פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      7 טיפים יעילים להורים לילדים בררני אכילה

      הילד שלכם אוכל רק שניצל? הבת שלכם מסכימה לאכול רק מאכלים בצבע לבן? ייתכן כי גם הם בררני אכילה. זו הדרך לעזור להם להתגבר על זה ולאמץ תזונה בריאה ומאוזנת

      ילד חמוד מסרב לאכול ברוקולי (ShutterStock)
      אל תרימו ידיים. ילד חמוד מסרב לברוקולי (צילום: shutterstock)

      כמה שהיינו רוצים שהילדים שלנו יהיו בעלי הרגלי אכילה בריאים, לא תמיד זו המציאות. תעיד על כך מגמת ההשמנה שתפסה תאוצה ברחבי העולם, ובעקבותיה מאמצי ארגונים עולמיים שונים המנסים להילחם בה. למרבה הצער, הרגלי אכילה גרועים עלולים לגרום לנזקים נוספים פרט להשמנה, כאלו הקשורים בגדילה לא תקינה, פגיעה במערכות גופניות שונות ועוד. כמובן שאי אפשר לדבר על כל המצבים הללו מבלי להתייחס לאחת הבעיות הנפוצות הגורמות להם - בררנות אכילה בילדות.

      מה היא בררנות אכילה?

      למען האמת, עדיין אין הגדרה אחת מוסכמת לגבי מהי בררנות אכילה, כך עולה ממאמר סקירה שהתפרסם ב-2015 בכתב העת Appetite. כך או כך, ניתן לומר כי מדובר במצב בו קיימת הימנעות מאכילת מזונות מסוימים, כאשר לעיתים מדובר אף על רתיעה של ממש. לעיתים מדובר על מצב שבו קיים סירוב אפילו להתנסות ולטעום (ניתן לקרוא על כך בהרחבה ממש כאן).

      חשוב מאוד לברר את מקור הבררנות ובהתאם לכך לפעול. מומלץ מאוד להגיע לאבחון מתאים אצל רופא ילדים או דיאטנית ילדים ומשם להתקדם הלאה, אם יש בכך צורך. בנוסף, אספנו עבורכם מספר טיפים שאולי יוכלו גם הם לסייע:

      1. כן לשחק עם אוכל
      את העובדה שאנחנו אוכלים גם עם העיניים כולם כבר יודעים. לכן, השקיעו עוד דקה או שתיים בסידור המנה בצורה כזו שתזמין את ילדיכם להתעסק איתה קצת ובעקבות כך - להתיידד איתה. למשל, הכינו חביתה עגולה והציעו ירקות חתוכים בצורות שונות, בעזרתם ניתן לקשט את החביתה בכל מיני צורות. אפשר להחליט לדוגמה ביום הראשון שהחביתה תהיה שמש והקרניים שלה יהיו מקלוני גזר/ מלפפון/ פלפל. למחרת החביתה תהיה פרצוף שצריך למקם עליו עיניים מעגבניות שרי וכדמה. ביום השלישי אפשר להרכיב בית מגבינה צהובה, חלונות מזיתים, עננים מגבינה לבנה ועוד.

      פרוסת גבינה עם פרצוף מירקות (ShutterStock)
      תהיו יצירתיים. פרוסת גבינה עם פרצוף מירקות (צילום: ShutterStock)

      2. להקפיד על יותר ארוחות משפחתיות
      ארוחה משפחתית היא הפלטפורמה לתת לילדים שלנו דוגמה אישית. נסו בכל הזדמנות אפשרית למצוא את הזמן לשבת עם הילדים ולאכול לידם את אותו מאכל ממנו הם נוהגים להימנע. גם אם זה לא ישכנע אותם לנסות, פעולה זו תעזור להם להבין שזה אפשרי.

      3. הקפידו להציע אוכל כשהילד רעב
      זה אולי נשמע מובן מאליו אבל מדובר בהנחיה מהותית ביותר. לעיתים, אולי מרוב הניסיון שלנו לשמור על שגרת ארוחות, הילדים מגיעים לארוחה כאשר אינם רעבים מספיק. ייתכן ששינוי קל בתכנון היומי יעשה את ההבדל, וכך יוכלו הילדים להגיע לזמן הארוחה כאשר הם ברמת רעב מתאימה. במצב זה קיימת סבירות גבוהה יותר שיסכימו לנסות מזון חדש.

      4. גוונו במיקומי הארוחה
      אמרנו כבר שכדאי לשמור על שגרת ארוחות משפחתיות, אבל זה לא אומר שהדבר מחייב תמיד ישיבה מסביב לשולחן. אם ניתן, אפשר לנסות ולצאת לפיקניק עם מזונות שנוח לאכול בחוץ כמו יוגורט, גבינות, ביצה קשה וירקות. לעיתים שינוי האווירה עושה את ההבדל.

      פעוטה אוכלת יוגורט (ShutterStock)
      הציעו אוכל רק כשהילד באמת רעב. ילדה אוכלת יוגורט (צילום: ShutterStock)

      5. שתפו את הילד בתהליך ההכנה
      תנו להם לקשקש ביצה, לחתוך ירקות, לערבב גבינות לפשטידה או כל דבר אחר שנראה לכם. הדבר יגדיל אצלם את תחושת האחריות ולעיתים יגרום להם להסתקרן לטעום מהמאכל אותו הכינו בעצמם.

      6. הסבירו את החשיבות
      לעיתים נדמה לנו שהילדים שלנו קטנים מדי ולכן אולי לא מבינים דברים חשובים. אבל זה לא מדויק. ניתן מגיל קטן לדבר על הקשר בין אכילה נכונה לבריאות וגדילה. לדוגמה, אפשר להסביר כי בירקות ישנם ויטמינים שתורמים למערכת החיסון המגנה עלינו מפני מחלות, או שבכוס חלב ישנו סידן שעוזר לעצמות חזקות ובריאות שעוזרות לנו לגדול לגובה ועוד.

      7. אל תפסיקו להציע
      זה יכול לייאש, אנחנו יודעים. אך כדאי לדעת כי ילדים יכולים לסרב לאכול מאכל מסוים לאורך תקופה ארוכה ופתאום מסיבות שונות, להחליט לאכול אותו. הקניית הרגלים אולי לוקחת זמן אך במידה ומצליחים, זה ממש שווה את זה.