וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה התחתונה: זה מה שקורה כשקוראים כל יום

מסתבר שהדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות עבור המוח שלכם דורש מינימום כסף וזמן - פשוט לקרוא בקביעות ספר. מחקרים מראים שקריאה יומיומית יכולה לחולל פלאים בזיכרון, בבריאות ואפילו בקשר עם הילדים. עדיין אין לכם מנוי בספרייה העירונית? זה הזמן

קריאה. ShutterStock
סוף סוף אימון שהוא גם כיף. אישה בערסל קוראת ספר/ShutterStock

כל כך הרבה שיטות מתפרסמות מדי יום לשדרוג החיים שלנו בכל תחום - החל משיפור התזונה ועד להגברת איכות השינה. וכמו שממליצים לנו להיטיב עם הגוף שלנו במשטר אימונים פיזיים, מדיטציות או אכילת ירקות, המומחים טוענים שקריאה באופן קבוע תעשה פלאים למוח שלנו. הנה כמה מהיתרונות המדהימים, לשיטתם, של קריאה באופן יומיומי.

1. הגברת מנת המשכל

מחקר בן עשור שנערך על ידי האגודה הבריטית להתפתחות הילד בבריטניה הראה שילדים שקוראים באופן קבוע יכולים להפוך למבוגרים אינטליגנטים יותר. המחקר ניתח את ההתפתחות הקוגניטיבית של כ-2,000 זוגות תאומים זהים, והשווה בין כישורי הקריאה שלהם. התוצאות הראו שהתאום שהיה בעל כישורי הקריאה המוקדמים הטובים יותר, השיג במבחני אינטליגנציה ציונים גבוהים יותר כנער מאשר אחיו. אבל אל דאגה, אף אחד מעולם לא היה זקן מדי כדי להתחיל לקרוא באופן משמעותי.


2. ירידה ברמות הלחץ

ממחקר שנערך ב-2009 עלה שקריאה במשך חצי שעה היא שוות ערך מבחינת הקלה בסטרס לאימון יוגה של חצי שעה. לא מספיק משכנע? חוקרים בריטים מאוניברסיטת סאסקס גילו שרק שש דקות של קריאה ביום הורידו את רמות הלחץ של המשתתפים במחקר ב-68 אחוזים. לצאת לטיול, לשתות כוס תה או קפה ולהאזין למוזיקה התגלו כפחות יעילים. "לא ממש משנה איזה ספר קראת", אמר ד"ר לואיס, שניהל את המחקר, "כשאתה 'הולך לאיבוד' בספר שמרתק אותך אתה יכול לברוח מהדאגות והלחצים של העולם היומיומי".

3. שיפור אוצר המילים

הנה הגרסה הספרותית לשאלת התרנגולת והביצה הקלאסית: האם אהבה לקריאה מובילה לאוצר מילים גדול יותר, או להפך? בשנות התשעים החוקרים המובילים קית' סטנוביץ' ועמיתיו בדקו בדיוק את זה. הם השתמשו במבדק "מבחן הכרת הכותבים" (ART) למדידת כישורי הקריאה של הנבדקים שלהם, וגילו שלאנשים שקראו באופן קבוע היו אוצר מילים גדול ב-50 אחוזים בממוצע לעומת אנשים שאינם קוראים, ו-50 אחוזים יותר ידע מבוסס עובדות.

4. הפחתת הסיכון לדמנציה

לאוצר מלים עשיר יש יתרון משמעותי נוסף: הוא שומר על המוח שלנו חד כשאנו מתבגרים. חוקרים מאוניברסיטת סנטיאגו דה קומפוסטלה בספרד העריכו את ציוני מבחן אוצר המילים של יותר מ-300 משתתפים מעל גיל 50, ומצאו כי בעלי הציון הגבוה ביותר היו בסיכון נמוך פי שלושה עד ארבעה לירידה קוגניטיבית, בהשוואה לבעלי הציון הנמוך ביותר.

5. הארכת תוחלת החיים
אם ניחמתם את עצמכם במחשבה שלקרוא עיתון כל יום זה ממש כמו לקרוא ספר, היכונו לאכזבה. חוקרים מאוניברסיטת ייל האמריקאית עקבו אחר אלפי מבוגרים מעל גיל 50 במשך 12 שנים, וגילו שהמשתתפים שקראו ספרים במשך 30 דקות ביום חיו כמעט שנתיים יותר מאלו שקראו מגזינים או עיתונים. סיכמו את זה יפה החוקרים: "היתרונות של קריאת ספרים כוללים חיים ארוכים יותר, בהם ניתן לקרוא עוד ספרים".

אילוסטרציה. ShutterStock
שתי ציפורים במכה: אוצר מלים עשיר יסייע גם לסבתא וגם לנכדים. אשה מבוגרת מקריאה ספר לילד ולילדה/ShutterStock

6. חיזוק האמפתיה

אם שיפור מנת המשכל לא מספיק מפתה, מסתבר שקריאה עשויה לשפר גם את מנת המשכל הרגשי. מחקר שנעשה באוניברסיטת הרווארד ב-2013 נמצא שמתנדבים שקראו סיפורת (למשל רומן) הצטיינו יותר בזיהוי הרגשות בהבעות פנים מאשר אלו שקראו ספרי מדע פופולרי, ספרי עיון או כלום. מאג'ה ג'יקיץ', פסיכולוגית מאוניברסיטת טורונטו, הסבירה את הסיבה לכך: "ככל שאנשים קוראים סיפור יותר בדיוני כך הם מבינים טוב יותר את העולם החברתי, פשוט מתוך התבוננות בסימנים ואותות עדינים בסביבתם".


7. אימון למוח

הרבה אנשים, בעיקר בני הגיל השלישי שרוצים לשמר את הצלילות והזיכרון שלהם, פונים לפתירת תשבצים. למעשה, ההתעמלות הטובה ביותר למוח היא ככל הנראה קריאת ספר. במחקר שפורסם ב-2013 בכתב העת Brain Connectivity, סטודנטים בקולג' שקראו סיפורת הראו קישוריות מוגברת באזור המוח שלהם המתייחס לשפה וזיכרון במשך חמישה ימים לאחר מכן. מנהלי המחקר הסבירו שקריאה יומית יכולה להפעיל ולשפר את התפקודים הקוגניטיביים ממש כמו לבנות זיכרון בשרירים באימוני ריצה.


8. חיזוק הקשר עם הילדים

היתרונות הרבים של הקראת סיפור לילדינו כבר ידועים מזמן: זה תורם לפיתוח המיומנות שלהם לאוריינות ולפיתוח האינטליגנציה, ואפילו משפיע על בחירת התעסוקה העתידית שלהם. אבל לא כולם יודעים שגם סוג הספר שמקריאים לילדים יכול לעשות את ההבדל. על פי מחקר משנת 2019 שפורסם בכתב העת Pediatrics, להורים שקראו מספרים מודפסים (שימו לב - לא מטאבלטים או קוראים אלקטרוניים), יש אינטראקציות מילוליות ובלתי מילוליות משמעותיות עם ילדיהם, וכתוצאה מכך גם קשרים חזקים במיוחד. בהחלט משהו ששווה להשקיע בו רבע שעה בסוף יום ארוך, ולהבליע את הפיהוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully