3 ביצים ומעלה בשבוע מעלות את הסיכון לחלות במחלות לב

מחקר חדש ומקיף מעלה שוב את אחת הסוגיות מעוררות המחלוקת בעולם התזונה - כמה ביצים מותר לאכול ביום, אם בכלל? התוצאות, על אף שמעוררות הרבה הדים, לא נותנות תשובה ברורה, אבל מספקות נתונים שכל אוהב חביתה צריך לקרוא

מערכת וואלה! בריאות
אולפן וואלה NEWS

הן נכנסות לרשימת המזונות הפופולריים ביותר ומככבות כמעט בכל ארוחת בוקר בעולם, אבל צריכת ביצים נכנסת גם לעוד רשימה - מזונות שלא ברור אם היתרונות שלהם עולים על החסרונות. מחקר חדש מנסה לשפוך אור על שאלה תזונתית מאוד מעניינת, אבל לא בטוח שהוא מספק תשובות מלאות.

"ביצים, במיוחד החלמון שבהן, הם מקור תזונתי מאוד משמעותי לכולסטרול ובביצה אחת גדולה יש כ-186 מיליגרם בממוצע של כולסטרול", הסביר אחד מעורכי המחקר, ויקטור ז'ונג מהמחלקה למניעת מחלות בבית הספר לרפואה פיינברג שבאוניברסיטת נורת' ווסטרן בשיקגו. במחקר שהתפרסם ביום שישי האחרון ופורסם בכתב העת הרפואי JAMA החוקרים בחנו מידע משישה מחקרים שנערכו על 29 אלף בני אדם ונפרשו על פני 17 שנים בממוצע. במהלך השנים האלה התרחשו 5,400 אירועים לבבים כולל 1,302 מקרי שבץ קטלניים ולא קטלניים, 1,897 מקרים של כשלים לבבים שחלקם הסתיימו במוות ו-113 מקרי מוות ממחלות לב. 6,132 משתתפים מתו מסיבות אחרות.

החוקרים מצאו כי אכילת שלוש עד ארבע ביצים בשבוע קשורה לעליה של 6 אחוזים בסיכון של אדם לפתח מחלת לב ובעליה של 8 אחוזים בסיכון למוות מכל סיבה שהיא במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לכאלה שאינם אוכלים ביצים. המחקר מצא גם כי אכילת 300 מ"ג כולסטרול ליום (כמות המקסימום המומלצת) קשורה לעלייה של 17 אחוזים בסיכון לפתח מחלת לב ולעליה של 18 אחוזים בסיכון למוות במהלך תקופת המחקר, בהשוואה לכאלה שאינם צורכים כולסטרול.

עוד בנושא:
היתרון הבריאותי של ביצה אחת ביום
הזמן הצהוב: כדאי שתחשבו שוב על איך שאתם אוכלים ביצים
כולסטרול כבר לא מסוכן? לא בטוח

עוד באותו נושא

אחת ולתמיד: האם זה בריא לאכול ביצים?

לכתבה המלאה
שאלה שהתשובה עליה עוד לא ממש ברורה. ביצים (צילום: shutterstock)

במאמר מערכת שפורסם לצד המחקר, כתב ד"ר רוברט האקל מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולורדו כי נושא זה הוא "חשוב" לרופאים, למטופלים ולציבור הרחב. "למרות שבמשך עשרות שנים הנושא הזה נמצא בוויכוח מתמיד, הקשר בין צריכת ביצים לבין כולסטרול ומחלות לב וכלי דם, נחשב לאחרונה לפחות חשוב", כתב אקל, שלא היה מעורב במחקר. עם זאת, בהשוואה לניתוחים שפורסמו בעבר, הדו"ח החדש "הוא מקיף הרבה יותר, עם מספיק נתונים כדי להפוך הצהרה חזקה כי ביצים וצריכת כולסטרול גבוהה הם עדיין גורם חשוב שמשפיעה על הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם ואף מגביר את הסיכון לתמותה מכל הסיבות". לדבריו ולדברי החוקרים, תוצאות המחקר צריכות לעמוד לנגד עיניהם של אלה הקובעים את המלצות התזונה לציבור.

התשובה עוד לא ברורה

ובכל זאת, תזונאים וחוקרים לא ממש מתרגשים מתוצאות המחקר שכן הוא נשען על מידע של אנשים שאומנם מילאו שאלונים לגבי התזונה שלהם בתחילת המחקרים, אך לא נמצאו במעקב על שינויים בתזונה אם היו כאלה. בנוסף, מדובר במחקר תצפיתי שאינו מראה סיבה ותוצאה ולטענת חלק מהחוקרים, מתעלם מהערכים התזונתיים החשובים של ביצים שכוללים חלבון איכותי, ערך קלורי נמוך יחסית, תכולה ויטמינים ונוגדי חמצון. בנוסף, הם מזכירים כי רוב הכולסטרול מיוצר בתוך הגוף, על ידי הכבד ורק כ-30 אחוזים ממנו מגיע ממקור חיצוני, זאת אומרת - מהאוכל שלנו.

על פי הנחיות התזונה בארה"ב שפורסמו בשנת 2015, כולסטרול תזונתי לא נחשב עוד לסיבה לדאגה בהקשר של העלאת רמות הכולסטרול בדם ואין צורך להגביל את מספר הביצים ליום - מה שהעלה את צריכת הביצים ל-280 ביצים לאדם בכל שנה באמריקה. גורמי הסיכון המובהקים להעלאת כולסטרול כוללים גנטיקה, היעדר פעילות גופנית והרגלים כמו עישון וצריכת אלכוהול. מחקרים מהשנים האחרונות אף הראו כי צריכה של ביצה אחת ביום מקטינה את הסיכון למחלות לב.

המחקר הנוכחי אם כן מעלה שאלות, אך ככל הנראה התשובה היא שצריכה מתונה ומאוזנת של ביצים, כמו גם של מקורות תזונתיים אחרים היא התשובה לדיאטה בריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully