וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצאנו את כל הסיבות (הבריאותיות) לאכול עוד משולש פיצה

לכבוד יום הפיצה הבינלאומי שחל היום, אספנו עבורכם ועבורנו כמה מחקרים מדעיים ועובדות שיתמכו ברעיון שפיצה היא המזון הנהדר בעולם וששלושה סלייסים זה לא כזה נורא

צילום: סיפור בדקה

בווידאו: החיים של האיש הזה באמת ניצלו בגלל פיצה

אי אפשר להגיד לה לא, ולכן גם אנחנו לא יכולנו, ולכבוד יום הפיצה הבינלאומי החלטנו להאיר את הזרקור על מאכל הרחוב הכי טעים, ולשמחתנו, ככל הנראה זה שהכי פחות משמין. אז מה יש בה בפיצה שגורם לנו להתמכר אליה, ויותר מכך - מה המדע יכול לספר לנו על האוכל הפופולרי שגורם לרבים מאיתנו לשבור דיאטה בגללו. הנה מה שהצלחנו לגלות:

קלוריות, שומנים וערכים תזונתיים

אנחנו לא טוענים שפיצה היא מאכל שאפשר לאכול מדי יום, אבל כאמור היא נחשבת למאכל הרחוב הכי בריא (יחסית). משולש פיצה ממוצע השוקל כ-100 גרם, מכיל כ-300 עד 400 קלוריות, כ-12 גרם שומן, כ-6 גרם שומן רווי, 36 גרם פחמימה וכ-14 גרם חלבון. אם תבחרו בבצק מקמח חיטה מלא, תרוויחו כמות סיבים תזונתיים לעומת קמח לבן.

תוספת הגבינה בפיצה מהווה תוספת של כולסטרול, ולעתים גם כמות גדולה של שומן רווי, אך היא גם מקור לסידן ולחלבון התורמים בין היתר לשמירה על העצמות בגופנו.

עוד בוואלה!

יצאנו לטעום: איזה אוכל רחוב הכי משמין

לכתבה המלאה

התמכרות לפיצה היא לא המצאה

תהיתם פעם למה אתם לא יכולים להגיד לא לעוד משולש של פיצה? חוקרים מאוניברסיטת ייל גילו כי המוח שלנו פשוט אוהב כל מה שקשור לשילוב של פחמימה ושומן.

פיצה עם פפרוני ופטריות. ShutterStock
ממכרת ממש כפי שחשבתם. פיצה/ShutterStock

החוקרים שמחקרם התפרסם בכתב העת Cell Metabolism גייסו 206 נחקרים שקיבלו סכום כסף כדי להשתתף ולתת הצעה במכירה פומבית מדומה בזמן שמוחם נסרק. החוקרים גילו כי הנחקרים נטו להציע יותר כסף עבור מאכלים שכללו שילוב של פחמימות ושומנים כמו פיצה ועוגיות שוקולד צ'יפס, ובמקביל הסריקות הראו כי התקיימה פעילות מוגברת באזור במוח שקשור לתגמול ובתחושת סיפוק.

באופן אירוני, מזונות המכילים את הקומבינציה של שומן ופחמימות אינם קיימים בטבע. ג'אנק פוד לעומת זאת, מורכב בדרך כלל מ-25 אחוזים שומן ו-50 אחוזים פחמימות. החוקרים גילו כי שילוב של שומן ופחמימות יצר השתוקקות ותגובה ייחודית גדולה מסכום החלקים של הפחמימות והשומן לחוד.

כמה צריך להזיע כדי לשרוף משולש פיצה?

משולש פיצה מכיל כאמור כ-350 קלוריות וכ-12 גרם שומן, וזה רק לסלייס אחד, ואין סיכוי שלא אכלתם לפחות שניים. אז מה עושים עם כל רגשות האשם? הולכים לעשות ספורט, אבל כמה בדיוק ספורט? יש לנו תשובה בשבילכם:

איך לשרוף קלוריות של ג'אנק פוד?. אינפוגרפיקה, מערכת וואלה!
כמה דקות תצטרכו לרוץ כדי לשרוף משולש אחד של פיצה?/מערכת וואלה!, אינפוגרפיקה

רוטב העגבניות הוא אולי הדבר הכי טוב בפיצה

מחקר ספרדי שנערך בשנת 2018 מצא שרוטב עגבניות מבושל או מטוגן, כמו זה שבפיצה ובפסטה, עוזר מאוד בשיפור פעילות החיידקים הטובים במעיים.

עגבניות נחשבות מזון בריא, זאת בעיקר מכיוון שהן מכילות קרטנואיד שנקרא ליקופן - נוגד חמצון המסייע להגן על התאים מפני גורמים מזיקים והוכיח סגולות ביכולתו להגן מפני מחלות ניווניות, מחלות לב ואפילו סרטן. מחקרים קודמים הראו כי לעגבניות יש תכונות פרוביוטיות - כלומר, שהן יכולות להגביר את הפעילות של חיידקים בריאים במעיים.

תוצאות הניסוי של החוקרים מאוניברסיטת Politècnica de València מצא כי נוגדי החמצון מרוטב העגבניות שנספגו בגוף שיפרו את ההשפעות החיוביות של חיידקי המעי. למעשה, רוטב העגבניות המבושל נמצא יעיל יותר מאשר מקבילו - הלא מבושל. בנוסף, בישול הרוטב ושילוב של שמן הפך את נוכחות הליקופן יותר זמינה, במה שנקרא תהליך איזומריזציה.

פיצה על הבוקר זה לא (בהכרח) חרא של הרגל

גם אתם אוהבים את הפיצה שלכם קרה מהמקרר בבוקר? מסתבר שאתם בכלל גאונים. מומחי בריאות ותזונה מסכימים שפיצה יכולה להיות ארוחת בוקר מזינה ובריאה יותר מרוב דגני הבוקר. במקרה של דגני בוקר המיועדים לילדים במיוחד, המנה עשויה להכיל כמויות גדולות של סוכר ומעט מאוד חלבונים ושומנים בריאים, אם בכלל.

למעשה, משולש פיצה וקערת דגני בוקר עם חלב מלא עשויים בנסיבות מסויימות להכיל אותה כמות קלוריות פחות או יותר, אולם הפיצה תכיל יותר חלבון ותשביע אתכם לאורך זמן רב יותר. בנוסף, בפיצה יש הרבה פחות סוכר, ויותר שומן. הפיצה מכילה סידן (הודות לגבינה), ליקופן שנלחם במחלות וברדיקלים חופשיים (מרוטב העגבניות) ודגנים וסיבים תזונתיים (מבצק החיטה). בשורה התחתונה, משולש פיצה יהיה לרוב ארוחה מאוזנת ומגוונת יותר מקערה של דגני בוקר בחלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully