פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      "האיש החטוב בעולם" חושף את הסודות לשיפור הכושר שלכם

      רוס אדגלי הוא אולי האדם הכי לא שגרתי שאתם יכולים לדמיין, אז אפשר להבין למה גם העצות שלו לשיפור הכושר הכי רחוקות ממה שאתם מצפים. למה האדם שרץ מרתון כשהוא קשור למכונית חושב שאתם צריכים לבטל את המנוי לחדר הכושר?

      הוא רק בן 33, אבל רוס אדגלי כבר הצליח לרשום לעצמו כמה הישגים שלאנשים אחרים לא מספיקים חיים שלמים כדי להשלים. הוא מחזיק בכמה שיאי עולם שכל אחד מהם יותר מרשים מהשני - הוא האדם הראשון שהצליח להקיף את בריטניה בשחייה, תוך התמודדות עם קור מקפיא וזרמים מסכני חיים. הוא גם טיפס על חבל בגובה ששווה לזה של הר האוורסט ב-19 שעות והשלים ריצת מרתון כשהוא קשור למכונית קטנה.

      כדי לעזור לעוד אנשים להוציא מעצמם יותר (וכנראה שגם כדי להרוויח קצת על הדרך), הוא פרסם ספר בשם The World's Fittest Book. זאת לאחר שהוצמד לו הכינוי "האיש החטוב בעולם". הנה כמה מהעצות שלו לאנשים שרוצים לשפר את הכושר - ומוכנים לעשות את זה בדרך שונה לגמרי מכל השאר.

      1. ותרו על הנעליים

      בין ההרפתקאות הרבות שעבר בחייו, אדגלי הצטרף למסעות הציד של הבושמנים, הידועים גם כשבט ה"סן" בנמביה שבדרום יבשת אפריקה. הבושמנים נמנים עם הציידים הטובים בעולם, שיכולים לרוץ יותר מ-50 קילומטרים ביום בחום של 40 מעלות.

      אדגלי מספר כי הוא נדהם לגלות שאנשי השבט רצים לאורך כל היום בלי נעליים או עם סנדלים שהכינו בעצמם. לדבריו, ריצה ללא נעליים משפרת את הרגישות ברגליים ואת הכוח שלהן. ברגליים של כל אחד מאיתנו יש 100 אלף תאי עצב שאוספים אינפורמציה מהסביבה ומעבירים אותה למוח כדי לשפר את יעילות הריצה. הסימנים האלו משפיעים בין היתר על קצב הריצה, הטכניקה והיציבות.

      אדגלי מדגיש כי אחרי המסע שעבר עם בני השבט, הוא מקפיד לרוץ יחף מכיוון שהוא מאמין שזה תורם לשיפור הביצועים שלו. תאמינו או לא אבל לטענה הזאת יש גם ביסוס במחקר שערכה המחלקה לביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת הרווארד. עם זאת, אם כבר החלטתם לרוץ יחפים, מומלץ לעשות זאת בחוף הים או על משטחים נעימים אחרים, כי אתם לא רוצים לדרוך בטעות על אבן שתשתק אתכם לכמה שבועות ולא תאפשר לכם להתעמל.

      2. תישארו תלויים

      אם תבקרו ביערות האמזונס בברזיל ותיתקלו באנשי שבט הג'אמינוואה, תראו שלרובם יש שרירי בטן מעוצבים, בולטים וחזקים במיוחד. כמו שאתם בטח מנחשים, ביערות האמזונס אין מכשירי כושר שעוזרים להם להשיג את המראה החטוב הזה - הם פשוט מעבירים את רוב זמנם תלויים על עצים.

      לדברי אדגלי, כשאיגוד הבריאות האמריקני (American Association for Health) ערך מחקר כדי לאתר את הדרכים היעילות ביותר לחיזוק שרירי הבטן, הם בחנו 10 תרגילים שנחשבים לנפוצים בעולם. המחקר גילה כי התרגיל היעיל ביותר הוא היתלות על מוט תוך הרמת הרגליים. מומחים מסבירים כי התרגיל הזה יעיל בעשרות מונים יותר מכפיפות בטן לפיתוח השרירים החיוניים האלו ושאר שרירי הליבה.

      3. תתחילו לדווש

      זה לא סוד שרכיבה על אופניים היא דרך מעולה לשפר את הבריאות. גם אנחנו כבר סיפרנו לכם לא מעט על מחקרים שקבעו שרכיבה על אופניים יכולה להאריך את חייכם ולהפחית את הסיכון למוות מוקדם ולמחלות קשות.

      אדגלי מחדד עוד יותר את החשיבות של רכיבה על אופניים ומדגיש כי זו דרך מעולה לא רק לשפר את הסיבולת, מה שרובנו כבר יודעים. לדבריו, במהלך הרכיבה אנחנו מפעילים כמעט כל שריר חיוני בגופנו - הדו ראשי (שריר הזרוע), התלת ראשי ("יד אחורית"), כל השרירים החשובים ברגליים ובישבן וגם שרירי הבטן.

      4. תסחבו משהו

      הסיבולת והכוח האדירים של בני שבט השרפה שחיים על הר האוורסט הצליחו לרתק לא מעט אנשים ברחבי העולם. גם חוקרים רבים התחקו אחר סגנון החיים הייחודי שלהם וניסו להבין מה בתוכו הופך אותם לכל כך חזקים ועמידים.

      במחקר שפורסם בכתב העת European Journal of Applied Physiology and Occupational Physiology קבעו החוקרים כי העובדה שבני השרפה סוחבים על עצמם בכל יום משקלים כבדים תוך עלייה על ההר וירידה ממנו, היא שתורמת יותר מכל לשיפור משמעותי של ספיגת החמצן בגופם, וכן לוויסות הדופק וקצב הנשימה.

      אנשי השרפה סוחבים על גבם בכל יום משקלים שנעים בין 10 ל-30 קילוגרמים. אדגלי מבטיח שאם גם אתם תעשו זאת בזמן אימוני הכושר שלכם תוכלו לשפר במידה דרמטית את הביצועים והתוצאות שלכם.

      5. בטלו את המנוי למכון הכושר

      בשנת 527 לפני הספירה, נזירי שאולין מאסו בכך שרבים שודדים ובוזזים את המנזר שלהם והחליטו להתחיל להתאמן בלחימה כדי להגן על עצמם. כך נוצרה אומנות הקונג פו והאימונים המפורסמים של נזירי שאולין שמבוססים על משקל גוף.

      בניגוד לנזירים שהתאמנו בשביל מטרה ברורה ומשמעותית, אדגלי מאמין כי מי שמתאמן בתרגילים חזרתיים וקבועים במכון הכושר, מהר מאוד יאבד עניין וישתעמם. הוא ממליץ לבחור בשיטות אימון שיכניסו לכם אתגר, עניין ואקשן לחיים - במקום להגיע עם המגבת ובקבוק המים לחדר הכושר בכל שבוע ולעשות בדיוק את אותו הדבר.

      גם מחקרים מדעיים מחזקים את הטענה הזאת וקובעים כי אימונים פונקציונליים שכוללים הפעלה של שרירים רבים במקביל, יעילים הרבה יותר מתרגילים באמצעות מכשירי כושר שמפעילים בכל פעם שרירים ספציפיים, לעיתים גם בתנועות שאינן טבעיות לגוף שלנו ומגבירות את הסיכון לפציעות.