וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את הדברים האלה שנמצאים במקרר שלכם כדאי לזרוק, ומהר

גם אתם מתפתים לשמור את הרטבים הקטנים שקיבלתם עם הטייק אווי, להכין כריך מהסוף של הנקניק או לאכול את השאריות של בישולי סוף השבוע גם ברביעי? חבל, זה לא שווה את קלקול הקיבה שאתם עלולים לחטוף ממזון שפג תוקפו

משרד הבריאות: על סמך תוצאות בדיקות המעבדה - שני הלקוחות נזקקו לאשפוז בשל אחסון לקוי של טונה בסניף/משרד הבריאות

בסרטון: הלקוחות שנזקקו לאשפוז בגלל אחסון לקוי של טונה בסניף ארומה

עם יד על הלב, כמה יוצא לכם לבדוק את התוקף של מוצרי המטבח שלכם לפני שהם משנים את המרקם והמראה שלהם או מדיפים ריח חשוד? אכילה של מוצר שפג תוקפו עלולה להוביל להרעלת מזון, הידועה גם כקלקול קיבה, בגלל החיידקים שמתפתחים בו. וזה כולל בחילות, הקאות או שלשולים, או גם וגם. ברוב המקרים אפשר לדעת מתי הגיע הזמן להיפטר מהמוצר לפי התאריך שמוטבע על האריזה, אבל מתוך שאר המזונות שנמצאים במקרר שלכם, לא כולם מראים סימנים ברורים לכך שפג תוקף השימוש בהם ושאתם עומדים לסבול, ובגדול, אם תאכלו מהם. הנה השכיחים שבהם.

1. נקניקיות

נקניקיות. ShutterStock
בישול הנקניקייה יכול להקנות לה שבוע נוסף של חסד. נקניקיות/ShutterStock

בשר מעובד כבר הוכח כמזיק לבריאות, אך היתרון המשמעותי שלו הוא שחיי המדף שלו ארוכים יחסית (כלומר חיי המדף שבמקרר). על פי ה-FDA נקניקיות נשארות טובות כשבועיים באריזה שלא נפתחה, אך מרגע הפתיחה התוקף צונח לשבוע. בישול הנקניקייה יכול להקנות לה שבוע נוסף של חסד, אבל לא יותר.

2. שאריות אוכל מבושל

אוכל מבושל בקופסאות פלסטיק. ShutterStock
להכניס למקרר כשזה עדיין חם, לפני שיגיעו החיידקים. אוכל בקופסאות/ShutterStock

אוכל מבושל במקרר זה הכי כיף, אבל אפילו כשהוא מאוחסן היטב במיכלים אטומים כדאי לאכול אותו תוך יומיים-שלושה. לא כולם מודעים לזה, אבל לא מומלץ לתת לשאריות האוכל שבישלתם להתקרר על השיש לפני האחסון שלהן במקרר, כיוון שחיידקי מזון מכפילים את עצמם כל עשרים דקות בטמפרטורה שבין 40 ל-140 מעלות.

3. שום

שלוש דרכים לקילוף שום. ShutterStock
עדיף לאחסן בחושך, כפקעת שלמה. שום/ShutterStock

מלבד התוספת הדומיננטית לטעם, השום אהוב גם בזכות יתרונותיו הבריאותיים הרבים. הדרך הטובה ביותר לאחסן אותו ולשמר את ערכיו היא בטמפרטורת החדר במקום חשוך ויבש ובלי להפריד את השיניים - כלומר להשאיר כפקעת שלמה. על פי ההמלצה של משרד החקלאות האמריקני (USDA), אם הפקעת נשברה או השתמשתם ברוב השיניים, כדאי להשתמש בשאר בהקדם האפשרי. שום טחון מחזיק מעמד מספר שעות בלבד, ו"שן" שלמה תשרוד כשבוע, בהנחה שהיא לא תתחיל לנבוט קודם.

4. נקניקים במעדניה

פרוסות נקניק פסטרמה. ShutterStock
קחו בחשבון שהטריות שלהם מתחילה לדעוך מרגע הפריסה. נקניק פרוס/ShutterStock

כשאתם קונים נקניקים במשקל - כלומר כאלה שנפרסים ונארזים מול עיניכם בדלפק, קחו בחשבון שהטריות שלהם מתחילה לדעוך מרגע הפריסה. למרות שהם בטוחים למאכל למשך 7-10 ימים, רוב היצרנים ממליצים לצרוך את מוצרי הבשר שלהם תוך שלושה עד חמישה ימים מיום הרכישה. איך תדעו שהגיע הזמן להשליך לפח? אם הנקניק מרגיש חלקלק ושמנוני, ומדיף ניחוח קל של חומץ, אמוניה או שמרים, וכמובן אם יש עובש או משהו אחר שגדל על הבשר או באריזה שלו.

5. רוטב על בסיס עגבניות

רוטב עגבניות. ShutterStock, ShutterStock
לצרוך תוך חמישה ימים לכל המאוחר מרגע הפתיחה. רוטב עגבניות/ShutterStock, ShutterStock

בדומה לרטבים מוכנים אחרים, ברגע שפותחים את הפחית או הצנצנת בלחץ וחושפים את התכולה לאוויר, הרטבים שמבוססים על עגבניות גם הם מתחילים להתדרדר. לפי עצת ה-FDA יש לצרוך רוטב פתוח מסוג זה תוך חמישה ימים, בלי קשר לתאריך המודפס על המכסה (כי הוא מתייחס למוצר שלא נפתח עדיין). ומה לגבי רוטב שבישלתם בעצמכם? אם נותר ממנו משהו, הקפיאו אותו עד לפעם הבאה. את ההפשרה שלו, אגב, תעשו במקרר ולא על השיש.

6. מיונז

מיונז. ShutterStock
לא להשאיר בטמפרטורת החדר יותר מכמה דקות. מיונז/ShutterStock

נכון, תאריך התפוגה על אריזות המיונז התעשייתי הוא ארוך למדי, אך תקף כל עוד האריזה לא נפתחת. מרגע השימוש הראשון במוצר שעון הזמן שלו רץ במהירות, גם אם מאוחסן כיאות, וההמלצה של משרד החקלאות האמריקני (USDA) היא להשתמש בו תוך חודשיים. כשהוא לא מאוחסן במקרר - למשל יושב על השיש יותר משעתיים בטמפרטורת החדר, צריך לזרוק אותו בלי קשר לכמה זמן הוא היה פתוח. ובטח כשמדובר על מיונז שהיה חשוף לחום ולשמש. כאשר מכינים מיונז ביתי יש לצרוך אותו תוך חמישה ימים.

7. שארית יין

כוס יין. ShutterStock
בטוח לשתייה רק למשך השבוע הקרוב. כוס יין אדום/ShutterStock

לפני שאתם פותחים בקבוק יין חדש, קחו בחשבון שחבל לפתוח אותו רק בשביל כוס אחת. מרגע פתיחת הבקבוק חמצן מתחיל לפרק את התרכובות ביין, ואפילו אחסון של הבקבוק במקרר עם פקק מיוחד ואיטום מאוויר לא ימנע מהיין (לבן ואדום) לאבד את מרבית טעמו ביום אחד עד יומיים. על פי ארגוני הבריאות האמריקאים, תוך שישה עד שבעה ימים הוא גם לא בטוח לשתייה.

8. רטבים ותערובות תבלינים

תערובות רטבים ותבלינים בצלוחיות קטנות. ShutterStock
לכל תבלין יש סף הישרדות אחר. צלוחיות רטבים/ShutterStock

לרוב התבלינים יש אורך חיי מדף כמעט בלתי מוגדר, אבל זה תקף כל זמן שהם נשארים סגורים ואטומים. מרגע הפתיחה הראשונה כבר אין משמעות לתאריך המודפס והדרך לזהות מתי הגיע זמנם לעבור לפח היא לבדוק את המראה והריח שלהם, כי לכל תבלין יש סף הישרדות אחר. את הקופסאות הקטנטנות שנלוות לטייק אווי שאתם מזמינים ממסעדות כדאי להשליך יחד עם שאריות המנה, למרות שממש מפתה לשים אותן במקרר "כי מי יודע אם נרצה להיעזר בזה מחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully