיקת נוגדנים), יקבלו היתר לשוב לעבודתם ולבוא במגע עם אנשים אחרים.

עוד בוואלה!

ארגון הבריאות: ככל הנראה אין הדבקות שניות בקורונה

לכתבה המלאה
פתיחת שוק מחנה יהודה, ירושלים 7 במאי 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, אתר רשמי
לקיים את השירותים החיוניים למשק, תוך הפחתת ההסתברות להדבקות. פתיחת שוק מחנה יהודה בירושלים/אתר רשמי, אולבייה פיטוסי/פלאש90

החסינות של אותם מחלימים תשמש כמעין 'מגן' גם עבור אנשים אחרים בסביבתם (משום שהסברה היא שהם לא יוכלו להידבק ולהדביק לפחות למשך תקופת זמן מסויימת), והעובדה שהם ישובו לכוח העבודה ויפעילו את המשק תאפשר לאנשים מקבוצות סיכון להישאר עוד קצת בבית ולשמור על עצמם.

תוצאות ראשוניות מסקרים סירולוגיים שבוצעו ברחבי העולם - שבהם ניטלו דגימות דם אקראיות מהאוכלוסייה - מצביעות על כך שמספר הנדבקים בנגיף הינו גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים. כך שככל שיותר אנשים יחלימו מהנגיף, או ימצאו כבעלי נוגדנים נגדו, כך יגדל בהתאמה מספרם של האנשים שישמשו כ'מגן' לשאר האוכלוסייה.

אם המודל הזה יאומץ, זה לא יפחית את מספר ההדבקות החדשות באותה מידה כמו סגר, אך לדברי החוקרים זה יפחית אותן משמעותית. "המודל הזה מדגיש את חשיבותן של הבדיקות הסירולוגיות כחלק מהאסטרטגיות של מדינות להתמודדות עם המגיפה, ולא רק לאיתור חולים שדמם מתאים לתרומות פלזמה לצורך טיפול בחולים הקשים", אמר ד"ר וויץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully