פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הבטן נפוחה? עשב התיבול הזה יכול לפתור את הבעיה

      עלי שמיר לא מקבלים מספיק קרדיט על התרומה שלהם לבריאות שלנו, אז התכנסנו כאן כדי לשנות את זה. הנה כל היתרונות הבריאותיים של העלים הירוקים האלה

      הבטן נפוחה? עשב התיבול הזה יכול לפתור את הבעיה

      בסרטון: גם עם ירוקים בריאים מוטב לא להגזים

      מבין שלל הירוקים שקיימים בעולם, נראה ששמיר לא זוכה לתשומת לב מיוחדת. הוא לא טרנדי כמו קייל, פופולרי כמו פטרוזיליה או שנוא כמו כוסברה. הוא פשוט שם, מבלי שאף אחד יתייחס אליו. אבל האמת היא שעלי שמיר לא רק ישדרגו את האוכל שלכם, הם גם מאוד בריאים. הם עשירים מאוד בסידן, מסייעים באיזון רמות הסוכר בדם, מכילים חומרים נוגדי חמצון, יעילים למערכת העיכול ואפילו עוזרים למנוע נדודי שינה.

      היתרונות הבריאותיים הרבים של שמיר - הקרוי גם שֶׁבֶת רֵיחָנִי (או Anethum graveolens בשמו המדעי) - נובעים מתרכובות ייחודיות הנקראות מונוטרפנים, כמו גם פלבנואידים, מינרלים וחומצות אמינו מסוימות. בשמיר יש גם כמות משמעותית של ויטמין A וויטמין C, והוא מקור טוב לסיבים תזונתיים, חומצה פולית (חשובה לחלוקת תאים וייצור DNA), סידן, מנגן וברזל.

      במנה של 100 גרם שמיר יש 43 קלוריות, 3.5 גרם חלבון וקצת מעל 1 גרם שומן. שני שליש כוס שמיר יספקו גם 7 גרם פחמימה, וכ-2 גרם סיבים.

      אז הנה הסיבות הכי טובות לאכול יותר שמיר.

      בשביל מערכת העיכול:
      שמיר שימש ברפואה העתיקה כפתרון למחלות במערכת העיכול כמו גזים, בעיות עיכול וכאבי בטן. במחקרים מודרניים אין הרבה הוכחות לקשר הזה, אבל רבים מוכנים להישבע שאכילה של שמיר מרגיעה להם את הבטן.

      שמיר (ShutterStock)
      סופח גזים. שמיר (צילום: ShutterStock)

      שמיר למעשה סופח גזים ממערכת העיכול, ובכך מקל על תחושת הנפיחות שאחרי אוכל ומסייע בשחרור גזים מיותרים. שמיר יכול לעזור במקרים של שלשול, גם כזה הנגרם בשל קלקול קיבה וגם כזה הנגרם מווירוס. במקרה של קלקול קיבה, שמיר יכול להועיל מפני שהוא מקל על העיכול. המונוטרפנים והפלבנואידים הקיימים בו נחשבים קוטלי חיידקים, ולכן הוא מסייע גם במקרים של שלשול שנגרם על ידי חיידקים.

      כדי לישון טוב יותר:
      אכילת שמיר עשויה לעזור לכם לישון טוב יותר. הפלבנואידים וקומפלקס ויטמין B הקיימים בשמיר מפעילים הפרשת אנזימים והורמונים הנחשבים כבעלי השפעה מרגיעה, ובכך עוזרים לאנשים מסוימים לישון לילה טוב.

      בשביל העצמות:
      כאמור, עלי השמיר עשירים מאוד בסידן, וככאלה הם תורמים לשמירה על רמות סידן תקינות בגוף. סידן מהווה מרכיב חשוב בעצמות, ולכן מחסור בו לאורך זמן עלול לגרום למחלת הרככת אצל ילדים ולאוסטאופורוזיס במבוגרים. מחלות אלו מתבטאות בכאבים ובפגיעה בעצמות.

      כדי להישמר מסוכרת:
      עלי השמיר מסייעים באיזון רמות הסוכר בדם. מחקרים הצביעו על כך ששמיר עשוי לסייע בהפחתת התנודות של ליפידים בסרום ורמות האינסולין בסוכרת. מחקר אחד שפורסם בכתב העת Journal Phytotherapy Research קבע כי חולדות מעבדה שסבלו מסוכרת מסוג 2 הראו ירידה ברמת הגלוקוז בדם ובאינסולין כאשר קיבלו תמצית שמיר במשך 22 יום.

      שלבי הכנה אורז ירוק (נמרוד סונדרס)
      וזה גם ממש טעים. הכנת אורז ירוק (צילום: נמרוד סונדרס)

      כדי להקל על כאבי מפרקים:
      שמיר ידוע כצמח אנטי-דלקתי, ובכך הוא מסייע בהפחתת הדלקת והכאב הנלווה למחלות כמו דלקת מפרקים שגרונית וגאוט.

      את כל היתרונות האלה של שמיר ניתן להרוויח על ידי הוספת על שמיר לתפריט או על ידי הכנת חליטות מזרעי השמיר. אנשים הנוטלים מדללי דם צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שינוי תזונתי כזה.