וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחשפה טכניקה קדומה שתעזור לכם לשפר את הזיכרון בקלות

11.4.2019 / 8:29

הטכניקה העתיקה הזו מצריכה אימון יומי של חצי שעה ומיושמת בין היתר באליפות העולם לזיכרון. היא תעזור לכם לשפר את ביצועי המוח גם את תפסיקו להתאמן בהמשך. אתם רק צריכים להבין את האסטרטגיה

ShutterStock

בסרטון - הטריק שילמד אתכם איך לשנן דברים בלי בעיה

רוצים לשפר את הזיכרון ההולך ודועך שלכם? המשורר היווני הקדום סִימוֹנִידֶס איש קיאוס פיתח כ-500 שנה לפני הספירה דרך מהפכנית שעוזרת לשפר את הזיכרון על ידי טכניקה שנקראת "ארמון הזיכרון". הטכניקה הזו היתה בשימוש לפני יותר מאלפיים שנה, אבל היא אפקטיבית גם כיום ועל פי מחקר שנערך לאחרונה היא יכולה לסייע לכל אחד.

מומחים בבית הספר להיסטוריה ע"ש צבי יעבץ-אוניברסיטת תל אביב סיפרו כי סימונידס הוזמן לדקלם את שיריו במשתה לכבוד נכבדי תסליה. כאשר סיים, פטרונו התלונן כי השיר לא היה לטעמו והחליט לשלם לו רק מחצית מהשכר שהוסכם. דקות בודדות לאחר שננזף, סימונידס קיבל הודעה שמחפשים אותו מחוץ לאולם המשתה. הוא יצא, אמנם לא מצא איש בחוץ וכאשר הפנה את ראשו חזרה למשתה, קרס מול עיניו מבנה האולם ונמחצו למוות כל הנוכחים. במהרה הסתבר כי גופותיהם כה הושחתו, שקרוביהם שהגיעו לאסוף את המתים לקבורה לא הצליחו לזהותם. אבל סימונידס כן היה מסוגל. באמצעות קישור שעשה במחשבתו בין סידורי הישיבה במרחב לבין התמונה המנטלית של הנוכחים, הצליח סימונידס לעזור לחיים למצוא את קרוביהם המתים. על אף שלא קיבל את מלוא תגמולו על דקלומו, המשורר זכה בהברקה: הוא המציא וניסח את העקרונות הבסיסיים של אמנות הזיכרון.

לפי שיטה זו, על הזוכר לבחור מקומות ודימויים מנטליים ולאחסנם במקומות, כך שסדר המקומות ישמר את סדר הדברים ודימויי הדברים יציינו את הדברים עצמם. טכניקת הזיכרון התבססה על בניית "ארמון מנטלי", שבכל אחד מחדריו ממוקם חלק מהדבר שרוצים לזכור, לצד חפץ בולט. שני העקרונות החשובים ביותר של אמנות הזיכרון של סימונידס הם דמיון וסדר: השלב הראשון בתהליך הוא הניסיון להמיר את התכנים שאותם אנו מעוניינים לזכור לסדרות של ייצוגים ודימויים ויזואליים בוהקים במיוחד. המטרה היא להרכיב תמונות מנטליות פשוטות ככל האפשר, אמנם מומלץ לשלב בהן מאפיינים גסים וגרוטסקיים. מסתבר כי מאפיינים אלו מאפשרים לתמונות המנטליות שהרכבנו להיצרב טוב יותר בזיכרוננו. השלב השני הוא להציב את אותם דימויים במרחב מוגדר ומסודר. כך למשל, אם ברצוננו לזכור נאום או הרצאה, כל שנותר לנו הוא לדמיין שאנו מתהלכים במרחב נתון ומוכר (בית הספר מילדותנו לדוגמה), ולהיחשף בהדרגתיות לדימויים שאותם הצבנו על פי סדר במרחב.

עוד בנושא
יש לכם זיכרון טוב? המבחן המאתגר הבא יענה על השאלה הזאת
נטיות הפוכות: הליכה לאחור תשפר לכם את הזיכרון לטווח הקצר

  • עוד באותו נושא:
  • זיכרון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully