פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 הרגלים יומיומיים שמעלים את הסיכוי לסבול מדיכאון

      אם היינו אומרים לכם שיש כמה דברים קטנים ויומיומיים שאתם עושים שעלולים לגרום למצב הרוח שלכם לרדת, לא הייתם נמנעים מהם? הנה חמישה כאלה

      5 הרגלים יומיומיים שמעלים את הסיכוי לסבול מדיכאון
      מערכת "אסור לפספס"

      בווידאו: 10 עובדות על המוח שלא הכרתם

      החורף הוא תקופה מאתגרת מאוד מבחינה פיזית: אנחנו עולים בעונה הזו במשקל, נוטים לצאת ולעשות פחות פעילות גופנית, פחות נפגשים עם חברים, וכן - גם סובלים יותר ממצבי רוח ודיכאונות.

      הרגלים יומיומיים שרבים מאיתנו עושים יכולים לא רק להקל על המצב אלא אף להחמיר אותו. הנה 5 הרגלים מאוד נפוצים שלא ירימו אתכם מהספה, אלא דווקא יגרמו לכם לשקוע בה:

      אתם אוכלים ג'אנק פוד

      מזון מהיר מזיק למשקל, לבריאות ולכיס, אבל לא פחות גם לנפש שלכם. מחקר שפורסם ב-2012 בכתב העת Public Health Nutrition מצא כי אנשים שצורכים מזון מהיר על בסיס קבוע נמצאים בסיכון מוגבר ב-51 אחוזים לפתח דיכאון. המאכלים שנבדקו כללו המבורגרים, נקניקיות ופיצות.

      ניתוח משנת 2013 של מחקרים בנושא דיאטה ודיכאון, שפורסם בעיתון האמריקאי לתזונה קלינית, מצא כי ככל שהתזונה שלכם בריאה יותר, כך הסיכון לדיכאון נמוך יותר. מחקרים קודמים הראו כי אנשים שאוכלים את המזון המעובד ביותר הם בעלי סיכון גבוה יותר לדיכאון.

      נקניקיות (ShutterStock)
      לא בריאות לגוף ולנפש. נקניקיות (צילום: shutterstock)

      אתם לא יוצאים מספיק לטבע

      מגורים בעיר יכולים לטמון בחובם לא מעט יתרונות כמו תחבורה ציבורית נוחה, מסעדות שוות וחיי לילה מרגשים - אבל בילוי זמן רב מדי באזורים עירוניים עלול גם להוריד את מצב הרוח שלכם. על פי מחקר שנערך בשנת 2011 על ידי המכון המרכזי לבריאות הנפש באוניברסיטת היידלברג בגרמניה, החיים בעיר גדולה קשורים לרמות גבוהות יותר של לחץ ומחלות נפש, בעיקר דיכאון.

      אם אתם גרים בעיר ומנסים להימנע מהשפעות אלו, נסו לצאת לטיולים קצרים בפארק הקרוב לביתכם או לים, אם בעיר שלכם יש חופים. ככה תוכלו לקחת הפסקה מהבלאגן העירוני. אם לא מתאפשר לכם לקחת הפסקת טבע מדי פעם, נסו להוסיף עציצים למקום המגורים שלכם. זה משפר את מצב הרוח.

      אתם הולכים לישון מאוחר מדי

      מחקר משנת 2014 של אוניברסיטת ברמינגטון שפורסם ב-Science Daily, גילה כי אנשים שישנים פחות והולכים לישון מאוחר, מוצפים לעיתים קרובות יותר במחשבות שליליות, ביחס לאלה השומרים על שעות שינה סדירות.

      החוקרים הראו כי אנשים שנמצאים במצב של דיכאון או חרדה לא רק סובלים ממחשבות שליליות חוזרות, נוטים לדאוג בצורה קיצונית, להתעסק יותר מדי בעבר ולחוות מחשבות טורדניות מעצבנות, אלא רובם גם סובלים מבעיות שינה.

      הפתרון הפשוט והזול שהם מציעים הוא פשוט ללכת לישון מוקדם יותר ולהקפיד על שינה של 7-8 שעות בכל לילה.

      גבר עייף קם בבוקר (ShutterStock)
      שינה היא כמו תרופה. גבר עייף (צילום: shutterstock)

      אתם לא פעילים

      נכון, החורף מקשה על כולנו לזוז מהספה או לקום מהמיטה בבוקר, אבל אורח חיים יושבני וחוסר בפעילות גופנית יכולים להשפיע בצורה משמעותית על מצב הרוח שלנו.

      כשאנחנו עושים פעילות גופנית המוח משחרר כימיקלים שנותנים לנו תחושה טובה - כמו אנדורפינים ואנדוקנבינואידים - שיכולים להקל על תחושות הדיכאון. ובכל זאת, פעילות גופנית יכולה לעשות הרבה בשבילכם, אבל תלוי כמה ממנה אתם עושים.

      מחקר שפורסם בשנת 2018 בכתב העת היוקרתי Lancet Psychiatry, קובע שרק אימון ספורטיבי מדי שבוע של לפחות שעתיים עשוי להשפיע באופן משמעותי על הנפש. בנוסף, הם גילו כי סוגים מסוימים של פעילות הראו יתרונות משמעותיים יותר על הנפש. ספורט קבוצתי הוביל את הרשימה עם ירידה מדווחת של כ-22 אחוזים בקשיים נפשיים עליהם דיווחו הנחקרים, ואחריהם הוזכרו רכיבה על אופניים עם כ-21 אחוזים והתעמלות אירובית עם כ-20 אחוזים. גם לתרגילים שדרשו התבוננות פנימית, כמו יוגה וטאי צ'י, היו יותר יתרונות בריאותיים מאשר הליכה מאומצת למשל, וסוגים רבים אחרים של פעילות גופנית.

      אתם כל היום בפון. ובטאבלט. ובנטפליקס

      כשהסמארטפונים, המחשבים ניידים, הטלוויזיות ושירותי הסטרימינג מבקשים כולם את תשומת הלב שלנו, אנשים פשוט לא יודעים מה לבחור. כך יוצא שהם צורכים את המדיות השונות במקביל, מה שגורם ככל הנראה לזמן המסך שלנו להכפיל את עצמו.

      מחקרים מראים כי עומס יתר של אמצעי התקשורת עשוי להזיק למוח. סקר שנערך בשנת 2013 בקרב 318 אנשים גילה כי אנשים שדיווחו על ריבוי משימות בתקשורת שלהם לעתים קרובות יותר חוו יותר תסמינים של דיכאון וחרדה חברתית. נסו לבהות במסך אחד בלבד בכל פעם והגבילו את הזמן שלכם ושל ילדכם איתו. זה יועיל לכל הצדדים.