וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תבנו שגרה יומית לילדים בתקופת בידוד ביתי

נגיף הקורונה מתפשט בארץ ומדי יום מוכנסים עוד ועוד אנשים לבידוד בבית, ביניהם ילדים שמוצאים את עצמם עם שפע של זמן פנוי וכפוי בין ארבעה קירות. קביעה של מסגרת יומית תעזור להעביר את הזמן הזה בלי לשקוע לשעמום מנוון

ילדים משחקים בארגז קרטון. ShutterStock
איך מתמודדים עם כל הזמן הפנוי הזה? ילדים משחקים עם קרטון/ShutterStock

נכון לכתיבת שורות אלה, יותר מ-2,000 תלמידים ישראלים נמצאים בבידוד ביתי, וההערכה היא שהמספר הזה רק יעלה. מעבר לשאלות הלוגיסטיות המסובכות (באיזה חדר הם יהיו, איך יאכלו, יתקלחו וכדומה, בלי לסכן את שאר בני הבית) עולה גם השאלה - מה לעזאזל הם יעשו כדי להעביר את הזמן?

לכאורה נראה שרוב בני הנוער דווקא ישמחו להסתגר בחדרם כל היום, במינימום מגע עם בני המשפחה (ומקסימום תקשורת עם החברים דרך המסכים) וארוחות חמות מעבר לדלת. אבל אפילו המכורים הקשים ביותר שבהם יתקשו להתמודד עם ההנחיות לא לצאת מהבית לפחות שבועיים. לילדים הצעירים יותר זה יהיה קשה כפליים, בלי האפשרות להיפגש עם חברים וצאת החוצה לשחק. אז מה אפשר לעשות כדי להקל עליהם?

בנייה של שגרה יומית תעזור מאוד להעביר את שעות היום בלי לשקוע לשעמום מנוון. היא תייצר יעדים, המשכיות, תחושת עשייה וגם עייפות בריאה בסופו של יום. אפשר לבנות אותה על ידי קביעת מסגרת של שעות שינה ואכילה, זמן להפעלת המוח, זמן להפעלת הגוף וכמובן זמן של פנאי וכיף. הנה כמה רעיונות איך לעשות את זה.

להקפיד על שעות קבועות

ילד עם שעון. ShutterStock
שלא יגיעו לשגרה של לילות לבנים וימים סהרוריים. ילד חושב וברקע שעון/ShutterStock

נכון, להעיר את הילדים בשבע בבוקר ליום בבית זה מיותר ואפילו אכזרי, ובכל זאת - עדיף לא לתת להם להתעורר כל יום ביקיצה טבעית. מיום ליום שעת היקיצה תתאחר, ובהתאמה גם השעה שבה הם יירדמו, והם עשויים להגיע לשגרה של לילות לבנים וימים סהרוריים שיהיה קשה להתאושש ממנה בתום הבידוד. בחרו יחד אתם את השעות הסבירות לצאת מהמיטה ולחזור אליה, והקפידו עליהן.

הקפידו גם על שעות קבועות יחסית לארוחות בוקר, צהרים וערב, כדי שהילדים לא יגלשו לנשנושים לאורך היום של חטיפים וממתקים ויגיעו שבעים מדי לארוחות המזינות והבריאות.

להפעיל את הראש

ילד משחק במחשב במשחק רשת. ShutterStock
התרגולים בנויים ממשחקים כיפיים וחידות מעניינות. ילד עם אוזניות מול מסך/ShutterStock

תלמידי בית הספר יקבלו יעדים ומשימות ללמידה מרחוק דרך המחשב (הם כבר מתרגלים את זה בימים אלה), ויש שפע של אתרי אונליין נוספים שמציעים העשרה במגוון תחומים ותרגולים - בעיקר לילדים הצעירים יותר - בעברית, חשבון, אנגלית ועוד. התרגולים בנויים ממשחקים כיפיים וחידות מעניינות, כך שזו אמורה להיות חוויה נעימה עבורם. רוב האתרים הללו מרוכזים בקטלוג החינוכי באתר משרד החינוך. בין המוכרים לגיל הרך: "גלים" של עמותת סנונית, "עשר אצבעות", "אופק" של מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) וגם אתר לע"מ (למידה עצמית במחשב).

ואם יש בעיה במחשב, באינטרנט, או סתם נמאס לילדים לחשוב מול מסך, אפשר להקצות שעה יומית למשחקי חשיבה, פתרון תשבצים או קריאה.

להפעיל את הגוף

ילדה קופצת בדלגית. ShutterStock
דרך בריאה להוציא אנרגיה. ילדה קופצת בדלגית/ShutterStock

פעילות פיזית שגרתית היא חיונית לילדים - על פי דוח שפרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO), ארבעה מכל חמישה ילדים בגילאי 11 עד 17 ברחבי העולם לא עושים מספיק פעילות גופנית. החוקרים חוששים שחוסר בפעילות גופנית פוגע בבריאותם של ילדים, בהתפתחות המוחית שלהם ובכישוריהם החברתיים. בטווח הקצר, הפעילות הגופנית טובה למוח המתפתח שלהם, עוזרת להם להיות מרוכזים יותר, רגועים יותר וכתוצאה מכך תלמידים טובים יותר. בטווח הארוך, מתבגרים פעילים עשויים להיות מבוגרים פעילים ובכך להפחית את הסיכון למחלות רבות, החל מהתקפי לב ושבץ וכלה בסוכרת מסוג 2.

חוץ מזה, לילדים יש שפע של אנרגיה, ואם אתם לא רוצים שהם יוציאו אותה בקפיצות על הספות בסלון והמיטות - כדאי לקבוע להם זמן מוגדר לתרגילי התעמלות ספציפיים שמותאמים לבית. אפשר למצוא סרטוני הדרכה רבים ביוטיוב, למשל זה.

לעשות כיף ביחד

משפחה שוכבת הפוכה על ספה בבית. ShutterStock
חשבו על פעילות שאתם יכולים לעשות יחד ותשמח את כולכם. משפחה משחקת/ShutterStock

בין כל המטלות האלה, חשוב לזכור שבכל זאת הילדים מבודדים בבית וזקוקים לעידוד. חשבו על פעילות שאתם יכולים לעשות יחד שתשמח גם אותם וגם אתכם. זה יכול להיות סרט עם פופקורן בחושך, אולי איזו קלאסיקה שאתם אהבתם כשהייתם ילדים (כמו הנסיכה הקסומה, צ'ארלי וממלכת השוקולד, קארטה קיד, הסיפור שאינו נגמר). צפייה משותפת ושיחה על הסרט היא חוויה מגבשת ומקרבת, וגם שורפת לא מעט זמן.

אפשרות נוספת היא להיכנס יחד למטבח ולהעביר שעתיים בהכנת עוגות, עוגיות, כדורי שוקולד או ארוחת צהריים; אפשר לשלוף אלבומים ישנים ולהעלות זיכרונות מהילדות שלכם, או לפתוח את תיקיות התמונות במחשב ולהתרפק על זיכרונות משותפים; ואפשר להחיות משחקים של פעם כמו מחבואים, תופסת, דג מלוח, טוויסטר, משחקי קופסה קלאסיים, שעת ציור, שעת סיפור ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully