וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שאירוע טרור עשה למוח של אריאנה גרנדה

כוכבת הפופ אריאנה גרנדה שיתפה עם עוקביה באינסטגרם את סריקות המוח שלה שמראות בבירור את הנזק הפוסט טראומטי, שממנו היא סובלת מאז פיגוע הטרור שהתרחש במהלך הופעה שלה במנצ'סטר ב-2017

אריאנה גרנדה. splash
נוהגת להתבטא בפתיחות אודות ההתמודדות שלה עם אתגרים נפשיים. גרנדה/splash

כוכבת הפופ אריאנה גרנדה שיתפה באינסטגרם את סריקות המוח שלה, שמראות כי היא סובלת מנזק מובהק של הפרעת דחק פוסט טראומטי (PTSD). הזמרת בת ה-25 התבטאה בעבר מספר פעמים בכנות ובפתיחות על ההתמודדות שלה עם אתגרי נפש מאז שהיתה עדה לפיגוע טרור שהתרחש במהלך הופעה שלה במנצ'סטר שבאנגליה בשנת 2017.

גרנדה פרסמה את הסריקות של מוחה בסטורי שלה, כשלצדן הכיתוב "מצחיק ומפחיד". היא חלקה עם עוקביה גם דוגמאות נוספות של סריקות מוח של אדם 'בריא' ושל מוח של אדם שסובל מפוסט טראומה - שתיהן אגב, נראו מתונות יותר מהסריקה של מוחה שלה.

עוד בנושא:
אריאנה גרנדה יוצאת בליין מוצרי טיפוח בשם "Thank u, next"
מזעזע: זה מה שטראומה רגשית עושה למוח של ילד
האם יש הבדל בין מוח של ימניים לשמאליים?

צילום מסך של הסטורי של אריאנה גרנדה שכלל סריקות מוח שלה שמוכיחות שהיא סובלת מפוסט טראומה. אינסטגרם, צילום מסך
צילום מסך של הסטורי שהעלתה גרנדה באינסטגרם ובו סריקות המוח שלה/צילום מסך, אינסטגרם

ד"ר דניאל אמן, פסיכיאטר ומומחה לסריקות מוח שהיה מחלוצי השימוש בטכנולוגיה זו בפסיכיאטריה, אמר בשיחה עם האתר דיילי מייל כי סריקות המוח של גרנדה אכן מציגות סממנים מובהקים לפוסט טראומה, כמו למשל צורת ה'יהלום' האופיינית למקרים רבים כאלה. ד"ר אמן שיבח את גרנדה על החשיפה ועל האופן שבו היא תורמת להסרת הסטיגמה ממחלות נפש.

"טראומה יכולה לנזקים ושינויים במוח, שאותם ניתן לראות בסריקות מיוחדות שנקראות SPECT. ניתן לטפל בהשפעות הטראומה על המוח בעזרת תרופות או בעזרת תרפיה, אבל ללא התמונות מהסריקות זה כמו לירות חצים באפילה על המטופלים", אמר ד"ר אמן. "רוב האנשים מאובחנים על בסיס התסמינים בלבד, בלי להבין מה בדיוק קורה בתוך המוח שלהם. וזה הופך את הטיפול בהם למסובך יותר. סריקות כאלה (כמו שגרנדה פרסמה) נותנות לרופאים מפה לעבוד איתה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אפשר לראות פוסט טראומה במוח

בשנת 2015 פרסם ד"ר אמן מחקר פורץ דרך שהוכיח שישנם מאפיינים ויזואליים מובהקים במוחותיהם של הלוקים ב-PTSD. מאמרו בנושא פורסם בכתב העת המוביל לפסיכולוגיה ופסיכיאטריה PLOS One.

המחקר שלו כלל 20,000 משתתפים עם פוסט טראומה או פגיעה טראומטית במוח (TBI) - שני מצבים שלהם תסמינים חיצוניים והתנהגותיים דומים, אך משפיעים באופן שונה על מבנה המוח. כל המשתתפים עברו סריקות SPECT, שמודדות את זרימת הדם במוח ובתוך כל אחד מאזורי המוח השונים.

שבץ מוח גידול רנטגן. ShutterStock
הסריקות הן כמו מפה עבור הרופאים המטפלים. סריקות מוח/ShutterStock

בעזרת ההדמיות הללו ד"ר אמן ועמיתיו למחקר הצליחו ליצור מעין מפה שמתארת איך הפרעה פוסט טראומטית נראית במוח. הממצא החשוב ביותר שלהם היה צורת יהלום שהופיעה בסריקות המוח של כל הסובלים מפוסט טראומה, ונראית בבירור גם בסריקה של גרנדה, כמו גם זרימת דם מוגברת לכמה אזורים עיקריים במוח, בהם: האמיגדלה (שאחראית על תגובות פחד), התלמוס (מעבד מידע חושי), הגנגליונים הבזליים (אחראים על זיכרון לא מודע) ובפיתול החגורה הקדמי העליון של המוח (אחראי על תגובות רגשיות).

"חלק הארי במחלות נפש הוא לא נפשי, הוא מוחי. כשלא מבינים את זה, מטופלים רבים מקבלים טיפול לא מתאים ולא מקבלים את העזרה שלה הם באמת זקוקים", אמר ד"ר אמן. "בכך שהיא חלקה עם הציבור את הסריקות האלה, היא ממש עזרה לנרמל את זה", הוסיף לגבי גרנדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully