וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאמנים ולא רואים תוצאות? אלה הצמחים שיכולים לעזור

שרון קוצר, מאמר אורח

25.8.2019 / 15:38

בתקופה האחרונה נראה שכולם רצים מרתונים, חולמים להיות נינג'ות ומתאמנים 3 פעמים בשבוע, אבל האמת היא שלרובנו זה לא פשוט בכלל, ובהרבה מקרים הגוף שלנו צריך בוסט קטן כדי לעמוד במשימה. הנה כמה דרכים טבעיות שיכולות לעזור

אישה עושה מתח. ShutterStock
אפשר לוותר על כאבי השרירים. אישה עושה מתח/ShutterStock

אם בעבר רובנו היינו נהנים מתחרויות ספורט רק על מסך הטלוויזיה, היום נראה כי יותר ויותר אנשים מהשורה מחליטים לעבור צד, להביא את הגוף שלהם אל הקצה ולהשתתף במרתונים, בתחרויות אופניים ואפילו בטריאתלונים. כשאדם מחליט בוקר אחד שהוא הולך להשתתף בתחרות ספורט הוא למעשה נדרש להגיע ליכולות גבוהות בזמן קצר, אך כשסרגל המאמץ לא נבנה באופן הדרגתי מתחילות הבעיות - פציעות, כאבי שרירים וירידה באנרגיה. אלה מובילים לזמן התאוששות ארוך יותר בין אימון לאימון ומקשים על החזרה לשגרת האימונים ועל המעבר לשלבי אימון מתקדמים יותר.

איך בכל זאת אפשר להתחיל לעסוק באמצע החיים בפעילות ספורטיבית שדורשת עצימות גבוהה? הכירו את הצמחים שיכולים לסייע לכם לשפר ביצועים ספורטיביים, להגביר את היכולות, ולסייע לגוף להתמודד טוב יותר עם הפציעות.

כוחות על ירוקים

סופרבול ספירולינה כחולה. דרור עינב, מערכת וואלה! NEWS
וגם כחולים. קערת בריאות עם ספירולינה כחולה/מערכת וואלה! NEWS, דרור עינב

כשאתם נכנסים לשגרת אימונים מאומצת, הגוף שלכם זקוק למנה נוספת של רכיבי תזונה חשובים, או במילים אחרות לכוחות על. לטובת כוחות אלה כדאי להכיר את מזונות העל, אותם אצות, פירות ושורשים הגדושים ברכיבי תזונה. אצת הספירולינה, למשל, התגלתה במחקרים קליניים כבעלת תרומה רבה לספורטאים, משום שנטילתה משפרת ביצועים ספורטיביים, סיבולת לב-ריאה, סיבולת שריר והיא אף תורמת למניעת נזק לשרירי השלד במאמץ. עוד נמצא כי הספירולינה תורמת לעלייה בהפקת אנרגיה משומנים (שריפת שומנים) ומפחמימות.

הערך המוסף של הספירולינה הוא בחלבון איכותי וזמין לגוף, חומצות שומן חיוניות וברזל. אלה המסתייגים מטעמה של האצה הבריאה, ישמחו לדעת שקיימים כיום ברשתות השיווק מוצרי מדף המאפשרים למקסם את היענות הצריכה, כמו למשל פתיתי ספירולינה או כדורים.

עוד בוואלה!

היא עשתה זאת שוב: מסתבר שספירולינה יכולה להפחית לחץ דם גבוה

לכתבה המלאה

בוסט אנרגיה

שורש ג'ינסנג. ShutterStock
מצוין לימים של תחרות. שורש ג'ינסנג/ShutterStock

מלבד הספירולינה כדאי לכם להכיר גם את הג'ינסנג האמריקאי והקוריאני שמגבירים את היכולות והביצועים בזמן פעילות גופנית, וכן את פירות הגוארנה העשירים בקפאין שמספק לנו את אותה 'זריקת אנרגיה' לגוף. הקפאין הוא רכיב שמעלה את רמות האדרנלין והנוראדלין בגוף ובכך מוביל לאספקה מוגברת של הדם לשרירים וללב, להגברת קצב הלב, לפירוק שומן ולניצול יעיל של החמצן ברקמות. צמחים אלו מומלץ לקחת באופן עקבי לפני האימון ובמקרי תחרות, ביום התחרות עצמה.

להפגת העייפות

שורש ויטניה משכרת. ShutterStock
יעזור לכם להתאושש. שורש ויטניה משכרת/ShutterStock

השתתפות בתחרויות דורשת מגופנו להתמודד במצבי קיצון לא פשוטים ולהתגבר על לחץ, תשישות ועייפות. לשם כך כדאי לכם להכיר את צמחי המרפא מקטגוריית האדפטוגנים. צמחים אלה פועלים על בלוטת האדרנל בגוף, שנכנסת לפעולה במצבי סטרס. הם ידועים כמסייעים לגוף להתמודד טוב יותר עם הסטרס הפיזי המוגבר בעת האימונים וכן להסתגל למצבי עייפות ותשישות.

אחד מהאדפטוגנים הידועים ברפואת הצמחים, שגם נחקרו בהקשר זה, הוא הוויתניה המשכרת שהתגלתה כמסייעת לשפר את רמת העייפות, את המהירות ואת כוח השרירים בגפיים התחתונות, וכן את מסת השריר ואת התיאום בין עצב-שריר. מחקר שהתבצע בקרב רוכבי עלית אתלטים הראה כי הוויתניה סייעה בשיפור מדדים כמו הסיבולת הקרדיו-וסקולרית, משך הזמן עד לעייפות, שיעור צריכת החמצן ותפוקת אנרגיה. במחקר אחר בהשתתפות שחקני הוקי שצרכו את הוויתניה, חל שיפור במדדי שיעור צריכת החמצן ובריכוז ההמוגלובין בדם.

להקל על כאבי שרירים

משקה כורכום. ShutterStock
תורם להתאוששות מואצת של שרירים. משקה כורכום/ShutterStock

כאבי שרירים מאוחרים, הידועים גם כ-DOMS מופיעים לרוב כמה שעות ולעיתים כמה ימים אחרי האימון, נובעים מעומס יתר על השריר ומנזק למעטפת השריר בשל רדיקלים חופשיים ותהליכים דלקתיים. את המענה לכך אפשר למצוא בצמחי מרפא כגון ג'ינגר, תה ירוק, רודיולה וכורכום, כולם עשירים בנוגדי חמצון עוצמתיים היכולים לסייע בהפחתת כאבי ה-DOMS באופן משמעותי, כפי שנבדק מחקרית, ולעזור למתאמנים להמשיך כרגיל בשגרת האימונים.

בשורש הכורכום תמצאו את רכיב הכורכומין, שנחקר רבות ונמצא כמעכב חלבון תאי המעורב בתהליך הדלקתי. מחקרים הראו כי נטילה של כורכומין אחרי פעילות גופנית מאומצת הביאה גם להפחתת הנזק וגם להתאוששות מואצת של שרירים. אפילו צריכה של כורכומין כשעתיים לפני או מיד לאחר פעילות גופנית, עוזרת להפחית נזקים בשריר. רכיב הכורכומין נמצא בכמות קטנה יחסית בשורש הכורכום והוא כמעט שאינו נספג דרך מערכת העיכול. מסיבות אילו מומלץ ליטול תמצית כורכומין מרוכזת (בטבליות למשל).

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני ומנהל מו"פ בברא צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully