וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה שחלתה בקורונה פיתחה סיבוך נדיר במוח

נוירולוגים מזהירים מפני סיבוך נדיר אך מוכר של שפעת, שעלול להוביל לנזק מוחי ואף למוות גם בקרב חולי קורונה. "עם הגידול במספר החולים בעולם, רופאים צריכים להיות ערניים לחולים עם תסמינים נוירולוגיים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בסרטון: מספר החולים בקורונה בארה"ב חצה את ה-300 אלף

אישה אמריקאית היא ככל הנראה החולה הראשונה ב-COVID-19 שפיתחה סיבוך נדיר במוחה בעקבות המחלה. קורונה היא מחלה של דרכי הנשימה, אך החולה - עובדת אחת מחברות התעופה האמריקאיות בת 58 - פיתחה סיבוך שנקרא acute necrotizing encephalitis או ANE בקיצור, שגורם לנפיחות חמורה במוח. זהו סיבוך שקורה לפעמים במקרים של שפעת או של זיהומים ויראליים אחרים והוא שכיח יותר דווקא אצל ילדים.

"מדובר במקרה בעל משמעות עבור כל הצוותים הרפואיים באשר הם, שצריכים להיות ערניים ואפילו לבדוק באופן יזום האם הסיבוך הזה מתרחש בעוד חולים, במיוחד כאלה שמצב הכרתם נפגע. הסיבוך הזה הוא לא פחות הרסני ממחלת ריאות", אמרה ד"ר אליסה פורי, נוירולוגית שנמנתה על הצוות הרפואי שהגיע לאבחנה במקרה של האישה. מחלת הריאות שאליה מתייחסת ד"ר פורי היא הסיבוך החמור השכיח של COVID-19 והיא הסיבה שמטופלים קשים נזקקים להנשמה מלאכותית.

האישה בת ה-58 הגיעה לחדר המיון במרכז הרפואי ע"ש הנרי פורד באמבולנס ב-19 במרץ, לאחר שבדיקת קורונה שנערכה לה חזרה חיובית. הבדיקה נערכה לחולה בעקבות 3 ימים בהם סבלה משיעול, חום ומשינויים בערנות ובהכרה. בהגיעה לבית החולים היא נראתה לרופאים מבולבלת, ולכן הם הורו לערוך לה בדיקת MRI ו-CT, שהראו מיד נזק בלתי שגרתי לאונה המצחית ולתלמוס - שני אזורים במוח הקשורים בתפקודים קוגנטיביים ותפקודי זיכרון. אנשים שסובלים מ-ANE עלולים לפתח נזקים שגורמים לנפיחות, דימום ומוות של רקמות במוח.

עוד בוואלה!

זמן שיא: גבר נשא את נגיף הקורונה במשך 49 ימים

לכתבה המלאה
צילום מתוך סריקת MRI שנערכה לחולת קורונה בת 58 בארה"ב שפיתחה סיבוך מוחי נדיר. כתב העת Radiology, אתר רשמי
סריקת MRI שנערכה לחולה ומדגימה נפיחות ועדויות לדימום מוחי/אתר רשמי, כתב העת Radiology

"כשליש מהחולים ב-ANE לא שורדים את מחלתם או את הנזק הנוירולוגי שנגרם להם בעקבותיה. בקרב השורדים, כמחציתם יסבלו מנזק מוחי לצמיתות עקב מות רקמות מוחיות, שגורם להפרעות בדיבור, בתנועה ובתפקודים בסיסיים נוספים. חלק מהתפקודים הללו ניתן לשקם לאורך זמן, אך אובדן הרקמות הוא בלתי הפיך. עם זאת, חלק מהחולים מצליחים להחלים החלמה מלאה" - כך נכתב בהודעה של המכון הלאומי לבריאות בארה"ב.

ברחבי העולם מצטברות ראיות לכך שחלק מהחולים בקורונה עלולים לפתח תסמונת שחרור ציטוקינים (cytokine storm syndrome) - תגובת יתר של המערכת החיסונית שעלולה להוביל להתפוררות של מחסום הדם-מוח. כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת המדעי The Lancet באמצע חודש מרץ. אף על פי שעדיין אין מידע מבוסס לגבי סיבוכים נוירולוגיים הקשורים בנגיף הקורונה, רופאים במקומות שונים בעולם דיווחו שחלק מהחולים ב-COVID-19 מפתחים סיבוכים במוח.

בדיקות לגילוי קורונה בלאס וגאס, 31 במרץ 2020. רויטרס
"רופאים צריכים לחפש תסמינים נוירולוגיים, בקרב חולי קורונה". בדיקות לגילו קורונה בלאס וגאס, ארה"ב/רויטרס

"זהו המקרה המדווח הראשון של חולה ב-COVID-19 שפיתחה ANE. אך ככל שמספר החולים בנגיף עולה ברחבי העולם, רופאים ורדיולוגים צריכים להיות ערניים ולחפש את התסמינים האלה בקרב חולים מאובחנים בנגיף שמציגים תסמינים נוירולוגיים, כמו בלבול או לקות קוגניטיבית", כתבו מחברי המחקר בכתב העת Radiology, שבו הוא פורסם.

על פי הדיווחים האישה מטופלת בעזרת עירוי של אימונוגלובין ולא עם סטרואידים, מחשש שאלה יחמירו את הנזק שגרמה המחלה לריאותיה ומצבה מוגדר קשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully