וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה לרשויות: החליפו את הדי הפיצוצים בזיקוקים שקטים למען הלומי הקרב

רעש הזיקוקים הוא טריגר לתופעות פוסט טראומה אצל הלומי הקרב. קמפיין חדש קורא לרשויות לעבור ל"זיקוקים שקטים" עד 2020: "זה אבסורד שהחיילים שבזכותם אנחנו יכולים לחגוג סובלים מהחגיגות ונזרקים חזרה לשדה הקרב עם כל הד פיצוץ"

קמפיין הקורא לרשויות לעבור לזיקוקים שקטים לטובת הלומי קרב וסובלים מפוסט טראומה/יח"צ

חגיגות יום העצמאות הן מהחגיגות השמחות והצבעוניות ביותר בשנה. אבל דווקא הן מביאות לפגיעה פוסט טראומטית אצל חלק מהאוכלוסייה ובמיוחד אצל הלומי הקרב.

בישראל חיים אזרחים רבים הלומי קרב עקב שירותם הצבאי. הטראומה מלווה אותם מאז שירותם בצה"ל ורבים מהם מתמודדים התמודדות יומיומית נפשית קשה ומורכבת עם הקולות והמראות שחוו בשדה הקרב. הדי פיצוץ הזיקוקים הנשמעים באירועים וביום העצמאות בתדירות גבוהה במיוחד, מעוררים אצלם תופעות פוסט טראומטיות הכוללות תמונות, הזיות, אשליות, פלשבקים וחלומות המשחזרים לפרטי פרטים את האירוע וגורמים לנפגע להרגיש כאילו הוא מתרחש מחדש. כל דבר יכול לעורר מחדש את הזיכרונות - אפילו צליל או ריח שמסמלים או מזכירים לנפגע את האירוע.

עוד בנושא:
זה מה שאירוע טרור עשה למוח של אריאנה גרנדה
שמש נצחית בראש צלול: חוקרים הצליחו למחוק זיכרונות רעים

לפי נתוני עמותת נט"ל, בין 10 ל-15 אחוזים מהחיילים שהשתתפו בקרבות במהלך שירותם הצבאי מדווחים על סימפטומים אלו המתגברים אצלם בהשמע הדי הנפץ. לצד אוכלוסיה זו, ישנם קהלים נוספים הסובלים מקולות הדי פיצוצי הזיקוקים בהם פעוטות, אנשים עם בעיות בוויסות החושי, אנשים חרדתיים ובעלי חיים.

יום העצמאות ה- 69 למדינת ישראל 2 במאי 2017. רויטרס
לכולם מגיע להנות מחגיגות יום העצמאות. ילדה צופה בזיקוקים (צילום ארכיון: רויטרס)/רויטרס

לבעיה זו קיים פתרון פשוט שאינו מצריך ויתור על החגיגות האהובות - זיקוקים שקטים. בארה"ב ובמדינות אירופה כבר משתמשים בזיקוקים שקטים, מתוך התחשבות באוכלוסיות הסובלות מפוסט טראומה, בילדים ובבעלי חיים. אלו זיקוקים המשמיעים קולות של הדי פיצוץ נמוכים משמעותית מאלו של זיקוקים רגילים, אך עדיין מרהיבים ומגוונים בצבעים ובצורות בדומה לזיקוקים רגילים. על פי קביעת ארגון הבריאות העולמי רף הפגיעה בשמיעה עומד על רמה של 120 דציבלים. הזיקוקים הרגילים מגיעים לרוב לרמה הגבוהה מ-150 דציבלים, "הזיקוקים השקטים" לעומתם, חלשים משמעותית מרמה של 120 דציבלים.

רמי יולזרי, נכה צה"ל המתמודד עם פוסט טראומה למעלה מ-30 שנה, מאז ימי מלחמת לבנון הראשונה, החליט לאחר למעלה מ-30 ימי עצמאות בהם חזרה אליו שוב ושוב הטראומה משדה הקרב ולאחר שנחשף למאות הלומי קרב שרואים ביום העצמאות את אחד מהימים המעיקים ביותר נפשית בלוח השנה, לעשות מעשה ולצאת בקמפיין "עד 2020 עוברים לזיקוקים שקטים".

עוד באותו נושא

לראשונה: צה"ל מעניק טיפול זוגי ללוחמים הסובלים מפוסט טראומה

לכתבה המלאה
רמי יולזרי פעיל למען הלומי קרב. אוהד רומנו,
יום העצמאות הפך לאחר הימים המעיקים ביותר בלוח השנה להלומי קרב. רמי יולזרי (צילום: אוהד רומנו)/אוהד רומנו

"זה אבסורד שאנו חוגגים את יום העצמאות בזכות אותם חיילים שנלחמו למען המדינה, נפצעו פיזית ונפשית, אך הם עצמם לא רק שנמנעים מהחגיגות, אלא סובלים מהן ונזרקים חזרה לשדה הקרב עם כל הד פיצוץ של זיקוק הנשמע בקרבתם", אמר יולזרי, שגם הקים בשיתוף פעולה עם עמותת נט"ל, קבוצת ריצה והליכה ייחודית לאנשים המתמודדים עם פוסט טראומה על רקע השירות הצבאי.

הקמפיין שהוא מוביל קורא לכל הרשויות המקומיות והעיריות במדינה לעבור לשימוש בזיקוקים שקטים תחת המסר "כי לכולנו מגיע ליהנות מחגיגות יום העצמאות". מאחורי הקמפיין עומדים אלפי הלומי הקרב במדינת ישראל ובני משפחותיהם. יש לציין כי עלותם של זיקוקים שקטים גבוהה בעשרה עד עשרים אחוזים מעלותם של זיקוקים רגילים.

לצפייה בסרטון המדגים כיצד נראים ונשמעים זיקוקים שקטים - לחצו כאן.
לפרטים נוספים על הקמפיין ולחתימה על העצומה - לחצו כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully