וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם בטירוף להשיג ביצים עכשיו. אבל האם זה בכלל בריא?

ביצים הם המזון הכי נחשק בשבוע האחרון, כי זה מה שמחסור עושה. אבל עוד לפני משבר הקורונה הן היו המאכל הכי נחקר שאנחנו מכירים, והמסקנות של המחקרים הנוגעים בו מאוד מבלבלות

מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: זו הדרך הטובה ביותר לקלף ביצים

נראה כי בשבוע האחרון ביצים הן הדבר היחיד שמעניין ישראלים יותר מקורונה, אז החלטנו להציץ מחדש במחקרים האחרונים בנושא, כדי להבין אם הן בכלל בריאות לנו. נזהיר מראש - יש יותר מחקרים על ביצים מאשר ביצים בחנויות בימים אלה, והמסקנות של המחקרים הנוגעים בהן מאוד מבלבלות.

מחקר שפורסם לפני חודש הוסיף עוד קצת שמן למחבת של מלחמות הביצים שמתקיימות כבר לא מעט שנים בעולם התזונה. המחקר שנערך במחלקת התזונה באוניברסיטת הרווארד הגיע למסקנה שצריכה מתונה - המוגדרת כביצה אחת ביום בממוצע - אינה רעה לבריאות הלב וכלי הדם.

המחקר שפורסם בכתב העת הרפואי הבריטי BMJ בדק את התזונה של למעלה מ-215 אלף נשים וגברים במשך שלושה עשורים, כולם לקחו חלק במחקר הבריאות של האחיות באנגליה ובמחקר המעקב אחר אנשי מקצוע בתחום הבריאות. כל המשתתפים היו בריאים בתחילת המחקר ואכלו בממוצע בין ביצה אחת לחמש ביצים בשבוע.

החוקרים מצאו כי ביצים, שהן מקור טוב לחלבון איכותי, ויטמינים ומינרלים אך עשירות בכולסטרול באופן טבעי, לא העלו את הסיכון למחלות לב או שבץ מוחי. היוצא מן הכלל היה אצל אלה שסבלו מסוכרת מסוג 2. ביצה גדולה אחת מכילה כ-6 גרם של חלבון ורק 72 קלוריות

עוד בוואלה!

דווקא עכשיו: 7 ארוחות בוקר בריאות שקל להכין בבית

לכתבה המלאה

"בממוצע, רוב האנשים לא אוכלים יותר מביצה ביום", אמרו החוקרים, "הם עשויים לאכול שתי ביצים לארוחת בוקר, אבל רק פעמיים או שלוש בשבוע. אז הצריכה הממוצעת היא למעשה פחות מביצה אחת ביום".

ביצה עלומה. ShutterStock
ביצה אחת ביום, לא יותר. ביצה עלומה/ShutterStock

כדי לאמת את התוצאות, הצוות ביצע מטה-אנליזה של מחקרים מאירופה, אסיה וארצות הברית. בשילוב, המחקרים הללו הם בדקו את הרגלי האכילה של ביצים של 1.7 מיליון איש ומצאו כי לאכילה של עד ביצה אחת ביום לא הייתה השפעה שלילית על בריאות הלב. היו חדשות טובות יותר: צריכת ביצים מתונה הייתה קשורה לסיכון מעט נמוך יותר למחלות לב באוכלוסיות אסייתיות, אולי בגלל האופן בו אוכל אסייתי משלב ביצים במתכונים במקום לאכול אותן בנפרד.

ולמרות ממצאי המחקר הנוכחי, מדענים רבים דיווחו על נתונים סותרים על תפקידן של הביצים בתזונה אנושית במהלך העשורים האחרונים. למעשה, רק במהלך השנה האחרונה פורסמו שלושה מחקרים שונים - כשההסכמה היחידה שלהם היא שכל המחקרים הגיעו למסקנות שונות לגמרי.

כך למשל, מחקר שהתפרסם לפני שנה ונערך על ידי המחלקה למניעת מחלות בבית הספר לרפואה פיינברג שבאוניברסיטת נורת' ווסטרן בשיקגו מצא כי אכילת שלוש עד ארבע ביצים בשבוע קשורה לעליה של 6 אחוזים בסיכון של אדם לפתח מחלת לב ובעליה של 8 אחוזים בסיכון למוות מכל סיבה שהיא במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לכאלה שאינם אוכלים ביצים.

מבולבלים? גם אנחנו אבל ככל הנראה התשובה היא שצריכה מתונה ומאוזנת של ביצים, כמו גם של מקורות תזונתיים אחרים, היא התשובה לדיאטה בריאה.

פורסם לראשונה ב-09.03.2020

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully