וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזעזע: זה מה שטראומה רגשית עושה למוח של ילד

6.11.2017 / 9:19

טראומה רגשית או הזנחה בשנים הראשונות לחייהם של ילדים יכולה להותיר אותם עם מוח קטן ומנוון משמעותית – כפי שממחישה בעוצמה התמונה הזאת, שהתפרסמה במסגרת מחקר פסיכיאטרי

סריקות סי.טי של מוחות של שני ילדים בני שלוש, אחד שחווה טראומה רגשית. מתוך מחקרו של פרופ' ברוס ד. פרי, אתר רשמי
התמונה אומרת הכל. סריקות מוח של שני ילדים זו לצד זו/אתר רשמי, מתוך מחקרו של פרופ' ברוס ד. פרי

הביטו בסריקות המוח שבתמונה – למרות שהן שייכות לשני ילדים בני אותו גיל, תוכלו בקלות להבחין בהבדלים ביניהן: המוח הנראה מצד שמאל גדול משמעותית מזה שמימין (הסריקות נעשו באותו קנה מידה) והוא מכיל פחות אזורים חלולים ומטושטשים ממנו. ההבדלים הבולטים הללו אינם תוצאה של מחלה או פציעה, כי אם של טראומה רגשית חמורה והזנחה.

התמונה הזאת פורסמה במסגרת מחקר של פרופ' ברוס ד. פרי, ראש המחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים לילדים בטקסס. לדבריו, "תמונת הסי.טי שמשמאל היא של ילד בריא בן 3 בעל מימדי ראש ממוצעים. הסריקה שמימין שייכת לילד בן 3 שסבל מהזנחה חמורה וחסך חושי. מוחו של הילד הזה קטן משמעותית בהשוואה למוחו של הילד הבריא וניכר שיש בו הרחבה של חלק מהחדרים וסימנים להתנוונות של קליפת המוח".

עוד בנושא:
איך להיות הורים טובים? מתברר שדווקא לחוקרי מוח יש את התשובה
10 סימנים שיעזרו לכם לגלות אם הילד שלכם גאון
ילדים לאמהות שמנות בסיכון גבוה יותר להפרעות פסיכיאטריות

גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
תנאי צפיפות והזנחה משפיעים על גודלו ומבנהו הפיזי של המוח. מחסני הילדים בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

הסברה שלשנות הילדות המוקדמת יש השפעה עצומה על המשך חייו של אדם זכתה לביסוס מדעי איתן. בין אם מדובר באופן שבו גנים מסויימים באים לידי ביטוי או אפילו בסיכויים לחלות באסתמה בגילאים מאוחרים יותר – לאירועים שקורים בילדות המוקדמת יש השפעה, ובוודאי על ההתפתחות הרגשית והפסיכולוגית. אולם מה שפחות ידוע זה שיש להן השפעה על מבנהו הפיזי וגודלו של המוח.

אינספור מחקרים בחנו את הקשר המטריד בין טראומה חמורה והתפתחות המוח. מחקר בשנת 2007 גילה שילדים שסובלים מפוסט טראומה ושבדמם נמצאו רמות גבוהות של הורמון הסטרס קורטיזול נמצאים בסיכון גבוה יותר להפחתת נפחו של ההיפוקמפוס, אזור במוח שקשור ברגשות ובעיבוד זיכרונות.

עוד באותו נושא

יאללה, כפיים: כך מוזיקה משפיעה לכם על המוח

לכתבה המלאה

כיצד השפיע צ'אושסקו על מוחותיהם של אלפי יתומים

בשלהי ימיו של שלטון העריצות הקומוניסטי ברומניה, הוציא ניקולאי צ'אשסקו את כל אמצעי המניעה וההפלות אל מחוץ לחוק. מהלך שהוביל לאלפי מקרים של נטישת ילדים בבתי יתומים המוניים בתנאי צפיפות קשים, ללא טיפול הולם ועם אספקת מזון דלה ביותר. בשנת 2015 נערך מחקר שבחן את מוחם של 26 ילדים שגדלו בתנאים הקשים הללו, שם התגלה שלפחות ארבעה אזורים שונים במוחם מכילים כמות קטנה באופן משמעותי של 'חומר לבן' מפותח. אזורי מוח שפעילותם נוגעת לרגשות היו מפותחים פחות באופן הבולט ביותר, כמו גם אזורים שקשורים ביכולת ריכוז, ניהול משימות ועיבוד חושי.

כל הממצאים הללו מדגישים שוב את חשיבותה העצומה של סביבה אוהבת ומטפחת לילדים בשנות חייהם הראשונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully