וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

27 מצבי לחץ בחיים שיכולים להוביל לדמנציה

19.7.2017 / 7:54

חוקרים מאוניברסיטת וויסקונסין ערכו רשימה מקיפה של אירועי חיים מלחיצים , מפחידים ומצערים שעשויים לגרום למוח להזדקן ולהפוך אותו פגיע יותר לדמנציה. אז מה נמצא ברשימה?

סקירת סי-טי של גולגולת ומוח. ShutterStock
מצבי לחץ גורמים לדלקתיות במוח/ShutterStock

כל אחד חווה סיטואציה בחייו שהייתה כה מפחידה ומטלטלת שהוא הרגיש שהיא הורידה לו שנים מהחיים. ובכן, אם להאמין לחוקרים מאוניברסיטת וויסקונסין, מצבים מלחיצים כמו גירושים או אובדן של קרוב משפחה יכולים לגרום למוח להזדקן בכשנה וחצי בממוצע – מה שעלול להוביל לדמנציה בגיל מוקדם יותר.

עוד בנושא:
האם אלצהיימר פוגע בזיכרון כבר בגיל 3?
שאלה אחת שתגלה האם אתם בסיכון לחלות באלצהיימר
9 הגורמים שמעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר

החוקרים זיהו 27 מצבי חיים, שיכולים להתרחש בילדות או בבגרות, ועלולים להשפיע על התפתחות המחלה ולהוביל בשלבים הראשונים לאובדן זיכרון והידרדרות קוגניטיבית. משלב ההתבגרות ועד בגרות, חוויות כמו גירושים של ההורים, מוות של הורה או ילד ואפילו קונפליקט עם החמים שלכם, עלולים להשפיע במידה רבה על התפתחות המחלה. גם בעיות כספיות, כולל פשיטת רגל או פיטורים, אובדן בית בשריפה או הצפה, נמצאו כמצבים שעלולים לגרום להתפתחות המחלה.

החוקרים מאמינים כי הסיבה לכך היא העובדה שמצבי לחץ גורמים לדלקתיות במוח – מה שהופך אותו לפגיע יותר לאורך זמן בפני בעיות כמו דמנציה. מצבי לחץ יכולים גם להוביל לדכאון, מה שיכול להגביר את הסיכון לחלות באלצהיימר. ד"ר מריה קרילו, מאיגוד האלצהיימר בארה"ב התראיינה ואמרה כי מצבי הלחץ האלה יכולים להיות כל כך טראומתיים כך שהם עלולים לגרום לנזק ממשי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אירועים מלחיצים לאורך כל החיים – כוללים מגוון של דברים שונים. דמנציה ובריאות המוח צריכים להלקח בחשבון לאורך כל החיים, לא רק בבגרות או בזקנה. אנחנו צריכים להתחיל לחשוב על בריאות המוח מלידה, אם לא לפני כן", הוסיפה ד"ר קרילו.

עוד באותו נושא

חוקרים גילו סימן מקדים נוסף לאלצהיימר

לכתבה המלאה

כל חוויה כזו גובה מחיר

צוות מבית הספר לרפואה ובריאות הציבור של אוניברסיטת ויסקונסין בארה"ב אסף נתונים מ -1,320 אנשים בגיל ממוצע של 58, שסיפקו מידע על חוויותיהם המרגשות והשתתפו בבדיקות זיכרון ובדיקות גופניות שונות. המחקר, שהוצג בכנס הבינלאומי של האגודה לאלצהיימר בלונדון, מצא כי חוויה של אירועים מלחיצים יותר נקשרה לביצועים גרועים יותר במבחני הזיכרון ובדיקות. למעשה כל חוויה מלחיצה הייתה שווה בערך לשנה וחצי של הזדקנות מוח בקרב כלל המשתתפים על כל ניסיון חיים שכזה.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-36 מיליון אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה, רובם חולים באלצהיימר. הנתון צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2030, אם לא יימצא טיפול יעיל. בישראל, לפי הערכות, חיים כ-130 אלף חולי אלצהיימר. בדומה למחלות אחרות, האלצהיימר מתחיל שנים ואף עשרות שנים לפני שמופיעים תסמיני המחלה. על כן, להבנה של הגורמים שניתן להיזהר מהם ולפעולות שביכולתנו לנקוט כדי להפחית את הסיכון לחלות במחלה, ישנה חשיבות מכרעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully