פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      חוזרים לספסל הלימודים: 10 כללים שכולם צריכים להכיר לישיבה נכונה

      בעוד כמה ימים הילדים חוזרים למסגרות, מה שאומר שהם הולכים לשבת רוב היום - בבוקר בכיתה, ואחה"צ מול המחשב. מנהלת שירות הפיזיותרפיה בהלל יפה מסבירה איך למנוע את הנזקים (החמורים) שישיבה ממושכת עלולה לגרום

      ילד עושה שיעורי בית (ShutterStock)
      אם כבר לשבת - אז לעשות את זה נכון. ילד מכין שיעורי בית (צילום: shutterstock)

      העידן שבו אנו חיים, על שלל הטכנולוגיות המתפתחות בו בקצב מסחרר, מעודד אותנו לפתח אורח חיים יושבני (וכבר כתבנו כאן לא פעם עד כמה זה מסוכן). גם הילדים שלנו מבלים שעות לא מבוטלות בישיבה - בשעות הבוקר בבית הספר, בצהריים בהכנת שיעורים, ובשעות הפנאי מול מסכי המחשב, הנייד והטלוויזיה.

      ישיבה ממושכת היא אחד מהאויבים הגדולים של ילדים, והיא מתקשרת בין היתר להשמנת יתר, לבעיות ביציבה ולכאבי שלד ושריר. מחקרים מראים כי לילדים פעילים יש הרכב גוף בריא יותר, בריאות נפשית טובה יותר ואפילו הישגים אקדמאים טובים יותר. לכן, חשוב מאד להקפיד על תנועה ועל פעילות גופנית, בכל גיל. מכיוון שאי אפשר להתחמק מישיבה, חשוב להקפיד שילדים ישבו בצורה נכונה, ישיבה המאפשרת ניטור עומסים והימנעות מעומסי יתר על המפרקים והשרירים. הנה 10 כללים שיבטיחו את זה:

      1. עדיף לשבת על כיסא מתאים, ליד שולחן כתיבה, הן בשעות הלימודים בכיתה והן בזמן הכנת שיעורי הבית. הכנת שיעורים על הרצפה או על המיטה לא מומלצת מבחינת העומס על עמוד השדרה והמפרקים.

      2. חשוב לבחור לילד כסא בגובה נכון. כפות הרגליים של הילד צריכות להגיע עד הרצפה (או להיות מונחות על הדום קטן) כאשר גבו הזקוף נוגע במשענת. הברכיים צריכות להיות כפופות ב-90 מעלות וגובהן בגובה הירכיים.

      3. גם עומק המושב חשוב, ועליו להיות קצר מעט מאורך הירך. כאשר הילד יושב עד סוף הכסא וגבו צמוד למשענת, החלק הפנימי של הברכיים אינו נוגע בקצה הכיסא.

      4. משענת הגב של הכסא צריכה להיות ממוקמת כך שתיתן תמיכה קלה בשקע הטבעי שבגב התחתון.

      5. גם זווית הישיבה קריטית. בין הגב לירכיים צריכה להיות זווית של כ-100 מעלות.

      6. שולחן הכתיבה צריך להיות כזה שמאפשר ישיבה מולו עם אמות תמוכות עליו, מרפקים בזוית של 90-100 מעלות, מפרקי שורש כף יד רפויים וכתפיים רפויות ונינוחות.

      7. יש להקפיד על החלפת תנוחות ישיבה והנעת הגוף מעת לעת על מנת לאפשר לקבוצות שרירים שונות לעבוד כל פעם, מבלי להגיע למצב של עייפות שריר ועומס על מפרקים.

      8. חשוב להחליף מקומות ישיבה בין הילדים בכיתה כך שלא יווצר מצב בו ישבו באותה זווית לכיוון הלוח במשך זמן ממושך מדי.

      ישיבה זקופה וישיבה שפופה מול המחשב איור (ShutterStock)
      שימו לב למיקום המסך. אילוסטרציה של ישיבה נכונה ולא נכונה (צילום: ShutterStock)

      9. על מנת למזער את הנזקים הכרוכים בישיבה ממושכת מול מחשב, יש לשים לב שקצהו העליון של המסך יהיה בגובה העיניים ועד 7 ס"מ מעל. אין להרים את העיניים והראש על מנת להסתכל במחשב. דגשים אלה משמעותיים ביותר גם לצורך שמירה על עמוד השדרה וגם כדי למנוע פגיעה במערכות הראייה והשמיעה.

      10. יש למקם את המסך כך שלא תהיה עליו השתקפות ושלא יגרום לסנוור או לבוהק בעיני המתבונן.

      גם אם תשמרו על כל הכללים האלה, ישיבה ממושכת מזיקה לבריאות. לכן, עודדו את הילדים לקום, להימתח, לבצע פעילות גופנית כלשהיא ואפילו סתם להסתובב קצת, במקום לשבת במשך שעות. בנוסף, כדאי לעודד את הילדים לבחור ספורט שמדבר אליהם ושהם אוהבים, ולשלב אותו בשגרת השבוע שלהם.

      יעל קרבס-כהן היא מנהלת שירות הפיזיותרפיה במרכז הרפואי הלל יפה