פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה רבים מבני דור ה-Y מרגישים שאין להם חברים?

      כמה חברים קרובים יש לכם? אם נולדתם בשנות ה-80 או ה-90, יכול להיות שהתשובה היא אפס. אז למה רבים כל כך מבני הדור הצעיר מרגישים כל כך מנותקים מהסביבה והאם יש דרך לפתור את זה?

      מר רובוט עונה 3, רמי מאלק (יח"צ)
      כשרוב הקיום שלנו הוא ברשת, יש לנו פחות חברים. אליוט מהסדרה מר רובוט (צילום: יח"צ)

      אנחנו מחליקים ימינה בטינדר, עושים לייק באינסטגרם, מעלים סטורי'ז ומשתפים פוסטים ארוכים בפייסבוק - לכאורה, כל אחד מאיתנו מנהל בכל יום הרבה יותר אינטראקציות ממי שחיו כאן לפני מאה שנים. עם זאת, כפי שגם אתם בטח מרגישים בעצמכם, האינטרקציות הלא משמעותיות האלו באות על חשבון אלו האמיתיות - החיוך לבחורה היפה שיושבת מולכם בבר, שיחת החולין עם השכנה שבאתם לבקש ממנה חלב או הרביצה על הספה של החבר, שמאפשרת לדבר על כלום וליהנות מכל רגע.

      לא צריך להיות מומחה כדי להבין שבני דור ה-Y, כלומר מי שנולדו בשנות ה-80 או ה-90, משלמים ביוקר על מחיר המהפכה הדיגיטלית שפרצה בדיוק בשנים הקריטיות ביותר להתפתחותם. באחרונה, חברת המחקר YouGov ניסתה להבין בדיוק עד כמה עמוקה ההשפעה הזאת עליהם בהיבט החברתי. בסקר שכלל 1,254 אמריקנים בגילים שונים, ביקשה החברה בין היתר מענה על שאלה פשוטה - "כמה חברים יש לך?".

      לא פחות מ-22 אחוזים מבני דור ה-Y שהשתתפו בסקר סיפרו שאין להם בכלל חברים - לא קרובים ולא רחוקים. לשם ההשוואה, בקרב ה"בייבי בומרס", כלומר מי שנולדו בין העשור הרביעי לשישי של המאה הקודמת, רק 9 אחוזים דיווחו שאין להם חברים. בנוסף, כ-27 אחוזים מבני דור ה-Y דיווחו שאין להם בכלל חברים קרובים. זאת בהשוואה ל-16 אחוזים בקרב ה"בייבי בומרס".

      כידוע, כמות החברים היא לא בדיוק המדד המדויק ביותר לרמת הבדידות, אז בסקר גם שאלו את המשתתפים באופן ישיר כמה בודדים הם מרגישים בחיים. בקרב דור ה-Y שלושים אחוזים סיפרו שהם מרגישים בודדים "כל הזמן" או "לעיתים קרובות". זאת בהשוואה ל-15 אחוזים בלבד בקרב דור ההורים שלהם.

      המגפה של דור הדיגיטל

      אז נכון, הסקר נערך בקרב אמריקאים ולא ישראליים. יש גם מי שיטענו שתמיד הדור הצעיר ירגיש בודד יותר - כי זו תקופה מבודדת מטבעה, שבה לרבים עדיין אין משפחות, הם רק מתחילים את דרכם המקצועית ובמקרים רבים אין להם עדיין קרקע יציבה באמת.

      עם זאת, הנתונים האפלים האלו מציירים תמונה שבהחלט מוכרת היטב גם אצלנו בישראל ואיש לא מתכחש לבעייתיות שבה. זו מציאות שבה צעירים מבלים את רוב זמנם מול המחשב והמסארטפון ומתמקצעים בכתיבת תגובות שנונות ובהעלאת פוסטים שגורפים ערמות של לייקים - אבל מרגישים שהם לא באמת מצליחים ליצור תקשורת משמעותית עם אנשים מחוץ לזירה הדיגיטלית.

      אישה יושבת במכונית עם סמארטפון וקפה (ShutterStock)
      זו לא באמת אינטררציה חברתית. אישה מביטה בסמארטפון (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אבל האם האינטרנט הוא האשם המרכזי בבעיה? אם תשאלו את המומחים, הם יענו לכם בחיוב. מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה קבע באופן חד משמעי ששימוש ברשתות חברתיות מחמיר מצבים של דיכאון ובדידות. מובילת המחקר, הפסיכולוגית מליסה האנט הדגישה כי: "זו השורה התחתונה - אם תשתמשו ברשתות החברתיות פחות משאתם רגילים, תרגישו הפחתה משמעותית בדיכאון ובבדידות".

      חשוב גם לציין שהמחקר של האנט לא היה היחיד שהגיע למסקנה הזאת. זוהי רק טיפה בים של מחקרים אקדמיים שבחנו את הנושא והגיעו למסקנה דומה. לא לחינם מומחים מגדירים את התופעה כ"מגפה של העולם המודרני". הבדידות לא רק כואבת, היא יכולה לגרום לשורה של בעיות רפואיות כמו מחלות לב, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, ואפילו הזדקנות מואצת.

      איך מתגברים על תחושת הבדידות?

      ד"ר צ'יקי דיוויס היא מומחית שחקרה רבות את האופן שבו הטכנולוגיה משפיעה על תחושת הבדידות. אחרי שנים של מחקר היא פרסמה ספר בשם Outsmart Your Smartphone ובמאמר ל-Psychology Today היא מספרת על הדרכים הטובות ביותר שהיא מצאה להתגברות על תחושת הבדידות.

      הדבר החשוב ביותר שהיא מציעה זה להפסיק להיות כל כך קשים עם עצמנו כל הזמן. רובנו תמיד ננסה למצוא את המילים המעודדות כדי "להרים" חבר טוב שמרגיש עצוב, אבל כשזה נוגע אלינו, נזכיר לעצמנו כל הזמן מה אנחנו עושים לא בסדר, נבקר בחומרה ונשפוט. אנחנו חושבים שזה עוזר לנו להשתפר - אבל זה עושה בדיוק את ההיפך. ככל שתצליחו להחדיר לעצמכם יותר מסרים חיוביים ומילים מחזקות - כך עם הזמן תתחילו להרגיש חיוביים יותר - וגם תקרינו את זה החוצה לסביבה שתרגיש בהבדל ויותר אנשים ירצו בקרבתכם.

      גיף חיוך עם שיניים לבנות (Giphy)
      עודדו את עצמכם כמו שהייתם מעודדים חבר עצוב, זה עוזר. בחורה מחייכת (צילום: Giphy)

      תכונה אחת שמאוד בולטת בקרב דור ה-Y היא הנטייה למקם הישגיות והתפתחות אישית בראש סולם העדיפויות. דיוויס, כמו גם פסיכולוגים אחרים ורבים, מדגישה כי הנטייה להתמקד בעצמנו רק מחריפה דיכאון ובדידות. מנגד, אינספור עדויות ומחקרים קובעים שכאשר אנחנו משקיעים את הזמן שלנו בסיוע לאחרים - כמו למשל בהתנדבות, בעשייה חברתית או סתם בסיוע לחבר בצרה - יש לנו הרבה יותר אנרגיה, צורת החשיבה שלנו הופכת חיובית יותר וכמובן שאנחנו מרגישים פחות בודדים.

      בנוסף, אחד הדברים החשובים ביותר שיעזרו לכם להרגיש פחות לבד הוא מודעות. ככל שתהיו יותר מודעים לכמות הזמן שאתם מבלים במרחב הדיגיטלי ולנזק שזה גורם לכם - כך תוכלו לפעול כדי לשנות את המצב. ככל שתרצו באמת להשיג שינוי שישפר את החיים שלכם - כך יהיה לכם קל יותר ליצוק תוכן משמעותי יותר לשגרת היום - כזה שמערב תקשורת עם אנשים אמיתיים ולא התכתבויות אינסופיות עם דמויות וירטואליות.

      והכי חשוב - אל תכעסו על עצמכם ואל תקשו על עצמכם יותר מדי אם יש ימים שבהם כל מה שאתם עושים זה לרבוץ מול המחשב או הטלפון - פשוט חשבו כל הזמן אם יש דרך לעשות היום משהו אחר במקום - אפילו לשעה או שעתיים, כדי להרגיש טוב יותר ואולי גם לעשות קצת טוב לעולם ולאנשים סביבכם על הדרך.