וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת הדם שחוזה אילו חולי קורונה יזדקקו להנשמה

חוקרים מצאו קשר בין רמות גבוהות של חלבון מסויים בדמם של חולי קורונה ובין הסבירות שיזדקקו להנשמה מלאכותית. כעת הם קוראים להשתמש בבדיקה הזאת כדי לאתר את החולים שזקוקים להשגחה צמודה יותר

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מדענים גילו חלבון שנוכחותו בדם יכולה לנבא בסבירות גבוהה אילו חולי קורונה יזדקקו להנשמה. מדובר בחלבון ששמו suPAR שמתפקד כטריגר של המערכת החיסונית והוא משמש גם כמדד לעוצמת החומרה והאגרסיביות של מחלה.

החוקרים גילו שחולי Covid-19 עם רמות גבוהות בדמם של חלבון ה-suPAR היו אלה בעלי הסבירות הגבוהה ביותר להתדרדר עד כדי שיהיה צורך לחברם למכונת הנשמה. בנוסף, אותם חולים גם הגיעו למצב זה בפרק זמן קצר יותר בהשוואה לחולים אחרים. לדברי החוקרים מבית החולים של אוניברסיטת ראש, רופאים יכולים להשתמש בבדיקת דם שתמדוד את רמת החלבון הזה בדמם של חולי קורונה כדי לאתר את החולים שיזדקקו להנשמה לפני שזה יהיה מאוחר מדי.

"זהו הדיווח הראשון שמראה שחלבון suPAR עולה לרמות גבוהות בקרב חולי Covid-19 וכי הוא בעל יכולות חיזוי", אמר אחד ממחברי המחקר ד"ר ג'ושן רסייר, ראש המחלקה לרפואה פנימית בבית החולים האוניברסיטאי ראש. "החלבון הזה הוא חלבון שמגיב למערכת החיסונית ולכן הוא מהווה אינדיקציה לחומרת מחלה", הוסיף.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
ככל שרמת החלבון גבוהה יותר ההתדרדרות הנשימתית מהירה יותר. מחלקת הקורונה בבית חולים השרון/ראובן קסטרו

suPAR הן ראשי תיבות ל-soluble urokinase plasminogen activator receptor. מדובר בחלבון שמיוצר בתאי החיסון שבמח העצם ובסימפונות הריאה. במחקרי עבר נמצא כי רמות גבוהות שלו בדם יכולות לנבא כשל כלייתי כרוני.

לטובת המחקר החדש, שמסקנותיו פורסמו בכתב העת Critical Care, בדקו החוקרים את רמות החלבון suPAR בדמם של 15 חולים שאושפזו בבית החולים ונמצאו חיוביים לקורונה. 57 חולים נוספים נבדקו ביוון, בשיתוף פעולה מחקרי עם בית הספר לרפואה של אוניברסיטת אתונה.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
הבדיקה יכולה לסייע במיון ותעדוף חולים במקרה של הצפת מערכת הבריאות. מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון/ראובן קסטרו

לחולים בקבוצת הביקורת היו לרוב רמות suPAR של עד 5 ננוגרם למיליליטר, ואילו לחולי קורונה הרמות עמדו על 6 ננוגרם למיליליטר או יותר. 85 אחוזים מהחולים שרמת ה-suPAR שלהם היתה מעל 6 ננוגרם נזקקו לעזרה מכנית בנשימה ממכונת CPAP (מכונה שמשמשת לרוב חולים בדום נשימה בשינה). החוקרים גילו עוד כי החולים עם הרמות הגבוהות ביותר של החלבון היו גם אלה שנשימתם התדרדרה עד כדי צורך בצנרור וחיבור למכונת הנשמה פולשנית, וכי משך הזמן שנזקקו להנשמה היה ארוך יותר בהשוואה לחולים אחרים.

"ככל שרמת ה-suPAR היתה גבוהה יותר, כך חלף פחות זמן עד שהחולה נזקק להנשמה", אמר ד"ר רסייר. הוא הוסיף כי יש גוף ראיות מגובש למדי המצביע על כך שיש קשר בין רמות מוגברות של החלבון ובין תוצאות שליליות בקרב חולים שמפתחים מצוקה נשימתית חמורה (תסמונת אופיינית לחולי קורונה קשים) וכן, לתפקוד ריאתי לקוי בחולים שמצבם קשה.

צוהר להתקדמות המחלה

החוקרים סבורים שהקשר בין רמת החלבון suPAR ובין כשל נשימתי הופך את החלבון לאינדיקטור יעיל לצורך מיון חולי קורונה ותעדוף טיפול (במצבים של הצפת מערכת הבריאות למשל). "אם נמדוד את רמת ה-suPAR בדמם של חולי Covid-19 נדע מי זקוק למעקב צמוד יותר ואת מי אפשר לשחרר הביתה. רמת ה-suPAR בפלזמה מספקת צוהר להתקדמות המחלה ונותנת לנו הזדמנות לספק לחולים מעקב משופר ואפשרות לנקוט צעדים מניעתיים מוקדם יותר", אמר ד"ר רסייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully