וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מתנגדי החיסונים יובילו לשובן של המגפות הגדולות?

סקר חדש באנגליה מגלה: בגלל מיתוסים נגד חיסונים שמופצים ברשת, אחד מתוך שלושה ילדים לא מקבל חיסון שעשוי להציל חיים. במקביל לירידה בשיעור המתחסנים, נרשמת עליה ניכרת בשיעור הנדבקים בחצבת ובחזרת. עכשיו חוששים מבואה של השפעת החורפית

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בווידיאו: חברי מערכת וואלה!NEWS מתחסנים נגד שפעת

כבר שנים שהרשת גועשת, רועשת ומבעבעת סביב הדיון: חיסונים - בעד או נגד. מול רופאים שמסבירים בסבר פנים חמור כמה חשוב להתחסן נמצאים הורים שמשוכנעים שהחיסונים פוגעים בבריאות ושהם למעשה רק הפחדות של חברות התרופות כדי להתעשר. לעתים נדמה שהדיון האמוציונלי הזה מתקיים רק בבועה הישראלית שלנו, אך מדובר במאבק של ממש בכל העולם המערבי.

על פי סקר שערך לאחרונה ה- Daily Mail הבריטי, אחד מכל שלושה הורים טוען שילדיו לא קיבלו לפחות חיסון מציל חיים אחד. 30 אחוזים מההורים שהשתתפו בסקר אמרו שילדיהם החמיצו לפחות חיסון אחד מאלו הנחשבים שגרתיים, ביניהם החיסון משולש לחצבת, חזרת ואדמת (MMR), חיסון לשפעת או לדלקת קרום המוח. אחד מכל ארבעה נשאלים טען שהסיבה לכך הייתה "חששות בטיחותיים" בנוגע לחיסונים. רבע מההורים שנסקרו אמרו שלעתים קרובות הם נחשפים למידע נגד חיסונים בפלטפורמות השונות של המדיה החברתית.

ממצאי הסקר מתפרסמים במקביל לנתוני צלילה חדה בשיעור החיסונים לילדים. מספר הילדים באנגליה שמקבלים את שתי המנות של החיסון הוא הנמוך ביותר בשבע שנים האחרונות, כשבמקביל עולה באופן ניכר שיעור הנדבקים בחצבת ובחזרת. מבין 1,083 ההורים שהשתתפו בסקר, אחד מכל עשרה אמר כי שילדו לא קיבל לפחות מנה של חיסון MMR (מתוך שתיים).

עוד בוואלה!

עדיין מתנגדים? 6 מחלות מדבקות שנעלמו הודות לחיסונים

לכתבה המלאה

מבין ההורים שילדיהם החמיצו לפחות חיסון אחד, 19 אחוזים אמרו כי הסיבה לכך היא כי הם האמינו ש"מערכת חיסונית טבעית טובה יותר מחסינות שנרכשה באמצעות חיסון". זוהי טענה לא מוכחת מדעית, שנשמעת לעיתים קרובות על ידי מתנגדי החיסונים במדיה החברתית, וגם על ידי חלק מההומאופתים. כ-11 אחוזים מההורים אמרו שילדיהם החמיצו חיסון מכיוון שהם לא הצליחו לקבוע תור למרפאה, ואילו 8 אחוזים מהם טענו שהם פשוט שכחו. 25 אחוזים נוספים טענו שהם לא מאמינים שהחיסונים חשובים ו-7 אחוזים אמרו שהם נמנעים מהם מסיבות דתיות.

בקרב כל המבוגרים שהשתתפו בסקר, 26 אחוזים אמרו שהם נחשפים לרוב למידע נגד חיסונים במדיה החברתית. 17 אחוזים נוספים אמרו שהורים אחרים שיתפו אותם בחששות שלהם לגבי החיסונים, וייתכן שזה השפיע על שיקול דעתם האישי.

ילד חולה בחצבת. ShutterStock
בעולם נרשמת עלייה עקבית ומדאיגה במספר החולים. ילד חולה חצבת/ShutterStock

התגובות המודאגות של גורמי הבריאות לסקר לא איחרו להגיע. פרופסור סטיבן פאוויס, המנהל הרפואי של ה-NHS, שירות הבריאות הלאומי באנגליה, הזהיר כי דחיית החיסון היא פצצת זמן מתקתקת לבריאות הציבור. "זה יביא לכך שמצבים מסכני חיים כמו חצבת יהפכו שוב למפגעים בריאותיים ויסכנו את ביטחונם של ילדים, בני משפחותיהם וכל החברה שלנו", הוא אמר.

גם פרופסור הלן סטוקס-למפארד מהמכללה המלכותית לרפואת משפחה הביעה דאגה מתוצאות הסקר: "הנתונים האלה מאכזבים ומראים שאנחנו במאבק קשה על שכנוע הורים מסוימים שיש יתרונות לחיסון ילדיהם. המדיה החברתית חייבת לקחת אחריות רבה על כך, המיתוסים ואי-האמיתות המסוכנות שמופצות להורים החרדים על ידי מתנגדי החיסונים גורמים נזק שאין לתאר, וכל החברה תסבול מההשלכות של זה". ליאם סוליס, מטעם ארגון הילדים יוניסף, הוסיף: "תוצאות אלה מחזקות את הצורך בשיפור הגישה לשירותי החיסונים, ואת החשיבות של הנגשת מידע אמין וזמין להורים".

חיסון נגד שפעת. ShutterStock
החורף מגיע, האם כבר נערכתם? חיסון נגד שפעת/ShutterStock

בחודש שעבר השיק ה-Daily Mail קמפיין גדול לחיזוק שיעורי ההתחסנות, במיוחד עבור החיסון המשולש MMR. במסגרת הקמפיין הציע העיתון שה- NHS ישלח להורים תזכורות בהודעות טקסט לקבוע פגישות במרפאה (בתגובה נמסר מגורמי הבריאות כי ישקלו להכניס תוכנית כזו).

הנתונים של NHS מראים שרק 86 אחוזים מהילדים קיבלו את שתי המנות של החיסון. השימוש בחיסונים נגד שיעול, פוליו, טטנוס ודלקת קרום המוח יורד בהתמדה מאז 2012-2013. ראש ה-NHS, סימון סטיבנס, אמר לפני חודש כי שערי בית הספר הם "בית גידול" למיתוסים אנטי-חיסוניים העלולים "לזהם את השיפוט של ההורים".

הדאגה העיקרית של גורמי הבריאות הבריטים כרגע היא מנגיף השפעת בחורף הקרוב, שכן תחזיות מאוסטרליה - המשמשת מתוות דרך עבור בריטניה - מראות שהמחלה צפויה להיות חמורה. באנגליה, ילדים מגיל שנתיים עד 11 אמורים לקבל מדי שנה חיסון נגד שפעת, בעיקר כדי שלא יפיצו את הנגיף לקשישים ולאנשים מוחלשים בריאותית שנמצאים בסיכון גבוה. למרות זאת, 27 אחוזים מהנשאלים בסקר סיפרו שילדיהם לא קיבלו את החיסון השנתי שלהם לפחות פעם אחת. 25 אחוזים מבין ההורים שבחרו לא לחסן את ילדיהם לשפעת תלו זאת ב"דאגה לבטיחות החיסונים" ו-17 אחוזים מהם ציטטו דאגות שונות לגבי "תופעות לוואי ארוכות טווח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully