וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרונות הבריאותיים של צמח התבלין הטעים והריחני הזה

הם נהדרים מעל פסטה, בתוך מרק אסייתי או בסלט, אבל עלים של בזיליקום טובים גם לגירוש רדיקליים חופשיים מהגוף שלנו, טיפול נגד דלקות וזיהומים, הפחתת רמת הסוכר בדם ועוד. כך הם יכולים לסייע לבריאות כעלים, תמצית או שמן

עשבי תיבול. ShutterStock
הבזיליקום הוא תבלין פופולרי ברחבי העולם. צרורות של עשבי תיבול/ShutterStock

היוונים הקדומים העניקו לו את הכינוי "מלך התבלינים", במטבח הצרפתי הוא מככב בתערובת תיבול פופולרית במיוחד, מטבחים אסייתיים אוהבים אותו טרי ורענן והאיטלקים מוסיפים אותו כמעט לכל מנה. גם בישראל הבזיליקום (או בשמו העברי ריחן) הוא תבלין אהוב במיוחד. הוא מוכר בעיקר בזכות הטעם, הריח והארומה הייחודית, אך האם ידעתם שבנוסף לכל הטוב הזה יש לו גם יתרונות בריאותיים רבים?

הבזיליקום הוא צמח תבלין ממשפחת השפתניים. אנחנו מכירים את הבזיליקום המתוק (Ocimum basilicum) משימושיו הקולינריים הנרחבים, ובן דודו, הבזיליקום הקדוש ( (ocimum santum) מוכר בעיקר בהודו וברחבי אסיה בשם טולסי, וברפואה הטבעית מעריכים מאוד את סגולותיו.

מבחינה תזונתית הבזיליקום יכול לספק ויטמינים, מינרלים ועוד כמה אבות מזון חיוניים לגוף כמו סידן, ויטמין K, ומגוון של נוגדי חמצון. במהלך ההיסטוריה נעשה שימוש בבזיליקום למטרות שונות ברפואה העממית, כתרופות צמחיות וכשמן אתרי. השימושים מסורתיים כללו טיפול נגד נשיכת נחש, הצטננות ודלקת במעברי האף.

הנה כמה מהיתרונות הבריאותיים של הבזיליקום.

עשיר בנוגדי חמצון

נוגדי החמצון חיוניים להעלמת הרדיקלים החופשיים מהגוף. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות שמיוצרות בקביעות על ידי הגוף שלנו כתוצאה מתהליך חילוף החומרים והנשימה. יש להם מספר תפקידים חיוניים בגוף (כמו קטילת חיידקים ויצירת חיבורים בין סיבי הקולגן בעור), אך הם עלולים לגרום לתהליכים פחות חיוביים כמו האצת תהליך ההזדקנות של התאים והפעלת תגובות שרשרת כימיות שיכולות לפגוע בתפקוד.

נוגדי חמצון הם תרכובות שמסייעות לבלום את השפעתם המזיקה של הרדיקלים החופשיים ולהסירם מהגוף, והם מכונים כך מפני שהם מגנים על מולקולות מתהליך כימי מזיק המכונה חמצון. נוגדי החמצון מיוצרים באופן טבעי בגופנו וניתן למצוא אותם גם במגוון רחב של מזונות כמו פירות, ירקות, דגנים ואגוזים.

בזיליקום קדוש, טולסי. ShutterStock
ממלא תפקיד חשוב ברפואה המסורתית ההודית. בזיליקום טולסי קדוש/ShutterStock

בין שלל נוגדי החמצון בבזיליקום ניתן למצוא אנתוציאנינים ובטא קרוטן. בבזיליקום מתוק יש ריכוז גבוה של החומר הכימי אוגנול (חומצת ציפורן), נוזל שמנוני חסר צבע בעל ניחוח דמוי ציפורן. בבזיליקום לימוני יש ריכוזים גבוהים של לימונן, שמעניקים ניחוח הדרים. גם לאוגנול וגם ללימונן יש תכונות נוגדות חמצון.

תומך בבריאות הכבד
מחקר שנערך בקרב חולדות בשנת 2015 הגיע למסקנה שנוגדי חמצון באבקה שמורכבת מבזיליקום מסוג טולסי, או בזיליקום קדוש (Ocimum santum) - שממלא תפקיד ברפואה המסורתית ההודית - השפיעו לטובה על בריאות הכבד.

נלחם בסרטן
סקירה שפורסמה בשנת 2013 בדקה אם בזיליקום טולסי יכול למנוע סרטן. החוקרים סיכמו שהפיטוכימיקלים בבזיליקום מסוג זה עשויים לסייע במניעת סוגים מסוימים של סרטן עור, כבד, פה וריאות.

ככל הנראה הם עשו זאת באמצעות הגברת הפעילות הנוגדת חמצון, שינוי בהתבטאות גנים (התהליך שבו מידע האצור בגן אחד או יותר מתורגם לתוצר גני תפקודי(, גרימת מוות של תאים והאטת חלוקת התאים. חשוב לזכור שהמחקרים בסקירה זו היו פרה-קליניים או בוצעו בבעלי חיים, ויידרש מחקר נוסף לאישור ההשפעות שנמצאו.

מגן מפני הזדקנות העור
על פי מחקרים שפורסמו בשנת 2011, בבזיליקום המתוק יש תכונות שעשויות לסייע בהגנה על העור מפני השפעות מסוימות של הזדקנות. המדענים בחנו השפעות של תמצית בזיליקום על דגימות עור במעבדה והתוצאות הראו שהוספה של תמציות בזיליקום לקרם עור שכיח עשויה לשפר את הלחות של העור ולהפחית חספוס וקמטים.

מדובר על מינונים מסוימים של תמציות, צריכת בזיליקום כתבלין לא בהכרח תועיל לעור, אך נוגדי החמצון בבזיליקום ובמזונות אחרים על בסיס צמחים עשויים להשפיע על העור באופן כללי כשצורכים אותם כחלק מתזונה מגוונת.

מפחית רמת סוכר גבוהה בדם
הרפואה המסורתית ממליצה על בזיליקום לסיוע בניהול רמות הסוכר בדם. מחקר שנערך בקרב חולדות ב-2019 מצא שתמצית מעלי בזיליקום מתוק סייעה בהפחתת רמות סוכר גבוהות בדם. בנוסף, התוצאות הראו שעלי הבזיליקום עשויים לסייע בטיפול בהשפעות ארוכות טווח של סוכר בדם.
אם ממצאים אלה יאושרו באמצעות מחקרים נוספים, תמציות בזיליקום עשויות להועיל לאנשים עם סוכרת.

בקבוק זכוכית של תמצית שמן בזיליקום, ליד עלים ופרחים של בזיליקום. ShutterStock
רוב היתרונות נמצאים בתצמית של הצמח. שמן בזיליקום לצד עלים ופרחים של התבלין/ShutterStock

תומך בבריאות הלב וכלי הדם
בסקירה שנערכה בשנת 2011 דווח על ממצאים שהראו שתמצית בזיליקום מתוק הורידה לחץ דם גבוה לזמן קצר, כנראה תודות לנוכחות האוגנול שיכול לחסום היווצרות סידן בגוף ולהוריד את לחץ הדם הגבוה. בממצאים אלה לא הייתה הרבה תועלת כי שתי דקות לאחר שהחוקרים השתמשו בתמצית, לחץ הדם חזר לרמות הגבוהות שלו.

במחקר אחר נטלו 24 מתנדבים בריאים מדי יום כמוסה שמכילה 300 מ"ג של תמצית עלה טולסי מיובש, או גלולת פלציבו. לאחר 4 שבועות, אלו שלקחו את תמצית הטולסי היו בעלי רמות נמוכות יותר של כולסטרול וטריגליצרידים לעומת אלו שלקחו את הפלציבו. מכך הסיקו החוקרים שהתמצית יכולה לסייע בהפחתת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

מחזק את הבריאות הנפשית
לחץ נפשי יכול לעורר ייצור של רדיקלים חופשיים בגוף. סקירה משנת 2014 בחנה את תפקידו של הבזיליקום מסוג טולסי ברפואה האיורוודית ומצאה שתכונותיו עשויות להקל על לחץ, חרדה ודיכאון, להגדיל את יכולת החשיבה וההיגיון, למנוע אובדן זיכרון הקשור לגיל ולשפר בעיות שינה ומין שקשורות לסטרס.

החוקרים דיווחו שמחקרים מסוימים מראים תוצאות הדומות לאלה של דיאזפאם ותרופות נוספות נגד דיכאון. עם זאת, אישור הממצאים ידרוש מחקר נוסף. ויש לזכור גם שלצריכת טולסי כעלה, למשל בתה, אין את אותה השפעה כמו קבלת מינון בתמצית.

מפחית דלקת ונפיחות
לחץ חמצוני נוצר כתוצאה מהגברת ייצורם של גורמים מחמצנים (רדיקלים חופשיים), התחברותם לחלבונים, לרקמות ולדנ"א וגרימה לנזק במקום החיבור. הלחץ החמצוני יכול להוביל לדלקת, גורם למחלות שונות, כולל סרטן, סוכרת מסוג 2 ודלקת מפרקים שגרונית.

בשנת 2017 חוקרים ניתחו את התכונות האנטי דלקתיות של שני תכשירי שמן אתרי מבזיליקום מתוק. התוצאות הראו ששמן בזיליקום עשוי לעזור בטיפול במחלות שונות הכרוכות בדלקת שנובעת מלחץ חמצוני. לא ברור אם אכילה של בזיליקום יכולה להשפיע באותה מידה.

נאבק בזיהום
ברפואה המסורתית השתמשו בבזיליקום כחומר אנטי-מיקרוביאלי (פעיל נגד פולשים כמו חיידק, וירוס, פטרייה או טפיל אחר), וחלק מהמחקרים המדעיים תומכים בשימוש זה. בשנת 2013, החוקרים בחנו שמן בזיליקום מתוק על מינים שונים של חיידקי אי-קולי שנלקחו מאנשים עם דלקות בדרכי הנשימה, הבטן, השתן או העור, וגם מציוד של בתי חולים. על פי התוצאות החוקרים הגיעו למסקנה שתכשירים מסוימים של שמן בזיליקום יכולים לעזור בטיפול או במניעה של סוגים מסוימים של זיהום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully