פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 פעילויות גופניות שמורידות במשקל גם אם יש לכם נטיה להשמנה

      נניח שהחיים חילקו לכם יד לא מדהימה במשחק הקלפים של הגנטיקה, האם זה אומר שאין לכם אלא לקבל עליכם את רוע הגזירה ולחכות שהגנים יצמיחו לכם כרס? מחקר חדש קובע שממש לא, ויש לו גם המלצות מדוייקות

      השמנת יתר (ShutterStock)
      יש מה לעשות, גם אם הגנים שלכם פחות בעניין. השמנת יתר (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אנחנו יודעים כבר מזמן שמשקל הגוף שלנו מושפע ממגוון של גורמים, אותם ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות - גנטיקה ואורח חיים. כעת, הצליחו חוקרים לזהות שש פעילויות גופניות ספציפיות מאוד שהן בעלות סיכוי גבוה במיוחד להוביל לירידה במשקל - גם אם הגנים שלכם פחות בעניין, קרי אם יש לכם נטייה גנטית להשמנה.

      המחקר התבסס על אנליזה של נתוניהם של 18,424 מבוגרים טיוואניים ממוצא סיני (בני האן, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעולם) בני 30-70, והחוקרים מצאו שהדרכים הכי טובות להפחית ממסת הגוף (BMI) בקרב אנשים עם נטייה גנטית להשמנה הן: ריצה, טיפוס הרים, הליכה, הליכה מהירה, ריקוד ואימוני יוגה ארוכים.

      אישה רצה (ShutterStock)
      30 דקות ריצה, 3 פעמים בשבוע. יותר טוב מזה אין. אישה רצה (אילוסטרציה: ShutterStock)

      הממצא המעניין יותר היה שסוגי ספורט פופולריים ונפוצים בהרבה לא נמצאו כמועילים במיוחד לטובת ירידה במשקל עבור מי שסובלים מנטייה להשמנה. בין הפעילויות הללו ניתן למנות: רכיבה על אופניים, מתיחות, שחייה ואפילו שימוש תדיר במשחק הווידאו Dance Dance Revolution שזכה למוניטין כשורף קלוריות אוניברסלי - כל אלה נמצאו כחסרות תועלת למדי מול הנטייה הגנטית (אם כי יש להן תועלות בריאותיות אחרות).

      "הממצאים שלנו מראים שההשפעות הגנטיות על השמנה יכולות להתמתן על ידי ביצוע מספר פעילויות גופניות", כתבו החוקרים במאמר שהתפרסם בכתב העת PLOS Genetics. "התועלות של פעילות גופנית שגרתית הן בעלות השפעה גדולה יותר בקרב משתתפי המחקר שהיו בעלי נטייה מובהקת יותר להשמנה", הוסיפו.

      פרט למדד ה-BMI, בדקו החוקרים גם מדדי השמנה נוספים, כדי לקבל תמונה מלאה ומפורטת יותר: אחוזי שומן בגוף, היקף מותניים, היקף ירכיים, ויחס מותן-ירך. ריצה שגרתית - 30 דקות, 3 פעמים בשבוע - נמצאה כדרך האפקטיבית ביותר להילחם בנטייה הגנטית להשמנה, והצליחה להפחית את כל המדדים הללו.

      החוקרים ציינו עוד, כי נראה שהמשותף לפעילויות שנמצאו כפחות אפקטיביות הוא שהן צורכות פחות אנרגיה והעלו את הסברה שייתכן שפעילויות במים קרים, כמו שחייה, גורמות לאנשים להיות רעבים יותר ולאכול יותר.

      השמנת יתר (ShutterStock)
      כ-13 אחוזים מהאנשים בעולם עונים על ההגדרה של השמנת יתר (אילוסטרציה: ShutterStock)

      המחקר הצליח להשיג את אחת ממטרותיו העיקריות שהיא להראות שנטייה גנטית להשמנה לא חייבת להיות גזירת גורל וניתן למנוע אותה ולנצח את הקידוד הגנטי שלנו בעזרת ביצוע הפעילות הגופנית הנכונה בתדירות קבועה.

      "השמנה נגרמת כתוצאה מגנטיקה, אורח חיים והאינטראקציה בין השניים. בעוד שעל הגורם הראשון אין לנו שליטה כי הוא מולד, השני מורכב מגורמים שכל אחד יכול להחליט עליהם ולשנות", אמר וואן-יו לין אפידמיולוג מאוניברסיטת טייוואן.

      על פי ההערכות, כ-13 אחוזים מאוכלוסיית העולם עונה כעת להגדרה של הסובלים מהשמנת יתר והמגמה הזאת נמצאת בעלייה מתמדת בעשורים האחרונים. השמנה משפיעה על הבריאות הפיזיולוגית בדרכים רבות והיא מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוגי סרטן מסויימים ומצבים בריאותיים נוספים. ישנן ראיות מדעיות גם לכך שהשמנת יתר חמורה משפיעה בדרכים שליליות גם על המוח.

      מחקרים כמו זה הנוכחי שנערך בטיוואן עשויים לסייע בהכוונת האוכלוסייה הכללית לצעדים יעילים שיסייעו לשמור על משקל תקין ובריא, גם במקרים שבהם קיבלתם יד לא מוצלחת במשחק הקלפים הגנטי.