וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה בסיסי: 5 יתרונות בריאותיים של סלרי

עלים ירוקים יכולים לגרום לוויכוחים קולינרים עזי טעם, ויעידו על כך הכוסברה והשמיר. אבל נדמה שדווקא הסלרי הוא ירק שמקובל על כולם. זו אולי הסיבה שהוא חלק בלתי נפרד מהרבה מאוד תבשילים ומרקים

סיפור בדקה: שייק ירוק/מערכת וואלה

בוודיאו: אל תגזימו עם הירוקים

כמעט כל מרק מתחיל בטיגון בצל, ירקות שורש וכן, גם בגבעולי סלרי. נכון, הם פחות סקסיים ומעוררי אנטגוניזם משמיר וכוסברה, אבל מדובר בירק שנותן את העומקים של הטעם ועל הדרך מספק כמה יתרונות בריאותיים חשובים.

סלרי, או בשמו העברי כרפס, נקשר במניעת דלקות בדרכי השתן, אבנים בכליות, הורדת ערכי כולסטרול, מחלות לב, הורדת סוכר בדם ושיפור חיי המין. הנה עוד כמה יתרונות:

עשיר בוויטמינים ומינרלים

הסלרי עשיר בשלל ויטמינים ומינרלים כמו סידן, ברזל, אשלגן, ויטמין A, ויטמין C וויטמין K. הוא גם מכיל מינרלים כמו אשלגן וחומצה פולית, ועל הדרך הוא גם דל בנתרן ועתיר במים.

עוד בוואלה!

למה כולם שותים פתאום מיץ סלרי?

לכתבה המלאה

עוזר למערכת העיכול

בעוד שחומרים מזינים נוגדי חמצון ואנטי דלקתיים שמכיל הסלרי מציעים הגנה על כל מערכת העיכול, הירק העלי עשוי להציע יתרונות מיוחדים לקיבה עצמה.

במקרים על בעלי חיים הוכח כי פקטין (רב-סוכר המצוי בדופן התא בתאים צמחיים), מפחית היארעות של כיב בקיבה, משפר את רירית הקיבה וממתן הפרשות קיבה. תכולת המים הגבוהה של הסלרי - כמעט 95 אחוזים - בתוספת כמויות נדיבות של סיבים מסיסים ולא מסיסים תומכים גם הם במערכת עיכול בריאה.

מכיל נוגדי חמצון

נוגדי חמצון מגנים על תאים, כלי דם ואיברים אחרים מפני נזק חמצוני. הסלרי מכיל כאמור ויטמין C, בטא קרוטן ופלבנואידים, אך ישנם לפחות 12 סוגים נוספים של חומרים מזינים נוגדי חמצון הנמצאים בגבעול בודד. זהו גם מקור נפלא לפיטונוטריינטים, חומרים טבעיים המספקים לצמחים את תכונותיהם הייחודיות, ושנמצאו כמפחיתים מקרים של דלקת בדרכי העיכול, בתאים, בכלי הדם ובאיברים.

סלרי. ShutterStock
יתרונות מיוחדים לקיבה עצמה. סלרי/ShutterStock

מוריד לחץ דם

הרפואה הסינית משתמשת בתמציות סלרי וסלרי להפחתת לחץ הדם. מחקר אחד בדק את ההשפעה של תמציות זרעי סלרי על לחץ הדם אצל חולדות עם לחץ דם תקין ולחץ דם גבוה. החוקרים הגיעו למסקנה כי התמציות הפחיתו את לחץ הדם והעלו את קצב הלב אצל חולדות עם לחץ דם גבוה אך לא אצל אלו עם לחץ דם תקין. עם זאת, אין שום עדות חזקה לכך שזרעי הסלרי עוזרים בהורדת לחץ הדם אצל בני אדם.

סלרי הוא גם מקור טוב לסיבים תזונתיים, ותוצאות סקירה שנערכה ב-2016 העלו כי אנשים עם צריכת סיבים גבוהה עשויים להיות בעלי לחץ דם נמוך יותר מאלו שניזונים מתזונה דלת סיבים תזונתיים.

בעל תכונות אנטי דלקתיות

הסלרי מכיל תרכובת צמחית הנקראת אפגנין, הממלאת תפקיד ברפואה הסינית המסורתית כחומר אנטי דלקתי, אנטיבקטריאלי, אנטי-ויראלי ונוגד חמצון.

על פי סריקות שפורסמו וכללו בדיקות מעבדה נראה כי אפגנין עשוי לתרום לאפופטוזיס, תהליך המוות המתוכנן של תא, שעשוי להועיל לטיפול נגד סרטן. בשנת 2015, החוקרים שעמדו מאחורי מחקר בעכברים הגיעו למסקנה כי תזונה עשירה באפיגנין ואפגנין הפחיתה את הביטוי של חלבונים דלקתיים מסוימים. באופן זה, חומרים אלה עשויים להפחית את הדלקתיות בגוף ולהחזיר את האיזון של מערכת החיסון.

בנוסף, סלרי מכיל פלבנואיד הנקרא לוטאולין. מחברי מאמר שפורסם בשנת 2009 הציעו שללוטאולין יש תכונות אנטי סרטניות - זה עשוי לסייע במניעת התפשטות תאים סרטניים וגורם למוות של תאים. החוקרים הציעו כי לוטאולין עשוי להפוך את תאי הסרטן לרגישים יותר להתקפה על ידי כימיקלים הניתנים בטיפולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully