וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

17 מתנדבים הודבקו באחת מהתולעים הטפיליות הקטלניות בעולם

5.3.2018 / 11:56

בניסוי שנערך בימים אלה בהולנד הסכימו סטודנטים צעירים שיכניסו לגופם תולעים שאחראיות על מחלת הבילהרציה - מחלה שגורמת למותם של אלפים במדינות עניות. למה הם הסכימו? זה בטוח לא בגלל הסכום הדי זעום ששילמו להם

מערכת וואלה!

בווידיאו: צעיר בלע תולעים טפיליות לצורך ניסוי עצמי

17 מתנדבים מהולנד הסכימו להשתתף בניסוי מדעי שבו הוחדרו לגופם תולעים טפיליות למשך 12 שבועות. המתנדבים האמיצים לוקחים חלק בניסוי שמטרתו היא מציאת חיסון למחלת השכיסטומיאזיס (בילהרציה), מחלה כרונית הפוגעת ביותר מ-200 מיליון בני אדם בשנה, והורגת אלפים, בעיקר בדרום הסהרה באפריקה ובדרום אמריקה.

נכון, זה נשמע מוזר - למה שאנשים יעשו לעצמם דבר כזה ויכניסו תולעת לגוף שלהם, אבל על פי עורכי המחקר מדובר בסיכון קטן מאוד שלוקחים על עצמם הסטודנטים שמשתתפים. הרווח מניסוי שכזה יכול להיות גדול מאוד, שכן מדובר בחייהם של מיליונים באזורים הכי עניים של העולם. מדענים אחרים טוענים שהבעייתיות של הניסוי היא בעובדה שאין ערובה לכך שבתום הניסוי יוכלו להוציא את כל התולעים, גם את אלה הכי הכי קטנות, מגופם של הנסיינים.

עוד בנושא:
לא לבעלי לב חלש: אלו היצורים הכי דוחים שחיים לכם על הפנים
איך תולעים מגיעות לטוסיק שלנו, ואיך נפטרים מהן?
רופאים הוציאו תולעת באורך שני מטרים מפיו של מטופל

מחום קל ופריחה ועד לפגיעה בכבד

בילהרציה היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי תולעת הנקראת סכיסטוזומה (Schistosoma) והיא זוהתה לראשונה במצרים לפני 150 שנים. זוהי אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם ותפוצתה היא בעיקר בארצות העולם השלישי. קיימים חמישה מיני תולעי סכיסטוזומה הגורמים מחלה באדם ועל מנת שהטפיל יוכל להתקיים, הוא זקוק לחלזונות מים, שבהם הוא חייב לבלות תקופה מסוימת בתהליך התפתחותו. ההידבקות בטפיל מתרחשת לאחר שחייה במקווה מים מתוקים מזוהם והיא גורמת בתחילה לתסמיני גירוד, שיעול וחום. הטפילים עלולים לגרום לפגיעה בכבד ובשלפוחית השתן, כמו גם לחסימה של כלי דם ואפילו בעיות נוירולוגיות.

עוד באותו נושא

סיפור בדקה: לראשונה בתולדות הרפואה - תולעת הדביקה אדם בסרטן

לכתבה המלאה
תולעת טפילית בילהרציה. ShutterStock
תולעת סכיסטוזומה/ShutterStock

אז איך מגנים על הנסיינים? על ידי מינון והכנסת זחלים ממין זכר, שאינם יכולים להתרבות, לגופם של הנבדקים הבריאים.

ואם אכן כך - איך ידעו, במידה ולא יהיו תסמינים, האם החיסון עובד? לדברי המדענים כרגע אין סיבה לדאגה, שכן לאחר ההדבקה כל הנסיינים הציגו פריחה קלה. ורק אחד מהם סבל מחום. בסוף המחקר, תינתן לכל אחד מהמשתתפים תרופה הנקראת פרזיקוונטל (praziquantel) שקוטלת את התולעים במנה חד פעמית שאמורה לנקות את הזיהום ולהרוג את הטפילים הנותרים. אבל לתרופה יש גם מגבלה שכן תוחלת החיים של התולעים הללו היא בין חמש לעשר שנים ואין לדעת כאמור אם יצליחו לחסל את כולן.

הניסוי נערך בתנאי מעבדה ולא בעולם האמיתי שכן יצירת חיסון למחלה דורשת מימון נרחב, אותו עשויות לתת חברות התרופות רק במידה ויוצגו להן ראיות שהוא אכן עובד. אם הניסוי יסתיים בהצלחה הוא יוכל לעבור לשטח - שם באמת צריכים אותו. נכון לעכשיו, לעשרות תולעים ממין זכר יש שמונה שבועות עד שיגורשו מהוורידים של התלמידים ההולנדים. ואגב, למקרה שתהיתם, על הטרחה והסיכון, מקבל כל מתנדב 1,200 דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • תולעים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully