וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 סיבות אפשריות לכך שיש לכם ריח רע מהפה

מכירים את הרגע המביך הזה שבו אתם קולטים שמישהו מנסה להתחמק מהבל הפה שלכם? או הרגע שבו אתם נושפים לתוך היד ונחרדים מהריח? אם זה קורה לכם בתכיפות גבוהה, יכול להיות שזה קשור לאורח החיים שלכם

גיף ריח רע מהפה. Giphy
יש מגוון של סיבות לכך שהפה שלנו יריח כאילו משהו מת בתוכו. גיף אישה נושפת על גבר/Giphy

אחרי ארוחה גדולה, ספוגה בטעמים ובתבלינים ומלווה בשתיים-שלוש בירות, אף אחד לא מצפה שהבל הפה שלכם ידיף רעננות וניחוח מנטה. לרוע המזל, זה לא תמיד כל כך פשוט לזהות מה גורם לריח הנשימה שלכם להסריח, ואתם נשארים בעיקר עם מבוכה, אי נעימות ותחושת מודעות גבוהה מדי שגורמת לכם להרגיש עוד יותר רע.

ריח רע בפה יכול לנבוע ממגוון רחב של בעיות. אם הנשימה שלכם סרוחה לעתים קרובות, ללא סיבה קופצת לעין, יתכן שקורה משהו רציני יותר. אפשר להתייעץ עם רופא המשפחה, או לקפוץ לרופא השיניים כדי לשלול מחלות חניכיים וחלל פה, אבל קודם כל כדאי לבדוק את ההרגלים שלכם ולנסות לזהות בהם את הסיבה.

היגיינת הפה שלכם טעונת שיפור

שיניים צהובות. ShutterStock
החיידקים אוהבים במיוחד את החריצים בין השיניים. שיניים צהבהבות של גבר/ShutterStock

בראש רשימת החשודים המידיים לריח פה רע ניצבת היגיינת פה לקויה. כאשר חלקיקי מזון לא מעוכלים מסתובבים בין השיניים ובסביבתן, בסופו של דבר הם מפורקים על ידי חיידקים בפה ומייצרים ריח של מחלת חניכיים. גם חיבה מוגברת לממתקים תורמת לבעיה, כיוון שם נדבקים חזק בחריצים בין השיניים (בניגוד לשוקולד, שמתמסמס מהר), מספקים מזון לחיידקים ותורמים להתפתחות עששת - מחלה זיהומית שפוגעת בזגוגית השן (האמייל), והריח הרע שנלווה אליה.

מה אפשר לעשות לשינוי שגרת טיפוח (או אי טיפוח) השיניים? להגביל את צריכת הסוכר, להקפיד לצחצח פעמיים ביום במשך 2 דקות מלאות, גם את הלשון, להשתמש בחוט דנטלי מדי יום ולהיפגש עם שיננית ועם רופא השיניים לבדיקות סדירות.

עוד בוואלה!

זו השיטה הכי יעילה לבדוק אם יש לכם ריע רע מהפה

לכתבה המלאה

יכול להיות שהפה שלכם יבש

שטיפת פה. ShutterStock
הפתרון: לשתות מים בקביעות, והרבה. בחורה בפה מלא מים/ShutterStock

הרוק שלנו חשוב לפירוק חלקיקי המזון תוך שמירה על ניקיון הרקמות בפה, אך כשאנחנו מיובשים הפלאק (משקעי החיידקים) בשיניים והחמצמצות הדביקה שנובעת מהיובש הזה יכולים לתרום לריח רע מהפה. וכאשר פחמימות ועמילנים נדבקים על השיניים והחניכיים, ללא רוק לשטוף אותם, זו חגיגה של ממש לחיידקים. גם תרופות נגד דיכאון, תרופות כולסטרול וסוכרת, ותרופות מרשם רבות נוספות יכולות לגרום ליובש בפה כתופעת לוואי. יובש בפה זו גם אחת מההשלכות הבולטות של נחירות.

מה עושים? מפתחים הרגל לשתות הרבה מים, בקביעות. חוץ מזה שזה בריא לנו באופן כללי, המים יבטיחו הידרציה וייצור תקין של רוק תקין.

משהו לא בסדר במערכת העיכול שלכם

צרבת. ShutterStock
מסטיק ללא סוכר, תזונה נכונה ומי פה יכולים לעזור, אבל עדיף רופא. גבר סובל מצרבת/ShutterStock

הפרעות עיכול, כמו ריפלוקס וצרבת, גורמות לתוכן הקיבה לעלות חזרה לפה. כיוון שתוכן הקיבה חומצי, זה עלול לייבש את הפה באופן משמעותי וכאמור - פה יבש מוביל להתרבות החיידקים ולנשימה מסריחה. בנוסף, שטיפה חומצית של השיניים עלולה גם לדלל את ציפוי האמייל שלהן ולהפוך אותן לשבירות יותר.

הקפדה על התזונה, לעיסת מסטיק עם תחליף סוכר, וגרגור מי פה שאינם מבוססים על אלכוהול יכולים להקל על הריח, אך לא יכולים לבוא כתחליף לביקור אצל הרופא המטפל בענייני הקיבה.

אתם שותים יותר מדי. או מעשנים יותר מדי

אישה שותה יין ומעשנת סיגריה. ShutterStock
נסו להגביל את עצמכם למשקה אחד עד שניים בכל הזדמנות. אישה עם כוס יין וסיגריה/ShutterStock

צריכה מרובה של אלכוהול מייבשת את הפה, פוגעת בזרימת הרוק וגומת לעודף פלאק - מצע מושלם להצטברות חיידקים, וליצירת ריח רע. נסו להגביל את עצמכם למשקה אחד עד שניים בכל הזדמנות, ולוו את זה בשתיית מים, להקטנת הפוטנציאל להתייבשות.

גם עישון מייבש את הפה, כתוצאה מהחום שהוא מייצר. חוץ מהנזקים המוכרים שלו לגוף, הוא יכול לגרום גם לרגישות רבה יותר למחלות חניכיים וחלל הפה. כמובן שהכי טוב זה להיגמל מההרגל הזה, אבל אם אתם עדיין לא שם - לעיסת מסטיק ללא סוכר או עלי נענע אחרי הדרינק או השאכטה יעזרו בינתיים.

לא רק אתם אוהבים קפה, גם החיידקים שלכם

קפה. ShutterStock
גם חומצי וגם מייבש. ספל קפה/ShutterStock

הקפה הוא גם חומצי וגם מייבש, תורם לזרימת רוק חלשה וכך יוצר את הסביבה האולטימטיבית לצמיחת חיידקים בפה. כדי לאזן את ההשפעות האלה שלו, שתו מים לאחר כל ספל קפה, להגברת יצור של רוק. הרוק נושא אנזימים שמנטרלים את החומציות בפה ומפחיתים את הסיכוי למחלות חניכיים.

אתם בדיוק מתמודדים עם צינון או דלקת

שפעת. ShutterStock
אף סתום גורם לנו לנשום מהפה, ואז הוא מתייבש. אישה מצוננת/ShutterStock

כשאנחנו גדושים בליחה או בנזלת, מצוננים או סובלים מסינוסיטיס, אנחנו נושמים דרך הפה. נשימה דרך הפה מייבשת אותו ופוגעת בזרימת הרוק. וזה, כבר הבנתם, מוביל להתפתחות חיידקים. בנוסף, חלק מתופעות הלוואי של תרופות נגד צינון וסינוסיטיס הן יובש בפה. גם דלקת שקדים יכולים לגרום לריח רע מהפה, כיוון שכשהשקדים גדולים ומחוספסים יותר, יותר חלקיקי מזון נתפסים בהם במהלך הבליעה.

מה יכול להקל? שימוש בתרסיס מי מלח או במתקנים ייעודיים לשטיפת אף סתום ופתיחתו יכולים להקל על הנשימה מהאף; גם שתיית מים מרובה יכולה לספק לחות חדשה לפה ולשטיפת הליחה וחלקיקי המזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully