פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      8 טריקים קטנים שישפרו את הביצועים של המוח שלכם

      המוח הוא האיבר הכי אניגמטי בגוף האדם והוא מושא של מחקרים רבים שנערכים בימים אלה. ולמרות השאלות הרבות שעדיין נסובות סביב המערכת המדהימה הזו, יש כמה דברים קטנים שאתם יכולים לעשות כדי לעודד את המוח להיות הטוב ביותר שהוא יכול להיות

      8 טריקים קטנים שישפרו את הביצועים של המוח שלכם

      אנחנו נוטים לחשוב שהאינטילגנציה והזיכרון שלנו הם גזירת גורל, ושלא ניתן לעשות הרבה עם המוח שאיתו נולדנו. בפועל המציאות שונה. נכון, לא תוכלו להפוך גאונים בין לילה, וכנראה גם לא בעוד כמה שנים, אבל אם תקפידו על כמה דברים די פשוטים, תוכלו לשפר את הזיכרון שלכם ותחזקו את המוח. הנה כמה שיטות לעשות את זה:

      אכלו בריא
      הימנעות ממאכלים מעובדים ואכילת מאכלים טבעיים יותר כמו פירות, ירקות, דגנים קטניות ואגוזים נמצאה כמועילה למניעת מחלות כרוניות כאלה ואחרות. אבל מסתבר שזה גם תורם לשיפור הזיכרון וחיזוק המוח. כך למשל, מחקר שהוצג בכנס של איגוד רופאי הלב האמריקאים בחן את הקשר בין שומן טראנס אצל אלף גברים בריאים ובין הזיכרון שלהם. הם מצאו כי כל גרם שומן טראנס שנאכל ביום היה קשור לביצועים נמוכים יותר במבחני הזיכרון.

      הוסיפו שוקולד מריר לתפריט
      ועדיין בתחום המזון. צוות חוקרים מאוניברסיטת לומה לינדה בקליפורניה גילה ששוקולד מריר בעל ריכוז גבוה של מוצקי קקאו משפר את פעילות המוח. החוקרים גילו שחטיפי שוקולד שמכילים 70 אחוזים מוצקי קקאו שיפרו את הזיכרון על ידי כך שעודדו היווצרות קשרים בין תאי מוח - תהליך שקרוי נוירופלסטיות, או גמישות מוחית.

      דגני בוקר עם פירות (ShutterStock)
      הוסיפו לתפריט שלכם פירות, ירקות, דגנים קטניות ואגוזים. פירות ודגנים (צילום: shutterstock)

      תכתבו. ביד
      מחקרים מצביעים על כך שכתיבה ביד מחדדת את הזיכרון באופן מהותי. מספר מחקרים העלו למשל, שסטודנטים שמסכמים שיעורים בכתב יד הפגינו ביצועים והישגים טובים יותר במבחנים בהשוואה לחבריהם המקלידים. הכותבים הוכיחו יכולת טובה יותר של אגירת מידע ותפיסת רעיונות חדשים משום שפעולת הכתיבה הציבה אותם על מישור מחשבה שונה ודרשה תשומת לב מחשבתית גדולה יותר מאשר הקלדה.

      נסו דברים חדשים
      הלמידה עשויה להיות ממש כמו תרופה לשינוי המוח, המייצרת תאי מוח חדשים ופותחת נתיבים חדשים שהמוח יכול להשתמש בהם כדי לעקוף נזקים. הלמידה יכולה להיות רשמית או בלתי רשמית, באופן מקוון או ישיר, לצורך הגשמה אישית או קידום מקצועי - כל עוד היא פותחת לכם אפיקים חדשים ומאתגרת אתכם - היא טובה גם למוח שלכם.

      הקפידו על שעות שינה
      מחקרים רבים הראו כיצד אנשים שסובלים מחוסר שינה או משינה לא איכותית מתקשים להתרכז, מתקשים לקבל החלטות, וההשפעות של חסך זה על יכולותיהם של תלמידי בית ספר, סטודנטים ומבוגרים ניכרות בתפקוד היומיומי ובאינטראקציות בין אישיות.

      בזמן שלב השינה שמכונה REM) rapid eye movement) המוח מעבד מידע ופעילות שבוצעו בזמן הערנות, ומתקיימת פעילות מוגברת של המוח ונטרול של פעילות השרירים. זה גם הזמן שבו אנו חולמים חלומות.

      צאו קצת החוצה
      רבות כבר נכתב על החשיבות של ויטמין D, ויטמין השמש, לשמירה על הבריאות שלנו. כעת מחקר חדש מגלה כי הוויטמין הזה עשוי לסייע למבוגרים למנוע ירידה קוגניטיבית, שעלולה להידרדר עד דמנציה.

      המחקר שפורסם בשנת 2014 בירחון הרפואי neurology הראה קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לבין סיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית באוכלוסייה הבוגרת.

      אימון מדרגות (ShutterStock)
      משפרת את בריאות המוח. אישה רצה במדרגות (צילום: shutterstock)

      הקפידו על פעילות גופנית
      פעילות גופנית לא רק משפרת את בריאות הלב, אלא גם משפרת את בריאות המוח. חוקרים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק בארה"ב גילו ממש לאחרונה שמבוגרים שהתאמנו במשך כ-100 דקות בשבוע והקפידו על דיאטה עשירה בדגנים מלאים, פירות וירקות, השיגו תוצאות טובות יותר במבדקי מיומנויות תכנון וארגון, שנפגעות בגילאים מבוגרים יותר.

      קראו ספרים
      למרבה הצער פחות ופחות אנשים קוראים ספרים בימינו ובמקום זאת מעדיפים את חברת היוטיוב, אבל לקריאה יש השפעות עצומות על המוח שלנו.

      אינספור המחקרים שבחנו את הנושא מצאו כי קריאה הופכת ילדים לחכמים יותר, משפרת את אוצר המילים שלהם, מפחיתה סטרס, מחזקת אמפתיה ומשפרת את הזיכרון של מבוגרים.