וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים שהילדים שלכם יאכל ברוקולי? תראו להם תמונות שלו באופן קבוע

מחקר חדש הראה שפעוטות נטו יותר לאכול ירקות לאחר שנחשפו במשך שבועיים לתמונות שלהם בספרים. בנוסף, הסיכוי שהם יגדלו להיות פחות בררנים באוכל, ואפילו פתוחים יותר למזונות חדשים, גדל. זה הזמן לפשוט על חנויות הספרים לפני שיקדימו אתכם

האמא שמעצבת לילדיה את צלחות הירקות לארוחה/מערכת וואלה! News

בסרטון: צלחות ירקות מעוצבות לילדים (שממש חבל להרוס אותן בשביל לאכול)

מבין אתגרי ההורות הגדולים ביותר יש מקום של כבוד לניסיון לשכנע את הילדים לאכול בריא יותר, בעיקר לאכול יותר ירקות, ושיא האתגר - לגרום להם ליהנות מטעמם של ירקות כמו ברוקולי, כרובית וכרוב. בעצם, נסתפק בהצלחה לשכנע אותם לטעום מזה, לא?

מחקר חדש מעלה את הסברה שילדים יאכלו יותר ירקות אם יוצגו להם תמונות של ירקות שונים באופן קבוע. כמו כן, הסיכוי שיהפכו לאוכלים בררנים פוחת והם יהיו פתוחים יותר לנסות מזונות חדשים. במסגרת המחקר, שבוצע בשנה שעברה על ידי חוקרים באוניברסיטת רידינג הבריטית, התבקשו הוריהם של 127 פעוטות בני 21 עד 24 חודשים לבחור שתי "מטרות" שהם רצו שהילדים שלהם יאכלו - פרי אחד וירק אחד.

המשפחות הוקצו באופן אקראי לשלוש קבוצות. החוקרים פיתחו 24 ספרים אלקטרוניים שמספרים את מסע הירק והפרי לצלחת, ונתנו אותם מדי יום במשך שבועיים להורים ולילדים בשתי קבוצות ניסוי מתוך השלוש, בהתאם לפרי או לירק "היעד" שלהם. המשפחות בקבוצה השלישית לא קיבלו ספר בכלל. לאחר שבועיים התבקשו ההורים בכל שלוש הקבוצות להציע לילדיהם את שני מזונות היעד שלהם בכל יום, במהלך שלב חשיפה לטעם שנמשך שבועיים. הדירוג של ההורים לתגובה של ילדיהם למזונות אלה נעשה מיד לאחר אותם שבועיים, ושוב לאחר שלושה חודשים.

עוד בוואלה!

רוצה שהילד שלך יאכל ירקות? תרגילי אותו כבר מהבטן

לכתבה המלאה

התוצאות הראו שבשתי הקבוצות שנחשפו לספרים השתפרה חיבתם של הילדים לירקות היעד שלהם, אחרי שבועיים וגם לאחר שלושה חודשים. ד"ר נטלי מסנטו מאוניברסיטת רידינג הסבירה: "הנכונות של ילדים להתנסות במזון חדש יכולה לעלות משמעותית תודות להיכרות ויזואלית עם אוכל. התיאוריה לגבי היכרות עם אוכל באמצעות ספרי תמונות מקובלת מאוד, ואנחנו מקווים שבאמצעות ספרים אלקטרוניים - שהזמינות שלהם גבוהה יותר, אפילו יותר הורים יוכלו להשתמש בכלי הזה כדי לעודד את ילדיהם לאכול את הירקות שלהם".

התזונאית ברידג'ט בנמלם אמרה ל-dailymail: "השנים הראשונות בחיי ילדים הן הזדמנות פז לעידוד הרגלי אכילה בריאים אצלם, אך אנו יודעים שהורים רבים מתקשים לגרום לילדיהם לאכול הרבה ירקות. מחקר זה עשוי להראות לנו דרך נוספת להקל על האתגרים הללו בהורים, ובסופו של דבר לעודד ילדים לבסס הרגלי אכילה בריאים לכל החיים".

ילד חמוד מסרב לאכול ברוקולי. ShutterStock
"טוב, אז נחכה עם האוכל. רוצה שנקרא ספר בינתיים?" . פעוט מסרב לאכול ברוקולי/ShutterStock

המחקר האחרון מצטרף למחקר שפורסם לפני כשנה בכתב העת JAMA Pediatrics והראה קשר ברור בין המוטיבציה של ילדים קטנים לאכול ירקות ובין תמונה ויזואלית שלהם - הפעם על הצלחת שעליה מוגש האוכל.

החוקרים ערכו מחקר על 325 ילדים בגן חובה בקולורדו. בשעת ארוחת הצהריים הם נתנו לילדים שתי סוגי צלחות. הסוג הראשון היה צלחות לבנות פשוטות וחלקות ואילו הסוג השני היה צלחות עליהן הוטבעו ציורים של פירות וירקות. "התמונות על צלחות ארוחת הצהריים עשויות להצביע על נורמה חברתית של צריכת ירקות ופירות שתעודד התנהגות תזונתית נכונה יותר של הילדים בכיתה", אמרה מחברת המחקר אמילי מלניק מאוניברסיטת קולורדו דנוור לסוכנות הידיעות רויטרס.

החוקרים ערכו השוואה בין הימים וגילו שבממוצע ילדים שאכלו עם הצלחות הלבנות לקחו לעצמם 30 גרם ירקות בהשוואה לפעמים שבהן אכלו עם הצלחות המעוטרות, בהן לקחו 44 גרם של ירקות. כאשר מדדו את כמות הירקות שנאכלה הם ראו שבעת אכילה בצלחות הלבנות הילדים אכלו 21 גרם של ירקות בהשוואה ל-28 גרם עם הצלחות המעוטרות. כאשר בדקו את כמות הפירות הם גילו הבדלים קטנים יותר, אך עדיין צריכת הפירות הייתה גבוהה יותר כאשר נאכלה בצלחות המעוטרות ירקות ופירות.

התנהגות תזונתית בגיל הרך תשפיע על הבחירות בהמשך החיים

"הילדים במחקר, כמו ילדים בגנים רבים, אכלו בסגנון הארוחות המשפחתיות שהם אוכלים בבית מפני שזה אמור לעודד אותם לווסת את צריכת המזון שלהם, להרגיש שליטה על בחירות המזון שלהם, לזהות את רמות הרעב וללמוד על מזון", אמרה מלניק. החוקרים ציינו כי הילדים אכלו 89 אחוזים ממגוון הפירות שניתנו להם ורק 65 אחוזים ממגוון הירקות.

לא ברור אם הניסוי הזה יעבוד גם בבית או שיוביל לשינויים ארוכי טווח בתזונת הילדים, אבל אם התוצאות ישוכפלו בארוחת הערב זו יכולה להיות טכניקה פשוטה שתשמור על בריאות הילדים. "התנהגות תזונתית אצל ילדים קטנים משפיעה על הבחירות התזונתיות שלהם בבגרות ובעלות השפעה ארוכת טווח על בריאותם", סיכמו החוקרים. "אם משהו פשוט כמו צלחות מעוטרות בפירות וירקות יכולות לעזור, שווה לנסות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully