וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מתוך 7 ילדים מפתח מחלת נפש לפני גיל 18

מחקר חדש מעריך שאחד מכל שבעה ילדים מפתח מחלה נפשית לפני בגרותו, שזה יותר ממה שאומרים הנתונים הסטטיסטיים לגבי נתוני סרטן, סוכרת או איידס יחד. מדובר במצבים נפשיים שנעים מדיכאון וחרדה ועד הפרעות קשב וריכוז וסכיזופרניה

עריכה: ניר חן

בסרטון: ד"ר אילן רבינוביץ' מדבר על מחלות נפש ותורשה

רוב החששות של הורים לילדים צעירים מתרכזים בקיומם ושלומם הגופני - האם הם מתפתחים לפי הנורמה, מדברים ברור, בעלי הרגלי אכילה ושינה בריאים ועוד. כשהם מתבגרים החששות כוללים גם דאגה לגבי ההשתלבות החברתית שלהם עם בני גילם ועכשיו, מחקר חדש שמגיע מדנמרק מתריע שצריך להיות מודאגים גם ממצבם הנפשי - כי הוא הולך ומתדרדר.

ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry, מתבססים על 1.3 מיליון ילדים דנים שהיו תחת מעקב עד גיל 18. מבין הנבדקים, 14.6 אחוזים מהבנות ו-15.5 אחוזים מהבנים אובחנו כחולים במחלת נפש לפני גיל 18. האבחנה הנפוצה ביותר עבור בנות היא חרדה; עבור הבנים הפרעות שונות של קשב וריכוז. החוקרים מצאו שהזיהוי של מחלות אלו אצל בנות עלול היה להתפספס, כיוון שנערות נוטות להיות מאובחנות הרבה יותר מאוחר.

על פי נתוני המחקר, בנות נמצאו רגישות יותר מהבנים לפתח סכיזופרניה, הפרעה אובססיבית-כפייתית (OCD) והפרעות במצב הרוח. הבנים נמצאו מועדים למחלות נפש בגיל צעיר יותר - למשל הפרעות קשב וריכוז בגיל שמונה, לעומת גיל 17 עבור בנות. גם מוגבלות שכלית והפרעות התפתחותיות אחרות נוטות להתחיל מוקדם יותר אצל בנים - גיל חמש לעומת 14 ו-16 אצל בנות. באופן לא מפתיע, הפרעות אכילה שכיחות הרבה יותר בקרב בנות (1.8 אחוזים) בהשוואה לבנים (0.28 אחוזים).

עוד בוואלה!

איך לזהות סימנים להפרעות קשב וריכוז כבר בגיל 3

לכתבה המלאה

פסיכולוג הילדים סורן דלגארד מאוניברסיטת אהרוס בדנמרק, ממחברי המחקר, אמר כי "ככל הידוע לנו, המחקר הנרחב שלנו הוא הראשון ברחבי העולם שבודק את השכיחות בספקטרום המלא של הפרעות נפשיות שמאובחנות בגיל הילדות וההתבגרות". הוא הוסיף כי "ממצאים אלה מצביעים על הערכות מדויקות של שיעור כל ההפרעות הנפשיות במהלך גיל הילדות וההתבגרות והסיכונים שלהן, והם חיוניים לתכנון עתידי של שירותים וטיפול ומחקר של שירותי הבריאות".

ילדה עצובה. ShutterStock
הממצאים חיוניים לתכנון עתידי של שירותים, טיפול ומחקר של שירותי הבריאות. ילדה עצובה/ShutterStock

גם מחקרים קודמים הראו נתונים מדאיגים

בחודש יולי האחרון, מחקר של שירות הבריאות הציבורי הבריטי (NHS) מצא שההפניות של ילדים למרפאות לבריאות הנפש עלו בבריטניה בכמעט 50 אחוזים במשך שלוש שנים. מורים ומומחים לבריאות הנפש תיארו את המצב כמשבר של ממש.

באוקטובר האחרון פורסם סקר שערכה ממשלת בריטניה לגבי רווחתם של ילדים, שחשף כי כמעט אחד מכל חמישה צעירים לא מרוצה מחייו. אחת הסיבות העיקריות לאומללות או לרווחה נפשית ירודה בקרב הנשאלים הייתה בריונות, כולל בריונות ברשת - שעליה הבנות נוטות יותר לדווח מאשר הבנים. לפי ממצאי הסקר, שנערך בקרב 1,003 תלמידי בית ספר בין הגילאים 11-16, 57 אחוזים מהילדים אמרו שהם סבלו מבריונות בשלב כלשהו בחייהם בבית הספר, מתוכם כמעט אחד מכל חמישה ילדים (17 אחוזים) אמרו שזה גרם להם "להרגיש אובדניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully