וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקצוע הזה עלול להרוס לכם את השינה ואת מצב הרוח

לעיתים המקצוע הזה מלווה בתחושת שליחות או ייעוד, והרבה פעמים הוא גם מספק (גם אם לא מתגמל כלכלית), אבל מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מגלה כי אחיות בבתי חולים נמצאות בסיכון גבוה יותר לבעיות שינה ומצב רוח, שעלולות להשפיע גם על הבריאות

צילום: הסתדרות האחיות, עריכה: טל רזניק

בסרטון: אחים ואחיות מוחים נגד תנאי העסקתם ביולי האחרון

עד כה חשבנו שאחיות בבתי חולים סובלות רק מתנאי העסקה גרועים, מחשיפה קבועה למחלות ומהפחד מאלימות מטופלים, אבל מחקר חדש מגלה שהמציאות שלהן מורכבת אפילו יותר. אחיות בבתי חולים סובלות מנדודי שינה וממצב רוח ירוד בשיעורים גבוהים יותר מאשר האוכלוסייה הכללית, כך עולה מהמחקר שנתוניו יוצגו לראשונה שיתקיים מחר (חמישי) באוניברסיטת חיפה.

במחקר, שנעשה במסגרת עבודת הדוקטורט של כוכב בן הרוש, אחות בכירה בבית החולים רמב"ם, ובהנחיית פרופ' תמר שוחט מהחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה, ביקשו החוקרות להשוות את שיעורי נדודי השינה ומצב הרוח הירוד ורמות חומרתן באחיות שעובדות במשמרות מתחלפות (בוקר - ערב - לילה) וכן בקרב עובדות יום. הן בדקו את גורמי הסיכון המשותפים לשתי התופעות בקרב 500 אחיות בתי חולים בארץ.

עוד בוואלה!

"הזעזוע שלכם לא ימנע את רצח האחות הבא. משהו חייב להשתנות"

לכתבה המלאה

33 אחוזים מהאחיות שעבדו במשמרות דיווחו על נדודי שינה בדרגה בינונית עד חמורה, ו-46 אחוזים דיווחו על מצב רוח ירוד. בקרב אחיות שעבדו ביום בלבד, 23 אחוזים דיווחו על נדודי שינה בדרגה בינונית עד חמורה ו-30 אחוזים דיווחו על מצב רוח ירוד. במחקר הנוכחי לא נבדקה שכיחות תופעות אלה באוכלוסייה הכללית, אולם מהשוואה לנתונים האחרונים של הלמ"ס ניתן לראות פערים ברורים: רק 15 אחוזים מכלל האוכלוסייה הכללית דיווחו בשנת 2017 שהם סובלים בצורה כרונית מנדודי שינה, ו-23 אחוזים מהציבור מעל לגיל 20 ענו כי הם חשים מידי פעם בדיכאון קל. "אמנם לא מדובר בנתונים שניתן להשוות אותם באופן מושלם, אולם הפערים הגדולים בין שכיחות התופעות בקרב אחיות לקהל הרחב מעיד בברור שיש כאן אוכלוסייה שנמצאת בסיכון יתר", אמרו החוקרות.

אחות מדביקה חתך בחדר מיון. ShutterStock
שיעור האחיות לנפש בישראל הוא נמוך מהממוצע ב-OECD. חבישת חתך בבית חולים/ShutterStock

לגבי הסיבות, החוקרות ברורות הרבה יותר. "יש מספר גורמי סיכון ידועים לנדודי שינה ומצב רוח ירוד בקרב אחיות בתי חולים. חלק גדול מהן עובד במשמרות, גורם סיכון ידוע לבעיות שינה. רוב אחיות בתי החולים הן נשים, וידוע גם שנשים סובלות יותר מגברים מנדודי שינה. העבודה של האחיות בבתי החולים תובענית, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. ולכל אלה צריך להוסיף את העומס שהאחיות נמצאות בו בגלל הצפיפות בבתי החולים והעובדה כי שיעור האחיות לנפש בישראל הוא נמוך מהממוצע במדינות ה-OECD", הסבירה בן הרוש.

כאשר בדקו החוקרות את אחוז האחיות הסובלות משתי התופעות יחד, נמצא כי 23 אחוזים מהאחיות העובדות במשמרות ו-14 אחוזים מהאחיות שלא עובדות במשמרות סובלות משתי התופעות. עוד מצאו החוקרות, כי מלבד מתכונת העבודה ישנם גורמים משותפים לשתי התופעות הכוללים סטרס, מחשבות טורדניות ונטייה אישית.

68 אחוזים מהאחיות לא יוצאות להפסקת אוכל

"המחקר מציע לראשונה הסתכלות מורכבת על גורמי סיכון פסיכו-ביולוגיים להופעתם של נדודי שינה ומצב רוח ירוד, וליחסי הגומלין ביניהם באחיות בתי חולים. כיום הטיפולים המוצעים לציבור הרחב עבור כל אחת משתי התופעות מתבססים על טיפול תרופתי ו/או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. אולם אין טיפול המיועד לשתי התופעות יחד, על אף שכיחותן המשותפת הגבוהה ויחסי הגומלין המוכרים ביניהן, ואין התייחסות לגורמי הסיכון המשותפים. המחקר הנוכחי מהווה בסיס לבניית תכניות התערבות יעילות עבור קבוצה ייחודית זו", סיכמה פרופ' שוחט.

חשוב לציין כי זה לא המחקר הראשון שחושף את המחיר הבריאותי שמשלמות אחיות בישראל. רק באוגוסט האחרון פורסם מחקר של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות לפיו 66 אחוזים מהאחיות אינן ישנות את שבע שעות השינה המומלצות, 68 אחוזים מהן לא מקיימות הפסקת אוכל במהלך יום העבודה, כמעט מחצית מהן, 47 אחוזים, דיווחו על מתח נפשי ניכר בעת עבודתן, ו-65 אחוזים לא מבצעות בדיקות לאיתור מוקדם של מחלות. עם זאת, באופן מפתיע, 68 אחוזים מהאחיות העידו כי הן מרוצות מעבודתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully