וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם פעילות גופנית יכולה למנוע אלצהיימר בגיל מבוגר?

אלצהיימר היא אחת המחלות המסתוריות והמפחידות ביותר שקיימות, וזו אולי הסיבה שהיא המושא של מחקרים רבים. מחקר חדש מאשש את התפיסה הקיימת לגבי היתרונות שפעילות גופנית מציעה - גם במניעת מחלות כרוניות

קשיש מתאמן בשכיבות סמיכה. ShutterStock
חשוב להקפיד על פעילות גופנית גם בגיל מבוגר. איש מבוגר מתאמן במכון כושר/ShutterStock

שעתיים וחצי של פעילות גופנית מתונה בשבוע יכולה לעכב את ההשפעות של מחלת האלצהיימר, כך על פי מחקר חדש מבית הספר לרפואה באוניברסיטת וויסקונסין. החוקרים השתמשו בנתוניהם של אנשים שהוריהם חלו במחלת האלצהיימר - כך שהסיכוי שלהם לחלות במחלה היה גבוה יותר. הם מצאו כי מי שעשה פעילות גופנית מתונה של 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, סבל מסמנים ביולוגיים חלשים משמעותית למחלה כשהתבגרו.

"המחקר שלנו הראה כי בקרב אוכלוסיות בגיל העמידה שנמצאות בסיכון למחלת אלצהיימר, אנשים פעילים גופנית חווים פחות שינויים הקשורים בסמנים ביולוגיים הקשורים למחלה, כמו גם זיכרון ותפקוד קוגניטיבי", הסבירו החוקרים.

המחקר בחן 317 משתתפים מתוך מחקר תצפיתי מתמשך של יותר מ-1,500 אנשים שהוריהם סבלו כאמור ממחלת האלצהיימר. כאשר הם נרשמו הם היו בריאים מבחינה קוגניטיבית ובין הגילאים 40-65. הם עברו הערכה ראשונית של גורמים ביולוגיים, בריאותיים ואורח חיים הקשורים למחלה והערכות מעקב כל שנתיים עד ארבע. בנוסף, הנחקרים נשאלו על רמת הפעילות שלהם ועברו בדיקות נוירופסיכולוגיות וסריקות מוח כדי למדוד כמה סמנים ביולוגיים הקשורים למחלת אלצהיימר.

עוד בוואלה!

7 דברים שכדאי להתחיל לעשות בגיל 40 כדי להציל את המוח בגיל 80

לכתבה המלאה
סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
סמנים ביולוגיים משופיעים מוקדם. סריקת מוח/ShutterStock

כאשר השוו את הנתונים בין אנשים מתחת לגיל 60 עם מבוגרים יותר הם מצאו ירידה ביכולות הקוגניטיביות כמו גם עלייה בסמנים ביולוגיים הקשורים למחלה אצל הנבדקים המבוגרים. עם זאת, ההשפעות היו חלשות משמעותית בקרב הנבדקים המבוגרים יותר שדיווחו על ביצוע של לפחות 30 דקות של פעילות גופנית מתונה, חמישה ימים בשבוע.

"החלק המעניין ביותר במחקר שלנו הוא שהוכחנו שהרגלי אורח חיים, במקרה זה פעילות גופנית קבועה ומתונה, יכולים לשנות את ההשפעה של מה שנחשב לרוב כגורם סיכון שאינו ניתן לשינוי לאלצהיימר - הזדקנות", אמרו החוקרים.

אפקט מגן יעיל

שני מחקרים שנערכו בשנת 2014 בבית החולים Mayo clinic באריזונה הגיעו כבר בעבר למסקנות דומות: הם מצאו כי פעילות גופנית בכל רמה (קלה, מתונה או נמרצת), באמצע החיים, מגנה על המוח מפני ירידה קוגניטיבית קלה בזיקנה. בנוסף לכך הם גילו שפעילות גופנית מונעת את ההידרדרות של ירידה קוגניטיבית קלה לרמת דמנציה.

המסר העיקרי משני המחקרים, כמו גם של המחקר הנוכחי, הוא שכדאי מאוד לבצע פעילות גופנית קלה, כמו הליכה בשכונה בערב, בגילאי 50 עד 65, כדי להגן על התפקוד הקוגניטיבי בגיל מבוגר יותר. המחקרים הראו שפעילות מתונה של 5 עד 6 פעמים בשבוע היא בעלת האפקט המגן הטוב ביותר. חשוב לזכור כי לפעילות כזו גם השפעה חיובית על בריאות הלב וכלי הדם, על מאזן הכולסטרול ועל שיפור מצב הרוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully