וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מאשים את האנטומיה של גריי ביצירת ציפיות שווא בקרב חולים

22.2.2018 / 12:52

רופאים ואחיות התבקשו לצפות ב-12 עונות של הסדרה ולהשוות את המקרים שהוצגו בה למאגר של מקרי טראומה אמיתיים. התוצאות? באנטומיה, יותר אנשים מתים ואלה שלא, מחלימים מהר מדי

עריכה: קשת סידי

בווידאו: לא רק החולים באנטומיה של גריי מתים, גם הרופאים בסכנה

מחקר חדש מנסח האשמה מאוד מוזרה כנגד הדרמה הרפואית הפופולרית "האנטומיה של גריי". המחקר, שפורסם בתחילת השבוע בכתב העת Trauma Surgery & Acute Care טוען שדרמות רפואיות - ו"האנטומיה של גריי" במיוחד - "עשויות ליצור ציפיות שווא בקרב מטופלים ובני משפחותיהם" בכל הנוגע למציאות של טיפול רפואי וסיכויי החלמה.

המסקנה שאליה הגיעו החוקרים לא כזאת מופרכת אחרי הכל, בהתחשב בעובדה שהאנטומיה של גריי ידועה לשמצה בקווי עלילה קיצוניים ודרמטיים. לאורך 14 העונות של הסדרה (והיד עוד נטויה), חולים שהופיעו בעלילתה בלעו פצצה בטעות, שופדו על ידי עצים או עמודים, שקעו בבטון מתקשה ועוד. מחקר המחקר ד"ר ג'ורדן ווינברג, מנהל מרכז הטראומה בבית החולים סנט ג'וזף בפניקס, אריזונה, אומר שחשוב שגם החולים וגם הרופאים יהיו מודעים להשלכות שיש לסדרות בתי חולים על התת מודע.

עוד בנושא:
לא רק השכר: ההבדל האמיתי בין רופאים גברים לרופאות נשים
גם רופאים יכולים להתנהג רע, בעיקר כשאתם מורדמים
בזכות ד"ר האוס: רופאים הצילו חולה מזיהום מסתורי

האנטומיה של גריי. באדיבות yes, Craig Sjodin,
ידועה לשמצה בקווי העלילה הקיצוניים שלה. מתוך פרק התרסקות המטוס ב"אנטומיה של גריי"/באדיבות yes, Craig Sjodin

"שביעות רצונו של החולה היא עניין חשוב בימים אלה, משום שהיא הפכה לאחד ממדדי איכות הטיפול. אם ישנו פער משמעותי בין הציפיות למציאות בשטח, החוויה של החולה אינה טובה וזה משפיע גם על החוויה של הצוות הרפואי שמנסה לעזור לאותו חולה מתוסכל", הסביר ד"ר ווינברג בראיון לאתר טיים.

לצורך המחקר, התבקשו שני רופאים ואחות לצפות בכל 269 הפרקים של 12 העונות הראשונות של האנטומיה של גריי. אנשי הסגל הרפואי התבקשו לשים לב במיוחד לפרטיהם של 290 מקרי הטראומה שהגיעו לבית החולים סיאטל גרייס (שבהמשך שינה את שמו לגריי/סלואן ממוריאל) ולרשום את הפרטים אודותיהם: נתונים דמוגרפיים, נתוני האשפוז, משך האשפוז, חומרת הפציעה/מחלה ותוצאותיה. לאחר מכן, הם השוו את הנתונים שנצפו עם נתונים אמיתיים שנלקחו ממאגר המידע הלאומי על מקרי טראומה בארה"ב.

אחוזי התמותה בסדרה גבוהים פי 3

ההשוואה הזאת העלתה כמה הבדלים: בהשוואה לחולי טראומה אמיתיים, החולים שהופיעו בסדרה הציגו פגיעות חמורות יותר מהממוצע שנטו להתדרדר מהר מאוד מחדר המיון לחדר הניתוח. הם גם הציגו מקרים מאוד בינאריים: ברובם, או שהחולה מת או שהוא משתחרר מבית החולים ישר לביתו לאחר זמן יחסית קצר. 22 אחוזים מחולי הטראומה של סיאטל גריי לא שרדו את הפגיעות שלהם, לעומת 7 אחוזי תמותה בלבד במאגר מקרי הטראומה האמיתיים. "בחיים האמיתיים, רבים מהמאושפזים שמגיעים לחדרי הטראומה עומדים בפני תהליך החלמה ארוך וממושך לפני שהם יכולים לשוב לביתם", אמר ד"ר ווינברג.

האנטומיה של גריי. באדיבות yes, Scott Garfield,
הסיכויים שלכם לשרוז אשפוז גבוהים בהרבה בחיים האמיתיים. ד"ר מרדית' גריי וד"ר דרק שפרד/באדיבות yes, Scott Garfield

אף על פי שידוע שהנסיבות המתוארות בסדרות דרמה רפואיות הן מוגזמות, רובן מחזיקות על הסט רופאים אמיתיים לצורך ייעוץ מקצועי ומתן פידבק בניסיון לשמור על העלילות מדוייקות ונאמנות למציאות ככל שניתן. ד"ר רושן סטי, מתמחה שנה שלישית בתכנית ההקרנות והאונקולוגיה של הרווארד ובעברו כותב ויועץ בתכניות הטלוויזיה The Resident , Black Box ו- Code Black, מודה שהתכניות הללו אכן מותחות את גבולות האמת לפעמים. לדבריו, הפרוצדורות הרפואיות שמוצגות בתכניות מקוצרות מפאת אילוצי זמן למשל, או שרואים יותר רופאים פועלים מחוץ לשדה ההתמחות שלהם ממה שנהוג לראות בחיים האמיתיים - אך לדבריו, הכותבים מודעים להשפעה שיש לעבודתם על הצופים.

"הקווים האדומים שלי באופן אישי הם אי דיוקים שעלולים לפגוע בצופה. לדוגמה: לטעון בתכנית שעישון אינו גורם לסרטן ריאות יהיה חוסר אחריות", אמר ד"ר סטי.

צפייה נעימה, בערבון מוגבל

ד"ר ווינברג, שלפני המחקר הנוכחי לא נמנה על קהל הצופים של האנטומיה של גריי, מסכים שיש גם דברים שהסדרות הרפואיות מצליחות לדייק בהם: החל מאיך זה מרגיש לשהות בחדר מיון עמוס והומה ועד לאיך שחדרי הניתוח נראים מבפנים. בשורה התחתונה, הוא אומר, כל עוד לוקחים את הדברים בערבון מוגבל, אין נזק בצפייה בסאגה העוקבת אחר חייה האישיים והמקצועיים של ד"ר מרדית' גריי.

"אנשים לא צופים באנטומיה של גריי כדי ללמוד, אלא כדי ליהנות", אמר ד"ר ווינברג. "אם יוצאים מנקודת הנחה שהמטרה של התכנית היא לבדר אנשים, אפשר לומר שהם עושים עבודה טובה בניסיון להתקרב למציאות", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully