פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם פלאפל זה בריא וכמה קלוריות באמת יש בו

      מצד אחד יש בו חלבון, ברזל וסיבים תזונתיים, ומהצד השני - הוא מטוגן בשמן עמוק. והוא גם טעים נורא. אז האם פלאפל זו בחירה לגיטימית עבור אנשים שמקפידים על תזונה בריאה?

      האם פלאפל זה בריא וכמה קלוריות באמת יש בו
      עריכה: תומר לוי

      בסרטון: במפלגת כחול לבן חוגגים עם פלאפל

      פלאפל זו מנה מאוד מדוברת ואהובה בישראל, אבל היא לא נחשבת בריאה במיוחד, ובדרך כלל היא מלווה בייסורי מצפון (וכתמי טחינה). אז החלטנו לבדוק האם הגיעה העת לנקות את שמו של הפלאפל, ולהרשות לעצמנו מדי פעם להתפנק עם מנה בלב שקט.

      הבשורה הטובה היא שפלאפל מכיל מרכיבים בריאים רבים, בהם סיבים תזונתיים וחלבון מן הצומח. "פלאפל עשוי מחומוס, ששייך למשפחת הקטניות, וזו הסיבה שלמרות מה שחושבים הוא דווקא עשיר בערכים תזונתיים חשובים כמו סידן וברזל", מסבירה התזונאית קרן אן גיימן. כדורי פלאפל מכילים בדרך כלל גם ירק, פטרוזיליה, שזה תמיד טוב.

      פלאפל אולי עשיר בקלוריות, ונגיע לזה בהמשך, אבל הוא ישאיר אתכם שבעים הרבה מאוד זמן. הסיבה לכך היא שגם סיבים תזונתיים וגם חלבון הוכחו כמפחיתים את ייצור הורמוני רעב, כמו גרלין, וככאלה שתורמים לתחושת המלאות. כמו כן חשוב לציין שהחלבון שיגיע אליכם ממנת פלאפל הוא חלבון מלא ואיכותי במיוחד, שכן השילוב של חומוס עם פיתה מספק את כל תשע חומצות האמינו החיוניות לגוף.

      אז מה רע?

      הבעיה בפלאפל היא לא המרכיבים שלו, שהם בריאים ממש, אלא תהליך ההכנה. "הבעיה בפלאפל היא הטיגון בשמן עמוק, שהוא לבדו בעייתי פחות לעומת טיגון בשמן רדוד, אבל השימוש החוזר בשמן הוא הבעיה העיקרית", אומרת גיימן. טיגון בשמן עמוק פוגע בחלק מהמרכיבים התזונתיים שבמנה, ומעלה את כמות השומן והקלוריות בה. בנוסף, בשמן שלא מוחלף לעיתים קרובות משתחררים חומרים הנקראים רדיקלים חופשיים העלולים לפגוע בבריאות. ככל שהשמן חומם מספר רב יותר של פעמים, כך הוא משחרר יותר רעלים ורדיקלים חופשיים.

      פלאפל (ShutterStock)
      מתי בפעם האחרונה החליפו את השמן שבו הם טוגנו? כדורי פלאפל (צילום: shutterstock)

      בעיה נוספת היא שטיגון מגדיל את תכולת השומן הרווי במזון. צריכה עודפת של שומן רווי לאורך זמן תורמת לעודף משקל ואף נוטה להצטבר בדפנות העורקים ולהצר את כלי הדם. שתי תוצאות אלו מגבירות את הסיכון ליתר לחץ דם, סוכרת, מחלות של בלוטת התריס, ובהמשך לתמותה במקרים כרוניים וקיצוניים.

      למעשה מחקרים מראים פעם אחר פעם כי אנשים הצורכים באופן קבוע מזון שמטוגן הם בעלי סיכון גבוה יותר להשמנת יתר, מחלות לב, סוכרת וסרטן.

      כמה פלאפל משמין?

      מנת פלאפל הכוללת פיתה אחת וכחמישה כדורי פלאפל מכילה כ-600 קלוריות. הוספת חומוס, טחינה, צ'יפס וסלט יכולה להוסיף כ-300 קלוריות נוספות למנה. כדי לחסוך בקלוריות ניתן לבחור בחצי מנה ולהוסיף סלטים טריים, כגון סלט ירקות או סלט כרוב. אם מצאתם מקום שאופה את כדורי הפלאפל במקום לטגן, או אפיתם לבדכם בבית, הפכתם את המנה למנה בריאה במיוחד.

      שלום פלאפל (נועם מושקוביץ)
      עדיף חצי מנה. פיתה פלאפל (צילום: נועם מושקוביץ)

      "מרכיבי המנה הנלווים לפלאפל יכולים להפיל או לשדרג אותה", מסבירה גיימן, "אם תאכלו את הפלאפל שלכם בפיתה מלאה עם הרבה סלט וטחינה תרוויחו עוד הרבה ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים". לשאלת השאלות, האם היא כדיאטנית אוכלת לעיתים פיתה עם פלאפל, גיימן עונה שכן. "אני אוכלת את המנה הזו לעתים רחוקות, ואז כמו שצריך - עם פיתה מקמח מלא, הרבה סלט, טחינה וקצת חריף".