וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקושי הגדול איתו מתמודדים חיילים משוחררים מחמיר בתקופת הסגר

פרופ' שאולי לב-רן

28.4.2020 / 7:10

לצד הכבוד לנופלים, יש לחשוב בימים מורכבים אלה גם על החיילים שחזרו מהקרב ועל הקשיים שאיתם הם מתמודדים מאז. את המלחמה שהם מנהלים מדי יום קשה לנצח לבד

אילוסטרציה נוגדי דיכאון. ShutterStock
שדה הקרב החדש - מאבק בהתמכרויות. איור של אדם כבול מחזיק כדורים/ShutterStock

לפעמים זו תגובה לאירוע מהשנה החולפת, לפעמים מדובר באירועים שהתרחשו לפני עשרות שנים. כך או כך - לתסמונת פוסט טראומטית אין תאריך תפוגה. למעשה, רק בימים האחרונים נוכחנו לגלות כי רבים מהסובלים מפוסט טראומה חשו החמרה במצבם הנפשי בעקבות הבידוד והסגר שכפתה עלינו מגפת הקורונה.

יום הזיכרון לחללי צה"ל, כמו יום הזיכרון לשואה, הם ימים קשים עבור כלל החברה הישראלית, על אחת כמה וכמה עבור נפגעי פוסט טראומה. דווקא בימים אלה יש לשוב ולהזכיר כי התסמונת משפיעה על הסובלים ממנה ועל הסובבים אותם, ולכן יש משמעות רבה להתגייסות, לתמיכה ולהכלה משפחתית בסובלים ממנה. וכן, שכדאי להיות קשובים לסימפטומים ולצרכים של הסובלים ממנה, במיוחד בימים קשים אלה.

תסמונת פוסט טראומטית (PTSD), הנקראת בעברית הפרעת דחק בתר-חבלתית, היא הפרעה נפשית שיכולה להתעורר כתוצאה מחשיפה לאירועים טראומטיים. אחד הסימפטומים המרכזיים הוא הצפה של החוויות המאיימות באופן חוזר ונשנה, כדימויים, זיכרונות, רעשים, ריחות, מחשבות, הזיות וחלומות. סימפטומים נוספים לתסמונת הם הימנעות ממקומות, אנשים ופעילויות המזכירים את האירוע הטראומטי, ולעתים קרובות ירידה משמעותית במצב רוח ופגיעה תפקודית.

בישראל חיים כיום, על פי הערכות שונות, עשרות אלפי נפגעי פוסט טראומה. כ-15 אחוזים מתוכם נפגעו במהלך פעולות איבה, טרור ומלחמות.

עוד בוואלה!

כמה אחוזים מהישראלים ידרשו לטיפול נפשי אחרי שהקורונה תגמר?

לכתבה המלאה

הקשר המטריד בין חוויות טראומתיות והסכנה להתמכרות

הנתונים מארה"ב מלמדים כי רבים מהסובלים מהלם קרב, כלומר מהפרעה פוסט טראומתית בעקבות פעילות קרבית במהלך שירותם, נוטים לעשות שימוש מזיק בסמים, באלכוהול ובתרופות מרשם. יותר מ-20 אחוזים מהחיילים המשוחררים בארה"ב שאובחנו כסובלים מתסמונת פוסט טראומתית סובלים מהפרעת שימוש בסמים או אלכוהול.

פעמים רבות השימוש בחומרים מזיקים מחמיר את התגובות הרגשיות שיוצרת ההפרעה הפוסט טראומתית, מה שבתורו מוביל להחמרה בצריכת החומרים, כך שלמעשה מדובר בשתי תופעות שאינן רק קשורות אלא אף מזינות אחת השנייה.

ישראל היא מדינה שהחוויה הצבאית נמצאת בבסיסה. כאשר כל אזרח כמעט נדרש להתגייס, ניתן לשער שאחוז הסובלים מפוסט טראומה גבוה מכפי שידוע לנו ובהתאמה גם אחוז הישראלים הסובל מהתמכרות. הדבר נכון עוד יותר כאשר לוקחים בחשבון רבבות שסבלו מאירועים טראומטיים ובעקבותיהם סימפטומים נפשיים, גם אם אלו שאינם עונים על הקריטריונים המלאים של תסמונת פוסט-טראומטית. גם אם אופי ההתמכרות ושכיחות השימוש בחומרים מסוימים משתנים ממדינה למדינה, ישנם דברים שלא משתנים - ביניהם הקשר הישיר בין חוויות טראומתיות והסכנה להתמכרות.

"מחלה בלי תרופה": הצצה נדירה למאבקם הקשה של המכורים לסמים. יותם רונן
חומרים מזיקים מחמירים את התגובות הרגשיות שיוצרת הפוסט טראומה. קבוצת תמיכה/יותם רונן

וזוהי גם ההזדמנות להזכיר שישנן דרכי טיפול יעילות גם בהפרעה פוסט טראומתית וגם בהתמכרות. הטיפול בהתמכרויות השתכלל והתייעל בשנים האחרונות ורבים בכל העולם מוצאים מזור לכאבם ומצוקתם במסגרות הסיוע השונות. ימי הקורונה לימדו אותנו שאפילו בזמנים של ריחוק חברתי, בהן הקשר בין המטפל והמטופל מתנתק ועובר לשלט רחוק, ניתן להגיע להישגים ולסייע למטופלים באופן עמוק באמצעות טיפולים מקוונים ושיטות אחרות.

ימי הזיכרון קשים לכולנו וחלקנו מתמודדים עימם באמצעים שעשויים להזיק לבריאותנו. זו שעה נכונה להסתכל על סביבתנו הקרובה ולעזור למי שייתכן ומתבייש מדי לבקש עזרה.

הכותב הוא מייסד-שותף ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully