וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההרגל היומיומי שגורם לכחצי מיליון מקרי מוות בשנה

26.9.2016 / 13:00

כמו כבכל שנה, גם הפעם לקראת ראש השנה, רבים מאיתנו יקבלו החלטות בריאותיות חדשות. מחקר חדש מראה כי יש החלטה אחת ממש חשובה שכולנו צריכים לקחת

אישה יושבת במשרד. ShutterStock
כמה שעות ביום אתם מול המחשב?/ShutterStock

בפעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם יושבים 9 שעות במהלך יום עבודה, כדאי שלא תהיו כל כך מבסוטים על עצמכם מההספק היומי. מחקר שנערך ב-54 מדינות קבע כי 3.8 אחוזים מכלל מקרי המוות מתרחשים בגלל ישיבה ממושכת. כמה ממושכת? רק 3 שעות ביום.

על פי מחקרים שנעשו בעבר, כשליש מאוכלוסיית העולם לא זזה מספיק ואורח החיים היושבני נמצא כאחד הגורמים למוות מוקדם. זאת ללא קשר לשאלה אם אתם עושים פעילות גופנית או לא. מחקר חדש של אוניברסיטת סראגוסה בספרד שפורסם בכתב העת American Journal of Preventive Medicine בחן נתונים כאמור מ-54 מדינות לאורך כעשור (בין השנים 2002-2011) וביקש לבחון לכמה ממקרי המוות אחראי אורח החיים היושבני.

עוד בנושא:
8 טיפים לישיבה בריאה מול המחשב
הליכה של שעה מקזזת יום של ישיבה מול המחשב
פעילות גופנית לא שווה הרבה אם אתם כל היום יושבים

משרד אופן ספייס. ShutterStock
יושבים יותר מדי/ShutterStock

"חשוב למזער התנהגות בלתי פעילה על מנת למנוע מקרי מוות מוקדם ברחבי העולם", אמר ליאנדרו רזנדה, המחבר הראשי של המחקר וחוקר באוניברסיטת סאו פאולו. הוא גם הדגיש כי "צמצום כמות הזמן שאנחנו יושבים יכולה להגדיל את תוחלת החיים ב-0.2 שנים במדינות שנבדקו".

עוד באותו נושא

5 דברים לא בריאים שאתם עושים בעבודה

לכתבה המלאה

יושבים 4.7 שעות בממוצע

התוצאות של המחקר מצביעות כי למעלה מ-60 אחוזים מהאנשים הבוגרים ברחבי העולם מבלים יותר משלוש שעות ביום בישיבה, כשהממוצע הוא 4.7 שעות. לטענת החוקרים זה הגורם ל-3.8 אחוזים ממקרי המוות (כ-433 אלף מקרי מוות בכל העולם).

אז איפה בעולם יושבים הכי הרבה? לטענת החוקרים אזורי מערב האוקיינוס השקט (הונג קונג, סין ואוסטרליה לדוגמה) הם היושבניים ביותר, ולאחריהם מדינות אירופה, מזרח הים התיכון, אמריקה ודרום מזרח אסיה. השיעורים הגבוהים ביותר של מוות שככל הנראה נבע מאורח חיים יושבני נמצאו בלבנון (11.6%), הולנד (7.6%) ודנמרק (6.9%), בעוד הנמוכים ביותר היו במקסיקו (0.6%), מיאנמר (1.3%) ובהוטן (1.6%). ספרד לדוגמה נופלת בטווח הממוצע עם 3.7%.

המחברים העריכו כי הפחתת כמות הזמן שאנו יושבים בכשעתיים (כלומר בכ-50 אחוזים) פירושה ירידה של 2.3 אחוזים בסיכון לתמותה, אם כי החוקרים לא מצאו קשר סיבתי. עוד נכתב כי אפילו לירידה צנועה יותר בישיבה של 10 אחוזים או חצי שעה ביום, עשויה להיות השפעה מידית על כל הגורמים לתמותה במדינות שנבדקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully