וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשבה שהיא גוססת מסרטן בכבד, ונדהמה לגלות מה יש לה באמת

אישה קנדית החלה להיערך למותה לאחר אבחון מפתיע של גידול סרטני ענק. בעקבות הניתוח להסרת הגידול הסתבר לה שהיא בכלל סובלת מטפיל נדיר שהתפשט בכבד שלה במשך יותר מעשור

צילום: דוברות איכלוב, עריכה: שניר דבוש

בסרטון: גידול ענק הוצא ממוחו של ילד שנדבק בטפיל מהכלב המשפחתי

קאסידי ארמסטרונג בת ה-36 מאלברטה שבקנדה, סבלה במשך שנים מכאבים בצד ימין של הגוף. צילומי הרנטגן ובדיקות הדם לא חשפו שום דבר חריג, והיא החליטה להתעלם ולהמשיך לחיות עם זה. ואז, בסוף 2019 בריאותה החלה להתדרדר במהירות - היא איבדה יותר מעשרה קילו ממשקלה, סבלה מבעיות עיכול ולא הצליחה לישון. בשלב הזה היא החליטה לעבור בדיקת אולטרסאונד. הרופאים מצאו בבדיקה גידול בגודל אשכולית ואבחנו אותה כחולה בקרצינומה פיברולמלר - סרטן כבד נדיר שפוגע בעיקר באנשים מתחת לגיל 40.

ארמסטרונג ההמומה החלה לעכל את הרעיון שהיא גוססת מסרטן. הרופאים המליצו לה לא לעבור ביופסיה מחשש שהסרטן יתפשט, והיא עברה ניתוח להוצאת "הגידול". כיוון שהוא היה כל כך גדול וגרם נזק רב, הרופאים נאלצו להסיר 65 אחוזים מהכבד של ארמסטרונג, ואת כל כיס המרה שלה. רק לאחר שהגוש נשלח לבדיקה במעבדה בעקבות הניתוח, התברר שלא מדובר כלל בגידול סרטני, אלא בטפיל נדיר שככל הנראה קינן בגופה במשך יותר מעשור.

עוד בוואלה!

עדיף לדעת: 5 סימנים שיש לכם תולעת טפילית בבטן

לכתבה המלאה

ארמסטרונג אובחנה כחולה במחלה טפילית נדירה הנגרמת על ידי תולעת הסרט Echinococcus multilocularis. מדובר במחלה מסוכנת שיכולה להביא לקריסתם של איברים פנימיים שונים. הדרכים העיקריות לזיהום אכינוקוקוס הן מגע עם שיער או פרווה של בעלי חיים (בעיקר כלב), אכילת פירות וירקות לא שטופים, בשר גולמי או מקולקל ושתיית ממקור מים מזוהם.

צילום אולטרסאונד של קאסידי ארמסטרונג מקנדה. (אובחנה כחולת סרטן כבד ואז התגלה שהגידול שלה הוא בעצם טפיל). Dr Stan Houston, University of Alberta, באדיבות המצולמים
צילום האולטרסאונד שהרופאים פיענחו בטעות כגידול בכבד, אך היה טפיל/באדיבות המצולמים, Dr Stan Houston, University of Alberta

האבחון המתוקן הותיר את ארמסטרונג, כמובן, אפילו יותר המומה. "'כשאמרו לי שיש לי סרטן הייתי בהלם. אמנם לא הרגשתי טוב, אבל היה משהו בראש האחורי שאמר: 'באמת?', היא סיפרה ל-TODAY. "האמנתי לרופאים שהם עושים כמיטב יכולתם על סמך הראיות. נערכתי לרע מכל, התכוננתי למות. כשאבחנו את הטפיל לא הייתי בטוחה מה לחשוב. שאלתי אותם: 'האם זה טוב?' והם ענו: 'זה הרבה יותר טוב ממה שחשבנו שהיה לך'".

תצטרך להיות בטיפול ומעקב כל חייה

לדברי ד"ר סטן יוסטון, פרופסור לרפואה באוניברסיטת אלברטה, ארמסטרונג היא אחת מכ-15 חולים שאובחנו עם אכינוקוקוזיס באלברטה מאז שנת 2013. על פי האגודה הרדיולוגית של צפון אמריקה, התאים של תולעת הסרט הזו מתפשטים במהירות בכבד וגורמים לגידולים דמויי גידול מסכן חיים. בהמשך הגידולים יכולים להתפשט לאיברים אחרים, וללא טיפול הם יכולים לגרום לאי ספיקת כבד ואפילו למוות. כיוון שהגידולים מתרבים ומתפשטים כמו סרטן, מובן מדוע רופאים עלולים לטעות באבחון שלהם. "אף אחד פה לא ראה זאת מעולם ואינו מכיר זאת", אמר ד"ר יוסטון, "אז כשרואים צל כזה באולטראסאונד או ב-MRI, כל הניסיון של הרופאים האלה רמז שזה חייב להיות סרטן".

אז החדשות הטובות הן שארמסטרונג לא צריכה להתמודד עם סרטן מתקדם; החדשות הפחות טובות הן שהיא תצטרך לעבור טיפול תרופתי אנטי-טפילי עד סוף חייה כיוון שהרופאים לא יכולים להבטיח שהם הסירו את כל תאי הטפיל. ד"ר יוסטון מאמין שהטפיל גדל על הכבד של ארמסטרונג כבר בין 10-15 שנים. בנוסף, ארמסטרונג תצטרך לעבור בדיקות דם מדי חודש ובדיקת CT כל חצי שנה.

קאסידי ארמסטונג מקנדה. 
אובחנה כחולה בסרטן כבד אך הגידול הסתבר כטפיל שגדל בכבד שלה עשור. Cassidy Armstrong, Alberta Canada, באדיבות המצולמים
לא יודעת כיצד היא נדבקה בטפיל לפני יותר מעשור. קאסידי ארמסטרונג/באדיבות המצולמים, Cassidy Armstrong, Alberta Canada

ארמסטרונג עצמה לא יודעת כיצד היא נדבקה בטפיל, אך היא מאמינה שזה קרה בזמן שעבדה בחווה ותיקנה ציוד. היא סיפרה שתמיד היו לה עבודות שדורשות עבודה פיזית מאומצת, כמו מכונאית אופנועים ונגרית במה, אבל עכשיו היא כבר לא תוכל לחזור אליהן: "אני פשוט מפחדת מהניסיון להבין: אוקיי, מה הדבר הבא? מה אני עושה עכשיו?". שיהיה לה בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully